درب و پله چوبی

استفاده از متریال چوبی در دکوراسیون داخلی منازل از زمان‌های گذشته تا به همین امروز و در حال حاضر بسیار محبوب و مورد توجه همگان بوده است. چوب به دلیل ایجاد حس طبیعی و نزدیکی با طبیعت، برای بسیاری از افراد الهام بخش می‌باشد و در ساخت و دکور کردن منازل خود ترجیح می‌دهند از چوب استفاده کنند. کاربرد چوب در انواع درب‌ها، کابینت‌ها، پله‌ها و نرده پله، پارتیشن‌ها، کفپوش و … می‌باشد. پله چوبی یکی از انواع طراحی‌های راه پله ساختمان‌ها می‌باشد که در سبک طراحی کلاسیک و مدرن قابل استفاده است. استفاده از پله‌های چوبی در انواع ساختمان‌ها با کاربری‌های متفاوت مسکونی، اداره‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، انواع باغ و ویلا و … ممکن می‌باشد.

کاربرد درب‌های چوبی در گذشته بسیار رایج بوده است و به مرور انواع درب‌ها با شیشه و فلز نیز روی کار آمدند. در حال حاضر بسیاری از طراحان دوباره در طراحی‌های مدرن خود استفاده از درب‌های چوبی را ترجیح می‌دهند. انواع درب‌های چوبی جزء پرطرفدارترین و گران‌قیمت‌ترین درب‌ها می‌باشند.

در این مقاله سعی داریم با بررسی انواع درب‌های چوبی و همچنین پله‌های چوبی و مزایا و معایب آن‌ها اطلاعات مناسبی را در خصوص کاربرد چوب در سازه‌ها، در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

دسترسی سریع
پله چوبی

پله چوبی

پله چوبی به عنوان یک سازه است که راه ارتباطی بین طبقات مختلف را برقرار می‌کند. از نکات بسیار حائز اهمیت در ساخت پله‌ها، متریال مورد استفاده در آن‌ها می‌باشد که باید از مقاومت بالا و مناسبی برخوردار باشد. ایمنی راه پله‌ها باید تأمین شود و اطمینان خاطر افراد را به دست آورد. استفاده از چوب در ساخت پله‌ها به دلیل حس گرمی آن بسیار مورد علاقه افراد است و علاوه بر افزایش کیفیت بصری، سبب افزایش ارزش ملک شما نیز می‌گردد. در ساخت پله‌های چوبی، از اسکلت‌های فلزی که پایه اصلی پله‌های چوبی می‌باشند استفاده می‌شود. طراحی پله‌های چوبی، اشکال مختلفی از جمله پله‌های گرد، دوبلکس، ساده و انواع پله چوبی معلق را شامل می‌شود. هریک از انواع راه پله‌های چوبی قابل سفارش در ابعاد مورد نظر می‌باشند و افراد می‌توانند با در نظر گرفتن دکوراسیون محل مورد نظر، کیفیت محصول و ابعاد، پله مورد نظر را سفارش دهند.

برخی از افراد با در نظر گرفتن نوع پله، از نرده نیز برای محافظت بیشتر استفاده می‌کنند. استفاده از نرده‌های چوبی و یا حفاظ شیشه‌ای در تلفیق با پله‌های چوبی بسیار مورد توجه نیز می‌باشد.

انواع پله چوبی

طراحی پله‌های چوبی در انواع گرد، ساده، معلق و دوبلکس می‌باشد. در ادامه به بررسی هریک از انواع پله می‌پردازیم.

پله گرد

در ساخت پله‌های ویلاهای دوبلکس ، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از انواع پله‌های چوبی گرد استفاده کنند. این مدل پله چوبی علاوه بر جذابیت ظاهری و مقاومت بالا، از پرطرفدارترین سبک‌ها نزد طراحان می‌باشد. چوب از گذشته تا کنون مورد استفاده بوده و می‌توان آن را به عنوان متریالی که همیشه ترند است شناخت. ساخت پله چوبی گرد نیازمند رعایت اصول مهندسی می‌باشد، چنانچه اسکلت فلزی که پله چوبی روی آن سوار می‌شود دارای خطایی هر چقدر هم کوچک باشد، تراز کل کار ناهماهنگ می‌گردد.

از دیگر مواردی که باید در ساخت پله‌های گرد به آن توجه بسیار داشت، اندازه‌گیری صحیح کف پله توسط نجار است. در انواع پله‌های گرد، باید دقت داشته باشید که کف پله از یک سمت عریض‌تر می‌باشد. به هنگام نصب نیز، سطح پروفیل‌های پله بایستی با استفاده از چسب آکواریوم پوشانده شود و پله‌ها کاملاً روی سطح قرار گیرد تا به مرور و با تردد دچار سر و صدا نگردد.

پله‌های چوبی گرد دارای انواع مختلفی است از جمله :

اسپیرال

پله چوبی اسپیرال طبقات را به صورت مارپیچ به یکدیگر متصل می‌کند.

ساده

پله چوبی ساده دارای شعاع کمتری در مقایسه با نوع اسپیرال می‌باشد.

پله چوبی 90 درجه

این نوع پله چوبی، یک پاگرد کوچک دارد و این مسئله سبب امنیت بیشتر آن‌ها در مقایسه با انواع استریت با حالت نردبانی شده است. چرا که در صورت سقوط افراد، به دلیل توقف در پاگرد، احتمال آسیب کمتر می‌شود. پله‌های ال شکل همچنین فضای کمتری را اشغال می‌کنند و کاربرد آن‌ها در فضاهای کوچک مناسب‌تر است.

پله معلق

پله‌های معلق به صورت شناور در هوا و دارای یک شاسی آهنی کار شده در داخل دیوار می‌باشند که پنل‌های چوبی بر روی آن قرار می‌گیرند. استفاده از این نوع پله‌ها بیشتر در ویلاها و ساختمان‌های مدرن می‌باشد و به منظور حفاظت آن، از نرده‌های فلزی و یا شیشه‌ای استفاده می‌کنند.

پله دوبلکس

کاربرد این نوع پله‌ها در فضاهایی که محدودیت بیشتر دارند مناسب است. پله‌های دوبکس دارای طراحی پیچیده‌ای می‌باشند و در صورتی که به درستی نصب شوند، جذابیت بصری بالایی را در فضای شما ایجاد می‌کنند. این نوع از پله‌ها را می‌توان بدون کاربرد حفاظ طراحی کرد، با این حال در اکثر طراحی‌ها، در کنار پله‌های چوبی دوبلکس از نرده استفاده می‌کنند. پله‌های دوبلکس نیز به اشکال مختلف گرد، مارپیچ و مستقیم می‌باشد.

مزایای پله چوبی

  • ایجاد حس طبیعی بودن در ساختمان
  • افزایش ارزش ملک
  • نگهداری و تمیز کردن آسان
  • قابل ساخت در طرح‌ها و سایزهای متفاوت
  • ایجاد هارمونی بیشتر با سایر المان‌ها و سازه‌ها
  • مقاومت بالای چوب و ایجاد ایمنی مناسب
  • سبک بودن چوب
  • ایجاد آسیب کمتر در صورت سقوط

درب چوبی

بسیاری از افراد درب‌های چوبی را مناسب‌ترین گزینه برای درب ورودی ساختمان‌ها می‌دانند، چرا که چوب حس پذیرندگی و صمیمیت بیشتری را برای افراد و در محیط ایجاد می‌کند. با این که متریال‌های دیگری همچون آلومینیوم، فایبر گلاس، فولاد و … دارای مقاومت بیشتری نسبت به چوب می‌باشند، اما با کاربرد پوشش‌هایی بر روی چوب و پرداخت آن می‌توان مقاومت و دوام آن را افزایش داد، به گونه‌ای که برای کاربرد درب ورودی ایده آل گردد.

درب و پله چوبی

مزایای درب چوبی

از مهمترین دلایلی که سبب محبوبیت درب‌های چوبی گشته است، جذابیت خاص آن می‌باشد که زیبایی منحصر به فردی را به ساختمان‌ها می‌بخشد.

چوب دارای تنالیته‌های رنگی بسیار جذاب و متنوعی می‌باشد و قابلیت شکل‌پذیری بسیاری دارد. بنابراین می‌توان درب‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و جذابی را از این متریال تولید کرد.

از دیگر مزایای درب‌های چوبی، استحکام و امنیت بالای آن‌ها می‌باشد. همچنین چوب در برابر آلودگی‌های صوتی و حرارت به عنوان عایق عمل می‌کند.

در طراحی و ساخت درب‌های چوبی می‌توان از متریال‌های دیگر نیز استفاده کرد و تلفیقی زیبا را ایجاد کرد. با وجود این که چوب در برابر خراش آسیب پذیر است، اما به راحتی قابل ترمیم می‌باشد.

معایب درب چوبی

با این که چوب متریالی با دوام محسوب می‌شود، اما نیازمند مراقبت‌هایی نیز می‌باشد. برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل، خصوصاً در مورد درب‌های خارجی، درب‌های چوبی نیازمند پوشش‌های مناسب می‌باشند. درب های چوبی علاوه بر آب‌بندی، باید رنگ شوند تا چربی به آن نفوذ نکند و درب دچار تاب نشود. در صورتی که بر روی درب چوبی ترک ایجاد شد، بهتر است بلافاصله برای ترمیم آن به منظور جلوگیری از کاهش مقاومت اقدام کنید.

از دیگر معایب چوب می‌توان به خطر تخریب آن توسط موریانه‌ها و سایر حشرات اشاره داشت. برای جلوگیری از پیشامد این مشکل باید پرداخت و رسیدگی به روکش چوب برای جلوگیری از تخم‌گذاری حشرات به طور منظم انجام شود. در غیر این صورت درب چوبی دچار پوسیدگی خواهد شد. همچنین درب‌های چوبی دارای قیمت‌ بسیار بالاتری در مقایسه با سایر درب‌ها می‌باشند. از طرفی هزینه نگهداری آن نیز بالاتر می‌باشد و برای ساختمان‌هایی با بودجه محدود و رسیدگی کم مناسب نمی‌باشد.

درب ورودی چوبی

انتخاب درب‌های چوبی برای ورودی ساختمان می‌تواند جلوه زیبا و شیکی را به ساختمان شما بدهد، اما بهتر است قبل از انتخاب درب چوبی به عنوان ورودی ساختمان، تمامی موارد از جمله هزینه و نگهداری و … را بسنجید و سپس طرحی متناسب با نمای ساختمان خود را انتخاب کنید.

از مهمترین عوامل در انتخاب درب ورودی ساختمان، ایمنی آن می‌باشد. درب‌های چوبی دارای ایمنی بالایی می‌باشند، با این حال توجه داشته باشید که درب‌های پیش ساخته گاهاً ممکن است توخالی باشند و بنابراین به راحتی شکسته می‌شوند. درب چوبی باید دارای حداقل 5 سانتی‌متر ضخامت باشد و به قفل و لولا و سایر ادوات ایمنی درب‌ها مجهز باشد.

پرسش و پاسخ متداول
  • گرد
  • اسپیرال
  • ساده
  • چوبی 90 درجه
  • معلق
  • دوبلکس

از مهمترین عوامل در انتخاب درب ورودی ساختمان، ایمنی آن می‌باشد. درب‌های چوبی دارای ایمنی بالایی می‌باشند، با این حال توجه داشته باشید که درب‌های پیش ساخته گاهاً ممکن است توخالی باشند و بنابراین به راحتی شکسته می‌شوند. درب چوبی باید دارای حداقل 5 سانتی‌متر ضخامت باشد و به قفل و لولا و سایر ادوات ایمنی درب‌ها مجهز باشد.

در ساخت پله‌های چوبی، از اسکلت‌های فلزی که پایه اصلی پله‌های چوبی می‌باشند استفاده می‌شود.