چگونه استخر در روف گاردن طراحی کنیم؟

طراحی استخر در روف گاردن
فهرست مطالب

امروزه به‌دلیل آپارتمانی بودن بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، مردم برای ساخت فضای سبز مختص خود به طراحی و اجرای روف گاردن روی می‌آورند. افزودن استخر به روف گاردن می‌تواند فضای آن را زیباتر و مدرن‌تر نشان دهد. همچنین آن دسته از افرادی که دسترسی به استخر ندارند، می‌توانند با این روش استخر کم‌ عمقی در محوطه پشت‌بام خود داشته باشند. روش اجرا و نصب استخرهای مخصوص بام‌سبز، با استخرهای دیگر تفاوت دارد و بایستی اجرا و نصب آن را به استادکاران باتجربه و ماهر بسپارید. البته در ادامه مقاله می‌توانید با انواع استخرها و شیوه اجرا و نصب استخرهای پشت‌بام آشنا شوید.

استخر در روف گاردن

استخر در روف گاردن

مراحل طراحی، ساخت و اجرای استخر در روف گاردن به‌شرح زیر است:

  1. طراحی: طراحی استخر نیاز به مهارت و تخصص دارد و شما باید برای انجام این کار با اصول طراحی نقشه و ابعاد مناسب برای استخر آشنا باشید؛ درغیر این‌صورت، کار طراحی پلن را به طراح بسپارید.
  2. لوله‌کشی و نصب سیستم: لوله‌کشی و همچنین نصب سیستم‌های لازم برای استخر بایستی توسط کارشناسان انجام شود.
  3. ساخت بدنه استخر: برای ساخت بدنه استخر از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود که از انواع آن می‌توان به پلیمر، بتن و فایبرگلاس اشاره کرد.
  4. نصب استخر: اگر دوست دارید که در زمان کوتاهی استخری را در روف گاردن خود نصب کنید، می‌توانید استخرهای آماده را تهیه نمایید. استخرهای آماده توسط جرثقیل در محوطه قرار می‌گیرند و نصب آن‌ها با بتن‌ریزی و آرماتوربندی انجام می‌شود.
  5. رفع نشتی: در بسیاری از مواقع ممکن است که استخر نشتی داشته باشد؛ ازاین‌رو بهتر است استخر را برای چند ساعت پر از آب کنید و تمامی قسمت‌های بدنه استخر را مورد بررسی قرار دهید. معمولا بعد از گذشت یک الی سه ساعت، نشتی لوله‌کشی، بدنه استخر و پمپ استخر مشخص خواهد شد.
  6. اضافه کردن آپشن‌ها: بعد از رفع نشتی و نصب کامل استخر می‌توانید آپشن‌های مورد نظر را روی استخر اضافه کنید.

انواع استخر در روف گاردن

ساخت استخر روی پشت بام

به‌طور کلی استخرهای مناسب برای محوطه روف گاردن در سه نوع پرتابل، ثابت و بادی دسته‌بندی می‌شوند. هر یک از انواع استخرها در دو نوع ثابت و متحرک ساخته می‌شوند. ویژگی‌های این استخرها به‌شرح زیر است:

  • استخرهای ثابت: استخرهای دائمی به‌ صورت ثابت هستند و برای مدت دائمی در محوطه ساخته و نصب می‌شوند.
  • استخرهای متحرک: استخرهای متحرک قابلیت جابه‌جایی دارند و شما می‌توانید در صورت نیاز آن‌ها را از روف گاردن خود جدا کنید و در قسمت دیگری از روف گاردن نصب نمایید.
  • استخرهای بادی: استخرهای مدل بادی بیشتر برای پشت‌بام‌هایی که دارای متراژ کمی هستند، اجرا می‌شود. استخرهای بادی وزن بسیار سبک‌تری در مقایسه با سایر مدل‌های استخر دارند و می‌توان آن‌ها را به‌راحتی جابه‌جا و حمل کرد.
  • استخرهای پرتابل: استخرهای پرتابل در ابعاد مختلفی از 2 تا 12 مترمربع ساخته می‌شوند و بیشتر برای محیط‌هایی همچون تراس، حیاط و بالکن مناسب هستند. البته قبل از نصب استخر پرتابل بایستی میزان مقاومت ساختمان خود را برای تحمل وزن استخر بسنجید. جنس بدنه این استخرها از پلیمر است.

نصب استخر در روف گاردن

شما قبل از اجرای استخر در روف گاردن بایستی نوع استخر و میزان مقاومت ساختمان خود را برای ساخت استخر بسنجید. این کار را می‌توانید به پیمان‌کار باتجربه در این زمینه بسپارید تا محیط پشت‌بام شما را از این نظر بررسی کند. همچنین، فضای نشتی باید قبل از اجرا و نصب استخر بررسی شود. استخرها در دو نوع روکار و توکار ساخته می‌شوند که انتخاب آن بستگی به نوع محوطه، نوع سطوح روف گاردن و… دارد.

همچنین در نظر داشته باشید که استخرهای طراحی شده برای پشت‌بام، عمق زیادی نخواهند داشت و تنها برای لوکس نشان دادن روف گاردن یا آب‌تنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی و نصب استخر برای روف گاردن نیاز به تخصص و مهارت در این زمینه دارد و همه افراد نمی‌توانند این کار را انجام دهند. شما می‌توانید برای راحتی کار، استخرهای آماده را تهیه کنید؛ اما نصب آن را به متخصصی مجرب بسپارید.

وزن استخر در روف گاردن چقدر است؟

وزن استخر بستگی به میزان مقاومت ساختمان دارد. همچنین وزن استخر بستگی به شکل هندسی و متریال‌های مورد استفاده آن دارد. در واقع بررسی وزن استخر بایستی قبل از نصب آن انجام گیرد. همچنین برای محاسبه وزن استخر باید وزن آب داخل آن را نیز در نظر داشت.

استخر را برروی چه سطوحی می‌توان قرار داد؟

برای روف گاردن از کف‌پوش‌های مختلفی استفاده می‌شود که امکان نصب استخر برروی تمامی سطوح وجود دارد. البته بهتر است که استخر روی سطوح بتنی، سنگی، فایبرگلاس یا وینیل قرار داده شود؛ اما امروزه از تکنیک‌های مختلفی برای نصب و اجرای استخر استفاده می‌شود. در واقع شما می‌توانید با استادکاران و کارشناسان در این زمینه مشورت کنید تا راه‌حل مناسبی را برای شما ارائه دهند.

نکات مهم برای ساخت استخر روی پشت‌بام

از نکات مهم برای ساخت استخر در پشت‌بام می‌توان به‌ موارد زیر اشاره کرد:

  • بهتر است برای کف و کناره‌های استخر از بتن استفاده شود. ترکیب بتن مسلح تقویت‌شده باعث جلوگیری از نشتی آب از بدنه استخر خواهد شد.
  • برای نصب استخرهایی با طراحی پیچیده باید بودجه بیشتری را مدنظر بگیرید. برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید استخری با نمای ساده را در روف گاردن خود اجرا کنید.
  • استفاده از قالب‌های آماده فایبرگلاس باعث راحت‌تر نصب شدن استخر‌ می‌شود. همچنین فایبرگلاس باعث افزایش دوام استخر می‌شود. البته برای نصب استخر بهتر است از پیمان‌کار کمک‌ بگیرید تا استخر شما به‌ صورت اصولی نصب شود.
  • اگر عمق استخر شما کم باشد، شرایط نگهداری و تمیزکاری آن نیز راحت‌تر خواهد بود.
  • برای داشتن استخری جذاب می‌توانید از استخرهای شیشه‌ای استفاده کنید‌. البته این استخر حتما باید توسط کارشناسان و استادکاران مجرب ساخته شود و برای آن باید از شیشه‌های محکم و نشکن استفاده شود.

سخن پایانی

قبل از تصمیم‌گیری برای ساخت استخر در روف گاردن بایستی برخی نکات مهم همچون دریافت مجوز ساخت استخر، تقویت سازه ساختمان برای ساخت استخر، توانایی ساختمان برای پشتیبانی از استخر و مقاوم بودن ساختمان در مقابله با نشتی را در نظر بگیرید. استخرهای روف گاردن در انواع مختلفی همچون استخرهای متحرک، ثابت، بادی و پرتابل ساخته می‌شوند. مجموعه چوبین ویلا انواع خدماتی در زمینه ساخت و اجرای روف گاردن و استخر را برای مشتریان ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید و در زمینه طراحی و اجرای استخر برای پشت‌بام یا تراس مشورت دریافت کنید.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *