بهترین ایده طراحی آلاچیق چوبی در فضای باز

روف گاردن
فهرست مطالب

آلاچیق‌ها گزینه‌ مهمی جهت ایجاد یک فضای لوکس برای تفریح و استراحت در فضای باز هستند. آلاچیق‌هایی که برای فضای باز طراحی می‌شوند، باید از متریال خوبی برخوردار باشند تا در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف، تابش نور خورشید، رطوبت و… مقاومت بالایی داشته باشند. زمان طراحی آلاچیق چوبی باید به مساحتی که در اختیار دارید توجه نمایید، سپس براساس محیط سایز آلاچیق خود را انتخاب کنید. برای زیباتر شدن آلاچیق‌های چوبی می‌توانید از ابزارهای جانبی چون گلدان‌های آویز، مبلمان، آتشدان، نورپردازی و… استفاده کنید.

ساخت آلاچیق در پشت بام

الاچیق در فضای سبز

آلاچیق‌های چوبی در پشت بام یک فضای امن و آرامش‌بخش و فضای زیبایی را برای افراد به‌وجود می‌آورند. با طراحی فضا سبز و روف گاردن می‌توانید یک فضا استراحتی را در نظر بگیرید و آلاچیق چوبی را در پشت بام طراحی نمایید. برای ساخت این نوع آلاچیق‌های چوبی از متریال‌های سبک‌تری استفاده کنید.

آلاچیق چوبی به سبک استوایی

با استفاده از پوشش‌های کاهگلی روی سقف آلاچیق چوبی، می‌توان آن را به یک آلاچیق با فضای استوایی سوق داد. می‌توانید با استفاده از امکاناتی مانند پروژکتور، اجاق و… آلاچیق چوبی را تکمیل کنید. برای سایه‌دار کردن و جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب و حفظ حریم خصوصی، می‌توانید از پرده نیز استفاده نمایید.

آلاچیق برای بازی کردن بچه ‌ها

آلاچیق چوبی یک سازه امن و مقاوم است. با محیطی که دارید می‌توانید یک فضایی را برای کودکان خود در نظر بگیرید و با اضافه کردن وسایل بازی مانند تاب و سرسره و… به آلاچیق چوبی، یک فضای امن و مناسبی را برای بازی فرزندان خود فراهم سازید.

آلاچیق چوبی کنج

آلاچیق چوبی کنجی از محبوب‌ترین و بهترین نوع آلاچیق چوبی است. این نوع به نسب برخی از آلاچیق‌ها، فضای کمتری را دربرمی‌گیرد. می‌توان از این آلاچیق در حیاط و روف گاردن نیز استفاده مناسبی کرد. به‌دلیل طراحی خاصی که دارند، این نوع آلاچیق معمولاً در گوشه‌ای از فضای باز قرار داده می‌شوند که یک فضایی دنج و صمیمی را ایجاد می‌کنند.

برای ساخت و طراحی آلاچیق کنج می‌توان از چوب‌های از چوب‌هایی چون چوب راش، کاج و بلوط استفاده کرد. برای ایجاد سقف این نوع آلاچیق‌ها می‌توان از سقف‌های با پوشش گیاهی، از جنس مشبک و سقف‌های پوشالی و دیواره‌هایی از جنس پارچه برای زیبایی آلاچیق استفاده کرد.

آلاچیق چوبی فضایی زیبا برای آشپزی

آلاچیق چوبی آشپزی می‌توان یک فضای زیبا و دلنشین برای پخت‌وپز در فضای باز باشد. جنس این نوع آلاچیق‌ها معمولاً از چوب است. سقف و دیواره‌های آن از پوشش‌های مناسبی هستند تا در فصل زمستان در مقابل باد و باران و تابستان که ناشی از نور مستقیم آفتاب است، محافظت شود.

این نوع آلاچیق‌ها طراحی ساده‌ای دارند و به سبک مینیمال طراحی شده‌اند. در فضای آلاچیق چوبی آشپزی معمولاً باربیکیو یا اجاق گاز قرار داده می‌شوند. اگر به‌دنبال آشپزی در فضاهایی زیبا، آرامش‌بخش و دلنشین هستید، این نوع آلاچیق‌های چوبی گزینه مناسبی هستند.

آلاچیق چوبی آسیایی

این نوع آلاچیق‌های چوبی آسیایی شباهت‌های زیادی به سبک معماری ژاپن و چین دارند. اگر به معماری و سبک چین و ژاپن علاقه‌مند هستید، فرصت مناسبی برای ساخت این نوع آلاچیق‌ها است. برای الهام گرفتن از معماری و ساخت و ایده می‌توانید از آلاچیق‌های ژاپنی کمک بگیرید.

آلاچیق چوبی سبک کلاسیک

ساختار آلاچیق‌های کلاسیک به شکل هشت‌ظلعی است. در عین سادگی، نمای این نوع آلاچیق‌های چوبی کلاسیک جذابیت بسیار بالایی دارد. این آلاچیق‌های کلاسیک یک انتخاب مناسب برای باغ‌های سنتی و بزرگ محسوب می‌شوند. طراحی، ایده و ساخت آلاچیق‌های کلاسیک الهام گرفته از سبک‌های معماری‌ قدیم روم، ایران و یونان باستان هستند.

آلاچیق ایستاده آزاد

آلاچیق‌های ایستاده آزاد با استفاده از چهار تیر عمودی نگهداری می‌شوند و مطابق با نام آن‌ها به هیچ سازه دیگری متصل نیستند. در این نوع آلاچیق‌ها به‌دلیل آزاد بودن اطراف، برای دیزاین کردن با استفاده از پارچه به‌عنوان پرده، قرار دادن مبلمان و نورپردازی آن می‌توان ظاهری بسیار زیبا و جذابی را ساخت.

آلاچیق چوبی به سبک مدرن

ساخت آلاچیق مدرن جزء بهترین و پرطرفدارترین سبک‌ها است. طراحی این نوع آلاچیق‌ها بسیار متنوع بوده و متناسب با سلیقه‌های متفاوتی طراحی و ساخته می‌شوند. از این نوع آلاچیق‌ها می‌توانید در هر فضایی استفاده کنید. طراحی این مدل آلاچیق چوبی به‌صورت مینیمال است و بسیار ساده و زیبا به اجرا درمی‌آید.

نکات طراحی آلاچیق چوبی کنج

آلاچیق‌های چوبی کنجی معمولاً کوچک هستند و برای محیط‌هایی در نظر گرفته می‌شوند که فضای کمی در اختیار دارند. می‌توان با سلیقه و فضای موجود که در اختیار دارید، آلاچیق کنجی را در ابعاد مختلف طراحی کنید. برای بالا بردن عمر آلاچیق می‌توان از چوب‌های باکیفیت استفاده کرد. برای محافظت در برابر نور آفتاب و باران، سقف‌های مناسبی را در نظر بگیرید. برای صمیمانه‌تر شدن و ساخت یک فضای دنج، مبلمان‌ مناسبی را انتخاب نمایید. با رعایت این نکات می‌توانید یک آلاچیق با فضای زیبا و کاربردی داشته باشید.

انواع آلاچیق چوبی براساس سایز

آلاچیق‌های چوبی از نظر کاربرد و ویژگی‌هایی که دارند، بسیار متنوع هستند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در زمان طراحی آلاچیق چوبی باید به آن توجه داشته باشید، سایز آلاچیق متناسب با فضای باز است. به‌طور کلی آلاچیق‌های چوبی در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ ساخته می‌شوند که هر کدام از آن‌ها امکانات منحصربه‌فرد خود را دارند.

  • آلاچیق‌های کوچک: ظرفیت آلاچیق‌های کوچ براساس نوع دکوراسیون متفاوتی که دارند، حداقل 4 الی 8 نفر است. اگر قصد دارید که در محیط باغ کوچک خود از آلاچیق چوبی استفاده کنید، می‌توانید آلاچیق‌های کوچک با سبک مدرن و چیدمان لوکس را برگزینید.
  • آلاچیق متوسط: ظرفیت این نمونه از آلاچیق‌ها حداقل 8 الی 14 نفر است و مبلمان شیکی که در دکوراسیون آن قرار دارند باعث شده‌اند که ‌آن‌ها به یک فضای مناسب برای استراحت تبدیل شوند. این نوع آلاچیق‌ها برای حیاط‌های نسبتاً بزرگ یا باغ‌ها انتخاب بسیار مناسبی هستند.
  • آلاچیق چوبی بزرگ: در آلاچیق‌های چوبی بزرگ می‌توانید علاوه‌بر مبلمان از ابزارهای دیگری چون آتشدان، باکس تی وی و… نیز استفاده کنید. ظرفیت این نوع آلاچیق‌ها معمولاً بین 10 الی 15 نفر است.

سخن پایانی

برای طراحی آلاچیق چوبی در ابتدا باید به فضای محیط خود توجه داشته باشید، سپس سایز آلاچیق خود را انتخاب نمایید. به‌طور کلی هرچه فضای آلاچیق بزرگ‌تر باشد، می‌توانید از امکانات بیشتری برای طراحی آن استفاده کنید. در زمان طراحی آلاچیق حتماً به نوع چوب و ساختار آلاچیق توجه نمایید که متناسب با شرایط آب‌وهوایی منطقه باشد. از بهترین ابزار برای طراحی آلاچیق در فضای باز می‌توان به مبلمان‌ فلزی یا پلاستیکی، آتشدان، نیمکت، گل و گیاه و… استفاده کرد.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *