چگونگی ساخت آلاچیق فلزی (ساخت، نصب و اجرا)

فهرست مطالب

اگر باغ یا ویلایی دارید، می‌توانید با اجرای آلاچیق فلزی؛ محلی زیبا را برای گذراندن اوقات فراغت و استراحت خود فراهم سازید. نشستن در درون آلاچیق، تماشای نور آفتاب و صرف غذا در درون فضایی سرسبز می‌تواند برای همه بسیار لذت‌بخش باشد. برای ساخت آلاچیق فلزی از پروفیل‌هایی مقاوم و برای ساخت سقف آن از ورق‌های گالوانیزه در انواع مختلف استفاده می‌شود. طریقه ساخت و نصب آلاچیق فلزی نیاز به مهارت و تخصص دارد. البته در این مقاله می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد طریقه ساخت آلاچیق، نصب و اجرای آن به‌دست آورید.

برای ساخت آلاچیق از چه فلزاتی استفاده می‌شود؟

طریقه ساخت آلاچیق فلزی ساده

در زمان‌های گذشته بیشتر از چوب برای ساختن آلاچیق استفاده می‌کردند. چوب نیاز به صرف هزینه بالایی دارد و نگهداری از آن آسان نیست. همچنین به‌دلیل مقاومت کم چوب در برابر بارندگی یا نفوذ حشرات، دیگر از این متریال برای ساخت آلاچیق زیاد استفاده نمی‌شود. آلاچیق‌های فلزی مقاومت بالایی در برابر بارندگی و نفوذ حشرات دارند و جایگزین مناسبی به‌جای آلاچیق‌ های چوبی هستند. برای ساخت آلاچیق فلزی از پروفیل‌هایی با جنس بسیار محکم و مقاوم استفاده می‌شود تا استحکام سازه افزایش یابد. معمولا ضخامت‌های دیوار آلاچیق حدود 2 میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

برای آلاچیق فلزی باتوجه به شرایط آب‌وهوایی از انواع فلزهای گوناگون استفاده می‌شود. از انواع فلزهای پراستفاده برای آلاچیق می‌توان به فلزهایی چون چدن، آلمینیوم، آهن و… اشاره کرد. آلاچیق‌هایی که از جنس فولاد و چدن باشند بدون‌شک مقاومت بسیار بالایی در برابر عامل طبیعی خواهند داشت. البته در هرصورت استادکاران توصیه می‌کنند که از پوشش رنگ روغنی روی اجزای مختلف آلاچیق همچون ستون و سقف استفاده کرد تا آلاچیق فلزی در برابر زنگ‌زدگی، زدگی و پوسیدگی مقاوم باشد. توجه به نوع فلز و تناسب آن با موقعیت آب‌هوایی منطقه اهمیت بسیار بالایی دارد.

برای مثال؛ بهتر است که برای آلاچیق‌های فلزی در محیط مرطوب از فلزهایی چون آلمینیوم استفاده کنید. فلز آلمینیوم مقاومت بالایی در برار زنگ‌زدگی دارد. استفاده از فولاد ضدزنگ گالوانیزه نیز انتخاب خوبی برای مناطق مرطوب است. فلزات به‌دلیل انعطاف بالایی که دارند، می‌توان آن‌ها را در اشکال و ابعاد مختلفی ساخت. از سایر ابزارهایی که برای ساخت آلاچیق فلزی به آن‌ها نیاز خواهید داشت، می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق گالوانیزه شیروانی
  • پروفیل قوطی
  • پروفیل نبشی
  • دستگاه جوش‌کاری و دریل
  • بتن

طریقه ساخت آلاچیق فلزی ساده

ساخت آلاچیق فلزی در نمک آبرود

طریقه ساخت آلاچیق فلزی ساده؛ فرآیندی سخت و پیچیده دارد، اما در صورت داشتن مهارت و تخصص می‌توان آن را در زمان کوتاهی ساخت. البته بهتر است که ساخت آلاچیق چوبی را به دست استادکاران مجرب بسپارید تا به‌صورت اصولی این کار را برای شما انجام دهند. هر استادکاری از راه‌ و روش‌های متفاوتی برای طراحی، نصب و ساخت آلاچیق فلزی استفاده می‌کند. نحوه ساخت آلاچیق به عواملی همچون بودجه پروژه و نوع آب‌وهوای منطقه قرارگیری آلاچیق فلزی بستگی دارد. امروزه از متریال‌های مختلفی برای ساخت آلاچیق فلزی ساده استفاده می‌شود؛ اما از مهم‌ترین مصالح مورد استفاده برای آن می‌توان به پروفیل اشاره کرد. در ادامه مطالب می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد مراحل اجرا و نصب آلاچیق فلزی کسب کنید.

مرحله 1 طریقه ساخت آلاچیق فلزی ساده؛ تعیین محل دقیق قرارگیری آلاچیق فلزی

مهم‌ترین مبحث برای ساخت آلاچیق فلزی ساده، انتخاب محلی مناسب برای اجرا و نصب آن است. در واقع شما قبل از اجرای آلاچیق بایستی محل قرارگیری آلاچیق فلزی و محل نصب ستون‌های آن را مشخص کنید. برای قرار دادن ستون‌ها باید حدود 1 متر از زمین حفر شود. اگر آلاچیق را روی محلی که چمن کاشته شده، قرار خواهید داد باید روی اولیه خاک را بردارید و زمین بدون گیاه و کاملا خشک باشد. این کار باعث می‌شود تا ستون‌ها کاملا روی زمین قرار بگیرند و خوب نصب شوند تا در نهایت آلاچیق شما ظاهر کجی نداشته باشد. همچنین سعی کنید که محلی با ویو و نورگیر خوب را برای نصب و ساخت آلاچیق انتخاب کنید. بدون شک فضای سرسبز محوطه باعث دوچندان شدن زیبایی ظاهری آلاچیق خواهد شد.

مرحله 2 طریقه ساخت آلاچیق فلزی ساده؛ نصب ستون‌های آلاچیق

بعد از انتخاب محل دقیق برای نصب آلاچیق فلزی؛ بایستی نصب ستون‌ها را در محل مشخص شده انجام دهید. این نکته را در نظر بگیرید که ستون‌ها باید کاملا در درون زمین و حفره قرار داده شوند و کاملا محکم باشند. همچنین برای جلوگیری از زنگ‌زدگی ستون‌ها می‌توانید از رنگ روغن یا ضدرنگ قبل از قرار دادن ستون‌ها استفاده کنید. بتن‌ریزی باعث می‌شود تا استحکام ستون‌ها افزایش یابد و آلاچیق در برابر عوامل محیطی نظیر باد، بارش باران و برف، اشعه نور آفتاب و… مقاوم باشد. برای ساخت ستون‌ها می‌توانید از متریال‌هایی همچون پروفیل قوطی و پروفیل مربعی استفاده کنید. برای این کار بایستی پروفیل مربعی را به انتهای قوطی فلزی جوش داده و آن را درون زمین قرار دهید و اطراف آن چند سنگ بزرگ را قرار دهید.

مرحله 3 طریقه ساخت آلاچیق فلزی ساده؛ نصب سقف فلزی

به‌جرات می‌توان گفت که آلاچیق‌های فلزی مقاومت بالایی دارند و می‌توان آن‌ها را در زمان کوتاهی نصب کرد؛ اما اگر مهارت لازم برای نصب آن را نداشته باشید ممکن است در حین انجام مراحل نصب با مشکلاتی مواجه شوید. آلاچیق‌های فلزی معمولا از چهار ستون و یک سقف فلزی ساخته می‌شود؛ اما شما می‌توانید با کمی خلاقیت، آلاچیقی متفاوت، شکیل و ساده را در فضای باز مجتمع خود اجرا کنید. این امکان وجود دارد که آلاچیق خود را در شکل‌های دیگری همچون چندضلعی و منحنی بسازید. نصب سقف آلاچیق باید دو الی سه روز بعد از نصب ستون‌ها انجام شود. در واقع بعد از بتن‌ریزی بایستی زمان بدهید تا بتن‌ها کاملا خشک شوند.

اگر در زمان سریع‌تری سقف فلزی را روی آلاچیق قرار دهید؛ ممکن است ستون‌ها وزن سقف را تحمل نکنند و بعد از مدتی کوتاه؛ دوباره مجبور به صرف هزینه‌های اضافی شوید. امروزه برای ساخت سقف‌های فلزی از انواع ورق‌ها استفاده می‌شود که از انواع آن‌ها می‌توان به‌مواردی همچون پروفیل‌های ساده یا طرح‌دار، لایه‌های سفالی و ورقه‌های زنبوری ساده یا طرح‌دار استفاده کنید. از انواع ورق‌های رایج و مناسب برای ساخت سقف فلزی می‌توان به ‌موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق طرح سفال جنوا
  • ورق طرح سفال پالرمو
  • ورق شیروانی ذوزنقه‌ای
  • ورق شیروانی لمبه یا دامپا
  • ورق شیروانی شادولاین

مرحله 4 طریقه ساخت آلاچیق فلزی ساده؛ ساخت سکوی داخلی

بعد از ساخت سقف فلزی مناسب برای آلاچیق، وقت آن رسیده که سکوی داخلی برای آلاچیق خود بسازید. برای سکوهای داخلی از متریال‌هایی همچون چوب، پروفیل نبشی ساده یا ترکیبی از آن دو استفاده می‌شود. پروفیل‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توانید از انواع مختلف آن برای ساخت سکو استفاده کنید. البته به‌طور معمول سکوهای داخلی آلاچیق فلزی باغی از جنس بتن است و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از بتن برای ساخت سکو استفاده کنند. شما در هنگام ساخت سکوی داخلی بایستی ابعاد و ارتفاع آن از سطح زمین را در نظر بگیرید. ارتفاع 50 سانتی‌متر برای ساخت سکوی داخلی بسیار ایده‌آل است.

طریقه نصب آلاچیق فلزی

مرحله نصب آلاچیق فلزی حائز اهمیت بالایی است. در این مرحله بایستی دقت زیادی داشته باشید یا این کار را به استادکاران مجرب در این زمینه بسپارید. برای نصب آلاچیق بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • سعی کنید برای نصب آلاچیق محلی را برگزینید که چشم‌انداز زیبایی داشته باشد. آلاچیق مکانی است که شما می‌توانید لحظات خوشی را با عزیزان‌تان در آن‌جا بگذرانید ازاین‌رو چشم‌انداز زیبای آن باعث لذت‌بخش‌تر شدن این لحظات خواهد شد.
  • نشستن در ساعات طولانی در زیر نور آفتاب می‌تواند مسئله آزاردهنده‌ای برای بسیاری از افراد باشد. بهتر است محلی را برای نصب آلاچیق فلزی ساده در نظر بگیرید که از محل تابش نور مستقیم خورشید در امان باشد.
  • محوطه‌ای که برای نصب آلاچیق فلزی در نظر می‌گیرید، بهتر است که در محلی به‌دور از گل و گیاه باشد. البته وجود گل و گیاه باعث زیباتر دیده شدن محوطه اطراف آلاچیق فلزی می‌شود؛ اما اگر شرایط نگهداری گل و گیاه را نداشتید، آلاچیق را در محلی بدون گیاه نصب کنید.

نکاتی درباره طریقه ساخت آلاچیق فلزی

قبل از نصب آلاچیق فلزی بهتر است که در مورد قوانین نصب آن و لوازم مورد نیاز برای ساخت اجزای آلاچیق اطلاعات بیشتری کسب کنید. تناسب و هم‌خوانی آلاچیق با محیط اطراف از نکات مهم ساخت آلاچیق فلزی است. در هنگام ساخت آلاچیق فلزی بایستی به برخی نکات مهم توجه کنید‌. برای مثال؛ بهتر است قبل از ساخت و اجرای آلاچیق درمورد منطقه زندگی خود و نحوه اجرای آلاچیق تحقیقات لازم را انجام دهید. همانطور که در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم، هموار و خشک بودن خاک زمین نقش مهمی در استحکام ستون و سازه دارد.

بهتر است که در هنگام نصب آلاچیق، زمین را کمی‌گود کنید؛ زیرا تاسیسات مربوط به لوله‌کشی و برق بایستی در زیر آلاچیق اجرا شود. البته بهتر است که به نحوه لوله‌کشی زیر آلاچیق دقت کنید تا در آینده آلاچیق فلزی از نظر ایمنی در سطح بالایی باشد. درصورتی که مراحل اجرای لوله‌کشی و خطوط انتقال برق به‌درستی انجام نشود، ممکن است جان شما و خانواده‌تان به‌خطر بیفتد. مهارت، تجربه و تخصص حرف اول را برای ساخت آلاچیق می‌زند، ازاین‌رو این کار را به افراد متخصص بسپارید.

اجرای آلاچیق فلزی با چوبین ویلا

برای داشتن آلاچیق با نمای ظاهری زیبا و استحکام بالا بهتر است که فرآیند ساخت آن را به دستان استادکاران باتجربه بسپارید. اگر شما خواستار ساخت و اجرای آلاچیق فلزی هستید، باید بدانید که این کار نیاز به تخصص بسیار بالایی دارد. نداشتن مهارت باعث می‌شود تا استحکام سازه شما کاهش یابد و بعد از نصب آلاچیق با مشکلاتی ناگوار روبه‌رو شوید. مجموعه چوبین ویلا سابقه کاری طولانی مدتی در زمینه ساخت انواع آلاچیق دارد.

شما می‌توانید در وبسایت مجموعه، نمونه‌کارهای انواع آلاچیق فلزی را مشاهده کنید. همچنین اگر با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید، شما را در زمینه ساخت آلاچیق فلزی و هزینه آن راهنمایی خواهند کرد. مجموعه چوبین ویلا نمونه‌کار آلاچیق های مشتریان خود را در صفحه به‌ نمایش گذاشته است تا بتوانید با مشاهده آن‌ها، ایده‌های جدیدی برای آلاچیق خود داشته باشید.

سوالات متداول طریقه ساخت آلاچیق فلزی ساده

  1. برای ساخت آلاچیق فلزی به چه مصالحی نیاز داریم؟
    شما برای ساخت آلاچیق فلزی به انواع مصالحی نظیر پروفیل نبشی، ورق گالوانیزه شیروانی، قوطی پروفیل، صفحه ستون و ابزار و یراق‌آلات نیاز خواهید داشت.
  2. سقف آلاچیق فلزی باید از چه جنسی باشد؟
    از انواع ورقه‌های مناسب برای سقف فلزی آلاچیق می‌توان به ورق‌های شیروانی ذوزنقه‌ای، سفالی، شادولاین، سینوسی و لمبه اشاره کرد‌.

سخن پایانی

آلاچیق‌ها از المان‌هایی جذاب برای زیباسازی فضای سبز ویلاها، باغ یا حیاط منازل هستند. البته امروزه از انواع مدل‌های آلاچیق برای محیط باز رستوران‌ها استفاده می‌شود. آلاچیق‌‌ها دارای انواع متنوعی از نظر جنس هستند که از پرطرفدارترین آن می‌توان به آلاچیق فلزی اشاره کرد. مراحل ساخت، نصب و اجرای آلاچیق فلزی ساده به‌ترتیب طی مراحلی نظیر؛ انتخاب محل قرارگیری آلاچیق، نصب ستون آلاچیق، نصب سقف فلزی و ساخت سکوی داخلی انجام می‌شود. برای خرید آلاچیق فلزی و دریافت مشاوره با کارشناسان چوبین ویلا ارتباط بگیرید.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *