روف گاردن اداری و بالکن با ایده های جذاب و کاربردی

ایده روف گاردن اداری و بالکن
فهرست مطالب

از آنجایی که امروزه ساختمان‌ها و برج‌های بلند جایگزین حیاط‌ها شده‌اند، معماران به دنبال راهی برای داشتن فضایی سبز در این ساختمان‌ها هستند. ایجاد روف گاردن ایده‌ای جذاب برای لذت بردن از فضای سبز در پشت بام است. با ایجاد روف گاردن در پشت بام ساختمان‌های اداری می‌توان فضایی سبز و دلپذیر برای استراحت کارکنان ایجاد کرد. مثلا می‌توان در پشت بام باغ ذن، باغ گیاهی و یا علفزار ایجاد کرد. در این باغ‌ها با رشد و پرورش گیاهان و سبزیجات مختلف فضایی سرسبز و دل‌نشین ایجاد می‌شود که کارکنان هنگام استراحت می‌توانند به آنجا مراجعه کنند. استفاده از مبلمان راحت و فلاورباکس‌هایی پر از گل‌های رنگارنگ نیز از ایده‌های جذاب برای طراحی روف گاردن اداری هستند.

ایده روف گاردن اداری و بالکن

ایده روف گاردن اداری و بالکن

روف گاردن اداری و بالکن با ایده باغ ذن

استفاده از باغ‌های ذن روش خلاقانه‌ای برای روف گاردن اداری است. با این باغ‌های کوچک و سبز در پشت بام می‌توان فضایی جذاب برای زمان استراحت کارکنان ایجاد کرد. از اصول مهم طراحی این نوع روف گاردن می‌توان به پنهان کاری، عدم تقران و کوچک‌سازی اشاره کرد. در پنهان کاری می‌توان از دیوارهای کوچک بامبو و مسیرهای دارای پیچ و خم استفاده کرد. با استفاده از اشکال طبیعی و ارگانیک عدم تقارن و توسط مینیمال کردن منظره‌هایی مثل کوه، تپه و اقیانوس می‌توانید اصل کوچک‌سازی را پیاده کنید. با استفاده از باغ ذن می‌توانید فضایی آرامش‌بخش برای کارکنان ایجاد کنید. استفاده از گیاهان نمادین هم در این نوع روف گاردن رایج است. مثلا می‌توان از بامبو که نماد قدرت و انعطاف پذیری است هم استفاده کرد. درختای مانند آلو و گیلاس نیز برای باغ ذن بسیار مناسب‌اند.

روف گاردن اداری و بالکن علفزار

اگر می‌خواهید در روف گاردن بنشینید و از گرمای خورشید استفاده کنید می‌توانید از چمن بهره بگیرید. برای ساختن این نوع روف گاردن می‌توانید چمن‌ها و علف‌هایی سبز بکارید. برای کاشت این چمن‌ها به همین حالت لازم است به صورت منظم از آن‌ها را آبیاری کنید. از علف‌های زینتی می‌توان به یولاف آبی، لایم آبی، نقره ژاپنی و کتان نیوزلند اشاره کرد. این علف‌ها با عمر طولانی و ظاهر زیبای خود به جذابیت روف گاردن می‌افزایند.

روف گاردن اداری و بالکن با ایده باغ گیاهی

از باغ گیاهی برای کاهش آلودگی هوا و استفاده از گیاهان سبز خوردنی در روف گاردن اداری استفاده می‌شود. در این باغ‌ها می‌توان گیاهانی مانند نعناع، پونه و دیگر سبزیجات را پرورش داد و در آشپزخانه کارمندان استفاده کرد. پرورش برخی میوه‌ها مثل توت فرنگی هم در باغ گیاهی امکان‌پذیر است. طراحی باغ گیاهی به عنوان روف گاردن کار سختی نبوده و می‌توان با کاشتن انواع گیاهان مختلف آن را ایجاد کرد.

باغ گیاهی در روف گاردن

با استفاده از پرورش سبزیجات و سیفی‌جات متنوع می‌توانید روف گاردنی جذاب و سرسبز داشته باشید. با اجرای این ایده در پشت بام محیط کاری می‌توان برخی هزینه‌ها را نیز کاهش داد. همچنین وقت‌گذارانی کارکنان با یکدیگر در محیطی دلباز و همکاری در مراقبت و نگهداری گیاهان هم می‌تواند در بهبود روحیه‌شان موثر باشد.

مبلمان روف گاردن اداری

مبلمان روف گاردن اداری

اگر می‌خواهید در روف گاردن اداری از مبلمان برای نشستن و گپ زدن کارمندان استفاده کنید، می‌توانید از مبلمان راحت و مدرن بهره بگیرید. با قرار دادن مبلمانی جمع‌وجور و مناسب می‌توانید فضای روف گاردن را به محیطی راحت و گرم برای کارمندان تبدیل کنید. با توجه به اینکه مبلمان روف گاردن در معرض شرایط آب‌وهوایی مختلف قرار می گیرند، بهتر است از مبلمانی مقاوم استفاده کنید. مبلمان روف گاردن معمولاً با طراحی مدرن و شیک انتخاب می‌شود. استفاده از خطوط ساده، فرم های منحنی و طرح‌های هنری می‌تواند ظاهری جذاب و متناسب برای محیط روف گاردن اداری ایجاد کند.

مهم‌ترین عامل در انتخاب مبلمان روف گاردن اداری، راحتی کاربر است. صندلی‎ها و مبل‌ها باید دارای ارتفاع و پهنای استانداردی باشند تا کارکنان پس از مدت‌ها نشستن روی صندلی‌های اداری کمی احساس راحتی و آسودگی کنند. به عبارت دیگر با انتخاب مبلمان مقاوم در برابر عوامل جوی، طراحی مدرن، شیک، راحتی و ارتفاع مناسب، می‌توانید یک فضای زیبا و کاربردی را برای کارکنان در روف گاردن اداری ایجاد کنید.

جزئیات روف گاردن اداری

اگر نمی‌خواهید از باغ ذن و یا باغ گیاهی برای روف گاردن استفاده کنید، می‌توانید برای داشتن فضایی سبز از فلاور باکس‌ها کمک بگیرید. فلاور باکس یا همان جعبه‌های گل قابلیت پرورش گیاهان زیادی را داشته و ظاهری مدرن و جذاب هم دارند. فلاور باکس‌ها را می‌توان با گل‌ها و گیاهان زیبا و متنوع‌ای پر کرد و این امر باعث می‌شود روف گاردن اداری زیبا و جذاب‌تر به نظر برسد. همچنین وجود گیاهان و گل‌ها می تواند به کاهش استرس و افزایش آرامش و خلق و خوی کارمندان کمک کند.

پوشش سبز روف گاردن اداری

گیاهان به‌طور طبیعی همزمان با تولید اکسیژن کربن دی‌اکسید را جذب کرده و باعث بهبود کیفیت هوا می‌شوند به عبارت دیگر گیاهانی که در فلاور باکس کاشته می‌شوند، در پاکیزه کردن هوا نقش مهمی دارند. ایجاد روف گاردنی با این ویژگی‌ها در محیط های بسته و اداری بسیار حائز اهمیت است. استفاده از نیمکت‌ها و آلاچیق‌های چوبی در روف گاردن اداری نیز رایج است. آلاچیق‌هایی از جنس چوب پلاست و ترموود می‌توانند با مقاومت بالای خود به مدت طولانی توسط کارکنان استفاده شوند. چوب پلاست و ترموود ضدآب  بوده و هنگام باران و برف نیز باعث نفوذ رطوبت به داخل آلاچیق نمی‌شوند.

سخن پایانی

ساعات کار اداری اغلب طولانی است و کارمندان بیشتر زمان خود را در داخل ساختمان می‌گذرانند. ایجاد فضایی سبز و دلباز در پشت بام و طراحی آن با استفاده از عناصر مختلف می‌تواند در بهبود روحیه آن‌ها هنگام استراحت موثر باشد. باغ گیاهی، باغ ذن و علفزار از ایده‌های جذاب برای روف گاردن اداری هستند. با قرار دادن گل‌ها و گیاهان سرسبز در روف گاردن اداری می‌توان احساس تازگی و انرژی مثبت را به کارمندان منتقل کرد. این ویژگی می‌تواند در بهبود تمرکز، خلاقیت و کیفیت کار کارکنان موثر باشد.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *