اگر قصد ساخت آلاچیق را دارید، این نکات را باید بدانید

ساخت الاچیق
فهرست مطالب

آلاچیق سازه‌ای است که اکثراً در محیط‌های باز مانند بوستان، مراکز تفریحی و حتی آپارتمان‌های بزرگ قابل استفاده است. قبل از ساخت آلاچیق باید به نکات‌ زیادی مانند متریال آلاچیق توجه کرد. به‌عنوان مثال برای کف آن باید این موضوع را مد نظر قرار دهید که آیا نیاز به ساخت کف بوده یا می‌توان از زمین به‌عنوان کف استفاده نمود. آلاچیق‌ یک فضای آرامش‌بخش برای استراحت به‌حساب می‌آیند که در فصل تابستان بسیار مناسب هستند و اغلب جهت جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب به‌عنوان یک سایبان عمل می‌کنند.

انواع آلاچیق و مزایای آن ها

انواع آلاچیق

امروزه آلاچیق‌ها در انواع مختلف، برای فضاهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آلاچیق مدرن

آلاچیق مدرن در طرح‌های مختلفی قابل اجرا است. برای طراحی این آلاچیق با ایده‌پردازی و خلاقیت خود می‌توانید از آن برای حیاط یا باغ استفاده کنید. آلاچیق مدرن از متریال‌های متفاوتی چون فلز؛ اما به‌صورت مدرن و مینیمال ساخته می‌شود. مزیت این نوع آلاچیق برخورداری از سبکی بسیار ساده است. به همین منظور به تزئینات زیادی نیاز نخواهید داشت و می‌توان گفت که در عین سادگی، بسیار زیبا به‌نظر میرسد.

آلاچیق سنتی

این آلاچیق یکی از قدیمی‌ترین‌ انواع آن‌ها است که به‌عنوان آلاچیق ایرانی نامیده می‌شود. متریال این نوع آلاچیق از چوب بوده که ارتباط بهتری با طبیعت داشته و ظاهر بسیار زیبایی دارد. طراحی این نوع آلاچیق به‌صورت منتظم و مانند مربع، شش ظلعی و… صورت می‌گیرد. طراحی سقف آن نیز به‌صورت شیب‌دار است که برای روزهای بارانی گزینه مناسبی به‌نظر می‌رسد.

انواع متریال های آلاچیق و مزایای آن ها

انواع متریال آلاچیق

برای ساخت آلاچیق‌ها از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

چوب

آلاچیق چوبی امنیت خوبی داشته و با تمامی شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی سازگار است. به‌طور تقریبی می‌توان گفت که این نوع آلاچیق دید کاملی به محیط اطراف دارد. طراحی سقف آن به‌صورت شیب‌دار و گنبدی انجام می‌گیرد و برای آن می‌توانید از دیوار آجری یا چوبی استفاده کنید یا آن را به‌صورت باز نگه دارید. یکی از مهم‌ترین نکات در ساخت آلاچیق چوبی، صرف هزینه کمتر برای آن است. مزایای ساخت این آلاچیق شامل سازگاری با شرایط اقلیمی، نصب آسان، ماندگاری و مقاوم بودن آن و… می‌شوند.

فلز

آلاچیق فلزی یک نوع آلاچیق مدرن به‌حساب می‌آید که استفاده از آن در هر فضایی، زیبایی و جذابیت خاصی به آن فضا می‌بخشد. این نوع آلاچیق چهار ستون دارد و به همین سبب از مقاومت بالایی برخوردار است. در نتیجه بسیاری از افرادی پس از ساخت ویلا، اقدام به ساخت این نوع آلاچیق می‌کنند. ویژگی دیگر آلاچیق فلزی بالا بردن ارزش خانه و ساختمان‌های دیگر مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، پارک‌ها و آپارتمان‌ها و… است. از جمله مزایای این آلاچیق می‌توان به امکان تمیز کردن سریع آن، مدرن بودن، برخورداری از هزینه کمتر نسبت به نوع چوبی، انعطاف‌پذیری بالا و… اشاره کرد.

شیشه

آلاچیق شیشه‌ای از دسته آلاچیق‌های مدرن به‌شمار می‌رود که برای تمامی فصول و مکان‌ها مناسب است. این نوع آلاچیق مانند یک اتاق عمل می‌کند و کاملاً پوشیده از جنس شیشه است. از ویژگی‌های آلاچیق‌ شیشه‌ای می‌توان به دید کامل آن‌ به اطراف محیط اطراف و مقاومت بسیار در برابر گرما، سرما و حتی حشرات اشاره کرد.

آلاچیق شیشه‌ای دارای دو شکل صاف و گرد است که بسته به علاقه خود می‌توانید نوع مناسب را تهیه نمایید. این نوع آلاچیق کامل پوشیده بوده و می‌توانید برای آن سیستم گرمایشی و سرمایشی را در نظر بگیرید. از مزایای این نوع آلاچیق می‌توان به امکان تمیزکاری آسان، مقاوم بودن و مناسب بودن در فصل زمستان، عایق بودن و… اشاره کرد.

حصیر

طراحی این آلاچیق از فلز و چوب انجام می‌شود و سایز آن معمولاً کوچک است. برای این نوع آلاچیق‌ها از چوب‌های بامبو که از مقاومت و زیبایی بالایی برخوردار هستند، استفاده می‌کنند. از مزایای این آلاچیق می‌توان به سبک بودن و حمل آسان آن اشاره کرد.

نکات مهم در ساخت آلاچیق

پیش از تهیه آلاچیق، مکان مورد نظر خود را مشخص کنید. علاوه‌بر سلیقه خود به متریال، شرایط اقلیمی و نوع سقف آلاچیق نیز توجه داشته باشید. المان‌های به‌کار رفته در محیط یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در طراحی دکوراسیون محسوب می‌شوند. ابعاد آلاچیق را بنابر محیط در نظر بگیرید. اگر علاقه‌مند هستید که از آلاچیق به‌صورت متحرک استفاده کنید، در مراحل ساخت، برای آن کف‌سازی را انجام دهید که از قابلیت جابه‌جای برخوردار باشد.

ساختار آلاچیق

در پارک‌های معمولی یا پارک‌های جنگلی آلاچیق‌هایی را از جنس چوب مشاهده می‌کنید که دارای ساختار و مدل‌های متفاوتی هستند. ممکن است برخی از آن‌ها به فضای بیشتری برای ساخت نیاز داشته باشند. در زمان ساخت آلاچیق باید این نکته را مد نظر قرار دهید که دیواره‌های برخی از آلاچیق‌ها روباز هستند و هیچ ارتباطی با سقف ندارند. در برخی دیگر از آلاچیق‌ها برای ارائه جذابیت بیشتر، از نرده در دیواره‌ها استفاده می‌کنند.

سایز آلاچیق

یکی از نکات مهم که باید به آن توجه داشته باشید، ابعاد آلاچیق است. در واقع ابعاد آلاچیق می‌بایست با محیطی که قرار است آلاچیق در آن ساخته شود در تناسب باشد. ابعاد خیلی بزرگ علاوه‌بر این‌که تناسبی با فضا ندارند، کاربردی نیز نخواهند بود.

انواع سقف آلاچیق

با پوشش‌های متفاوتی می‌توان سقف آلاچیق را طراحی کرد. هر کدام از این پوشش‌ها شامل مزایا و معایبی می‌شوند. یکی از رایج‌ترین پوشش‌های سقف آلاچیق، پوشش‌ سفالی است. همچنین پوشش‌های سقفی از جنس چوب وجود دارند که آن‌ را با ورق‌های فایبرگلاس می‌پوشانند. از سایر مواردی که می‌توان نام برد سنگ و سایر سازه‌های مصنوعی هستند.

استفاده از پوشش ورق گالوانیزه به‌دلیل برخورداری از هزینه و وزن کم می‌تواند مناسب باشد. در بعضی از موارد برای زیبایی بیشتر، سقف را با پوشال و سایر گیاهان می‌پوشانند تا چشم‌انداز زیبایی را ارائه دهد. همچنین با ورق‌های اکرلیک یا پلی کربنات سقف آلاچیق را اجرا می‌کنند. در فضای باز برای سقف آلاچیق می‌توان از پارچه‌ها و پوشش‌های ضدآب استفاده کرد.

سخن پایانی

آلاچیق یک سازه و فضایی برای آرامش است که از آن در پارک‌های جنگلی و باغ‌ها و… استفاده می‌شود. انواع آلاچیق شامل مدرن و سنتی هستند. جنس آلاچیق‌ها می‌توانند از چوب، شیشه، فلزی و حصیری باشد. از جمله نکات مهم در ساخت آلاچیق می‌توان به ساختار و سایز آن اشاره کرد که بسته به فضا یا مکان مورد نظر، می‌توان سایز آن را طراحی نمود و با توجه به شرایط اقلیمی و آب‌وهوا، جنس و سقف آن را تعیین کرد. متریال به‌کار رفته در سقف آلاچیق بسیار متنوع بوده که نوع چوبی یکی از رایج‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌رود. سقف‌های پوشال یا با پوشش گیاهان، پوشش سفالی، ورق‌های گالوانیزه، پارچه‌ها که با پوشش ضدآب مورد استفاده قرار می‌گیرند همگی از مواردی هستند که با خیالی آسوده می‌توان از آن‌ها در روزهای بارانی استفاده کرد.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *