تراس گاردن چیست؟ تجهیزات مورد استفاده در طراحی تراس سبز

تراس گاردن چیست
فهرست مطالب

تراس گاردن محیطی ایده‌آل و سبزی است که در آن گل و گیاه و المان‌های مختلف به کار می‌رود تا فضایی سبز و دلباز ایجاد شود. با آراستن تراس به این صورت می‌توانید عصرها همراه خانواده یا دوستان خود از میل یک عصرانه دلپذیر در محیط باز خانه خود لذت ببرید. با کاشتن سبزیجات در فلاور باکس و گیاهان رونده می‌توان فضایی سرسبز در تراس ایجاد کرد. نرده‌های چوبی، کفپوش چوبی و مبلمان جمع‌وجور هم از دیگر تجهیزاتی هستند که می‌توانند تراس را برای تبدیل شدن به تراس گاردن آماده کنند.

تراس گاردن چیست؟

تراس گاردن چیست

یک باغ تراس، که به عنوان یک باغ بام یا بام سبز نیز شناخته می شود، باغی است که روی سقف یک ساختمان کاشته می شود. تراس گاردن ها می توانند روی هر نوع سقفی، از جمله سقف های مسطح و شیب دار نصب شوند. آنها می توانند فشرده باشند. یا گسترده، و می تواند شامل انواع گیاهان، از جمله چمن، درختچه، گل و سبزیجات باشد.

المان های مورد استفاده در تراس گاردن

گل‌ها و گیاهان یکی از اصلی‌ترین عناصر طراحی تراس گاردن هستند که به ایجاد فضای سرسبز و زیبا کمک می‌کنند. استفاده از گل و گیاه بسته به سلیقه و شرایط آب و‌هوایی هر منطقه متفاوت است. باید با توجه به نورگیری تراس و شرایط آب و هوایی گیاهانی انتخاب کنید که با آن وضعیت هماهنگ باشند. گیاهان خانگی مانند شمعدانی بهترین گزینه هستند. همچنین می‌توانید از درختان، درختچه‌ها و گیاهان عشقه هم استفاده کنید.

دیوار سبز یکی‌دیگر از راه‌های ایجاد فضایی سبز در تراس گاردن است. می‌توانید در گلدان‌های مخصوصی که برای کاشت سبزیجات طراحی شده‌اند، در تراس خود سبزی‌هایی مانند نعنا، ریحان، تره، شاهین، جعفری و… بکارید و سبزی خوردن طبیعی خود را برداشت کنید. با استفاده از گیاهان رونده می‌توانید دیوارهای تراس خود را به صورت جذابی تزئین کنید. برای تزیین تراس گاردن می‌توانید از کاشی‌ها و سنگ‌ها در لبه‌های باغچه تراس گاردن استفاده کنید و روی آن‌ها هم گلدان‌ قرار دهید. اگر گیاهانی با برگ‌های بزرگ و ضخیم در تراس گاردن بگذارید، می‌توانید مبلمانی راحت و جمع‌وجور زیر آن‌ها قرار دهید و از سایه خنک آن‌ها استفاده کنید.

طراحی تراس سبز با فلاور باکس یا گلدان

با استفاده از فلاور باکس در تراس گاردن، می‌توانید فضایی رنگارنگ و زیبا را ایجاد کرده و از طراوت گل‌ها لذت ببرید. انتخاب یک فلاور باکس مناسب در جذابیت تراس گاردن بسیار مهم است. با بررسی اندازه تراس و مکان قرارگیری فلاور باکس می‌توانید گلدانی متناسب انتخاب کنید. فلاور باکس ها در انواع مختلفی از جمله ترموود، گالوانیزه و بتنی ارائه می‌شوند. انتخاب فلاور باکسی که با چیدمان و دکوراسیون فضای شما هماهنگ باشد بسیار مهم است.

استفاده از فلاور باکس برای تراس گاردن

برای فلاور باکس، می‌توانید از انواع مختلفی از گل‌ها و گیاهان بهره ببرید. مهم‌ترین عامل در انتخاب این گل‌ها و گیاهان، میزان نور و آب مورد نیاز هرگونه است. اطمینان حاصل کنید که گل‌ها و گیاهانی که انتخاب می کنید، با شرایط تراس گاردن شما سازگاری دارند. همچنین، بهتر است از گل‌ها و گیاهانی با طول عمر طولانی استفاده کنید تا فضایتان همواره سبز باشد. اگر می‌خواهید در تراس گاردن خود سبزیجات پرورش دهید هم می‌توانید با استفاده از فلاور باکس این کار را انجام دهید.

طراحی تراس گاردن با کفپوش چوبی

اگر به دنبال کفپوشی با طول عمر بالا هستید می‌توانید از کفپوش چوبی استفاده کنید. استفاده از کفپوش چوبی باعث می‌شود فضای گرم و طبیعی‌تری به وجود بیاید. همچنین اگر از نرده و یا مبلمان چوبی در تراس گاردن خود استفاده کرده‌اید، با این کفپوش‌ها می‌توانید طراحی فضای خود را تکمیل کنید. کفپوش‌های چوبی به راحتی با سایر المان‌های زینتی تراس گاردن ست می‌شوند و ظاهری جذاب ایجاد می‌کنند. تمیز کردن این کفپوش‌ها هم آسان بوده و نیاز به زحمت زیادی ندارند.

کفپوش چوبی برای تراس گاردن

طراحی تراس گاردن مبلمان

تراس گاردن مبلمان

مبلمانی که برای تراس گاردن خود انتخاب می‌کنید باید حدالامکان کوچک باشند تا فضای زیادی را اشغال نکنند. باتوجه به اینکه حتی بزرگ‌ترین تراس‌ها هم فضای نسبتا محدودی دارند بهتر است از مبل و یا صندلی‌هایی استفاده کنید که تمام تراس را پر نکنند. میز و صندلی‌های تاشو نیز گزینه مناسبی‌اند. استفاده از مبلمان جمع‌وجور که قابلیت جمع شدن دارند، به شما اجازه می‌دهد تا هنگامی که نیازی به استفاده از آن‌ها ندارید، فضای بیشتری را در تراس گاردن خود داشته باشید.

مبلمان راحت تراس گاردن

به عنوان مثال، صندلی‌ها و میزهایی که می‌توانند جمع شوند و کنار دیوار گذاشته شوند، کمک می‌کنند که فضا زمانی که نیازی به استفاده از مبلمان ندارید، بزرگ‌تر باشد. استفاده از میزها و صندلی‌هایی که قابل استفاده چند منظوره دارند نیز می‌تواند به شما در داشتن فضایی بزرگ‌تر کمک کنند. برخی از مبلمان هم به عنوان میز و هم به عنوان مبل قابل استفاده‌اند. همچنین مبلمان را می‌توانید در برخی فصول جمع کرده و از خراب شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

طراحی تراس سبز با نرده چوبی

استفاده از نرده‌های چوبی در طراحی تراس گاردن، باعث می‌شود فضا حالت طبیعی‌تری داشته باشد. ظاهر گرم و دوست داشتنی‌ که نرده‌های چوبی ایجاد می‌کنند تراس گاردن را جذاب‌تر از قبل نشان می‌دهند. با انتخاب چوب مناسب برای نرده‌های تراس گاردن خود می‌توانید به مدت طولانی از آن‌ها استفاده کنید. قبل از انتخاب، مطمئن شوید چوبی که انتخاب می‌کنید دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر رطوبت و آب باشد.

همچنین هنگام طراحی تراس گاردن با نرده‌های چوبی، می‌توانید از طرح‌ها و نقوش مختلفی روی نرده‌ها استفاده کنید. طرح‌های ساده و کلاسیک  تراس گاردن را به بهترین شکل تزئین می‌کنند. برای افزایش زیبایی و دوام چوب استفاده از روکش‌های چوبی راه مناسبی است. این روکش‌ها می توانند به شما در افزایش مقاومت نرده‌ها در برابر عوامل جوی و رطوبت و باران کمک کنند.

سخن پایانی

امروزه حتی از فضای خالی تراس و پشت بام نیز برای داشتن محیطی سبز و جذاب استفاده می‌کنند. با طراحی مناسب روف گاردن و تراس گاردن توسط گل‌ها و گیاهان و مبلمان راحت می‌توان محیط‌هایی مناسب برای استراحت ایجاد کرد. برای ایجاد تراس گاردنی جذاب می‌توانید گل‌ها و گیاهان رنگارنگی را در فلاور باکس‌ها بکارید و یا از دیوار سبز استفاده کنید. مبلمان ساده و کوچک و حتی مبلمان تاشو گزینه‌های مناسبی برای تراس گاردن هستند. همچنین استفاده از چوب در این فضا باعث می‌شود حسی طبیعی‌تر داشته باشد. پس می‌توانید از کفپوش و نرده‌های چوبی نیز برای تزئین این محیط سبز خود استفاده کنید.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *