روف گاردن نیاز به مجوز دارد؟

فهرست مطالب

یکی از مشاعات موجود در ساختمان‌ها را می‌توان روف گاردن دانست که در سند ساختمان مالک خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است. ساخت روف گاردن در فضای بام نیازمند مجوز بوده و بدون دریافت آن، امکان ساخت روف گاردن را روی بام خود ندارید. ساخت روف گاردن دارای ضوابطی بوده که باید آن‌ها را نیز مدنظر قرار دهید؛ برای نمونه، در صورتی که یک مترمربع فضای سبز ایجاد گردد، مساحت مجاز ساختمان نیز به یک مترمربع افزایش پیدا می‌کند. برای استفاده از روف گاردن نیز قوانینی وضع گردیده که تمامی ساکنین ساختمان موظف به رعایت آن هستند. تمامی ساکنین ساختمان اجازه استفاده از روف گاردن را دارند.

قوانین استفاده از روف گاردن

اساساً به بخش‌هایی از آپارتمان که مالکی برای آن در نظر گرفته نشده و امکان استفاده از آن‌ها به‌صورت مساوی برای تمام ساکنین وجود دارد، مشاعات گفته می‌شود. همه ساکنین ساختمان موظف هستند که هزینه مشاعات ساختمان را بپردازند و مقدار پرداختی طبق میزان متراژ خانه سنجیده می‌شود‌. بام ساختمان در لیست فضاهایی بوده که مشاع به‌حساب می‌آید و تمامی ساکنین اشتراکی امکان استفاده از آن را دارند. پشت بام را همچون سایر مشاعات نمی‌توان تصرف کرد یا اینکه به‌صورت اختصاصی تنها توسط تعداد مشخصی از ساکنین به‌شیوه‌ای که موجب آزار و اذیت دیگران شود، مورداستفاده قرار گیرد.

روف گاردن در واقع اشاره به فضای سبز روی پشت بام داشته که به‌منظور ایجاد فضای سبز، داشتن تفریح و سایه و پناهگاه ساخته می‌شود‌. به علت ایجاد فضایی آرامش‌بخش، امروزه روف گاردن طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ اما پیش از اقدام برای ساخت آن باید قوانین آن را نیز مدنظر قرار دهید. از جمله این قوانین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • باز بودن سقف فضای پشت بام
  • کاشت گیاهان و درختان بلند
  • قرار دادن مبل یا صندلی جهن نشستن
  • انتخاب گیاه مناسب
  • نورپردازی متناسب با فضا
  • گزینش مصالحی ویژه کفپوش
  • ضوابط روف گاردن

برای هیئت مدیره ساختمان، تنها به علت اداره ساختمان اولویتی برای استفاده از روف گاردن به نسبت سایر افراد در نظر گرفته نمی‌شود و همه ساکنین باید از مزایا و منافع آن بهره‌مند شوند و در پرداخت هزینه‌های آن نیز سهم دارند. هیچ‌ کدام از ساکنین اجازه ندارند که اقدام به شستشوی فرش خود در پشت‌بام کنند‌. پاگرد انتهایی آپارتمان نیز مرتبط با پشت‌بام بوده و در لیست مشاعات جای دارد؛ بنابراین، مالک یا ساکنان طبقه آخر این اجازه را ندارند که آن را تصرف کرده و حق استفاده از آن را از دیگر ساکنین سلب نمایند.

در صورتی که شخصی بدون جلب رضایت ساکنین، اقدام به تغییر روف گاردن نماید یا اینکه برای ورود سایر افراد مانع‌تراشی کند، یک نوع جرم کیفری به‌شمار می‌رود و در مراجع قانونی، از این فرد به‌عنوان مجرم یاد می‌شود و امکان شکایت علیه فرد وجود دارد؛ البته توصیه می‌شود که این مدل مسائل را به کمک گفتگو، مذاکره و مصالحه برطرف کنید.

ضوابط روف گاردن در سال 1402 چیست؟

برای اینکه از فضای بام تحت عنوان روف گاردن استفاده شود، می‌بایست اقدام به دریافت مجوز کنید. ساخت روف گاردن باید براساس ضوابط و استانداردها انجام گیرد. و عدم توجه به این نکات امکان دارد خسارت‌های زیادی را در پی داشته باشد؛ بنابراین، نخستین و اصلی‌ترین قدم در راستای ساخت روف گاردن را می‌توان اخذ مجوز دانست. امروزه شهرداری یک‌سری قوانینی را وضع کرده که از لحاظ‌های متفاوت، ساخت روف گاردن را تحت حمایت قرار می‌دهد و شهروندانی را برای انجام آن تشویق می‌کند که با ساخت روف گاردن می‌توانند در زیباسازی شهر نقش داشته باشند.

در صورتی که پروسه ساخت ساختمان شما به پایان رسیده و اکنون قصد طراحی و ساخت روف گاردن را دارید، می‌بایست اقدامات لازم را جهت اخذ مجوز ساخت روف گاردن را به‌شکل مجزا انجام دهید. بعد از اینکه کار شما به پایان رسید، باید مجوز ساخت روف گاردن را به پروانه ساخت این ساختمان اضافه کنید. این مورد را مدنظر قرار دهید که اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه مزیت‌های روف گاردن برای شهروندان باید به‌خوبی انجام شود تا این فرهنگ توسعه یابد؛ چراکه ساخت روف گاردن می‌تواند نقش مؤثری در زیباسازی فضا ایفا کند‌. موارد زیر، اشاره به یک‌سری قوانین و ضوابط شهرداری جهت ساخت روف گاردن دارد.

  • طبق ضوابط شهرداری، در صورت اجرا یک‌ مترمربع فضای سبز گسترده، شاهد اضافه شدن یک مترمربع به مساحت مجاز ساختمان هستیم.
  • یکی از ضوابط شهرداری این مسئله بوده که در شرایط اجرا یک مترمربع فضای سبز نیمه فشرده، شاهد اضافه شدن دومترمربع به مساحت مجاز سازه هستیم.
  • در صورتی که یک مترمربع فضای سبز فشرده داشته باشیم، مساحت مجاز ساختمان سه مترمربع در نظر گرفته می‌شود.
  • شهرداری برای اینکه افراد را به ساخت روف گاردن ترغیب نماید، ضوابطی در نظر گرفته تحت عنوان اینکه امکان کسر پنج متر از فضای باز به ازای هر واحد وجود دارد؛ تنها در شرایطی که فضای سبز سه برابر باشد.

ارتفاع دیوار روف گاردن

در فرهنگ ایرانی، توجه به حریم شخصی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پشت بام‌ را می‌توان یک فضای مرتفع دانست که همسایگان در معرض دید آن قرار دارند. توصیه می‌شود که پیش از طراحی فضای سبز در پشت بام، حفظ حریم شخصی افراد را نیز مدنظر قرار دهید؛ برای نمونه، در صورت بالا بودن میزان دید از پشت بام و عدم رضایت شما از این مسئله، می‌توانید اقدام به پوشاندن پشت بام‌ خود به کمک دیوارهای مرتفع نمایید‌. امکان دارد ساختمان شما مرتفع باشد و حریم خصوصی ساختمان‌های کوتاه‌تر حفظ نشود، در این صورت، توصیه می‌شود که اقدام به ساخت روف گاردن‌هایی با دیوارهای مرتفع نمایید.

سخن پایانی

مزیت‌های بسیار روف گاردن، جهت فراهم ساختن مکانی مناسب گذران اوقات فراغت، سبب شده که امروزه افراد زیادی در پی ساخت روف گاردن باشند. برای ساخت روف گاردن باید پیش از هرچیزی اقدام به دریافت مجوز نمایید. همچنین قوانین به‌خصوصی برای استفاده از روف گاردن در نظر گرفته شده است که ساکنین باید به آن توجه داشته باشند. هیچ‌کدام از اهالی ساختمان حتی افراد طبقات بالایی و هیئت مدیره ساختمان هم اجازه منع ورود سایر ساکنین به روف گاردن را ندارند. ارتفاع دیوار روف گاردن نیز باید به‌گونه‌ای باشد که حریم شخصی همسایگان حفظ شود. با رعایت قوانین و ضوابط و ساخت روف گاردن می‌توانید به زیباسازی شهر نیز کمک کنید.

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *