آیا خانه های چوبی می تواند ضد زلزله باشند؟

فهرست مطالب

خانه محلی برای آسایش و آرامش است. زیبایی و امکانات یک خانه باعث می شود در آن خانه احساس آرامش داشته باشید. داشتن امنیت در خانه یک عامل مهم برای احساس آرامش در خانه محسوب می شود. احساس امنیت کردن در هر منطقه‌ای با توجه به  شرایط محیطی آن مکان متفاوت است. امنیت ساختمان در مناطق زلزله خیز با ساختمان های ضد زلزله تامین میشود. به‌ همین دلیل ساختن خانه‌ ای ضد زلزله بسیار اهمیت دارد. ساختمان های ضد زلزله باید به‌گونه‌ ای ساخته شود تا در برابر زمین‌ لرزه‌های شدید مقاوم باشد و فرو نریزد. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که آیا خانه های چوبی می تواند ضد زلزله باشند با خیر؟

استحکام در برابر زلزله

در کشور هایی که بیشترین امار زلزله دارند مانند، ژاپن، امریکا، یکی از بهترین گزینه ها ساخت خانه های چوبی  است. همان طور که می دانید چوب نسبت به مصالح دیگر دارای وزن کمتری است و در امریکا به علت وقوع زلزله زیاد بیشترین ساخت و ساز ساختمانی انها از متریال چوب است.  یک کلبه چوبی باید به گونه ایی باشد که پس از زلزله خسارت جانی و مالی نداشته باشد.

مزایای کلبه چوبی در هنگام زلزله

از مزایای دیگر ساختمان ها، ویلاها و کلبه چوبی این است که با شرایط آب و هوای گوناگون سازگار می شود و با هر دمای هوای سازگار می شود، در مناطق سردسیر که دارای زمستان های سرد است و معمولا دمای هوا زیر صفر است ساختمان های چوبی بسیار گزینه مناسبی خواهد بود.

 

مزایای استفاده از کلبه چوبی ضد زلزله

چوب فواید بسیار زیادی در ساختمان‌ سازی دارد. استفاده از چوب برای ساخت کلبه علاوه‌ بر زیبایی ، امنیت هم دارد. چوب به‌ دلیل استحکام بالایی که دارد، یکی از بهترین مصالح برای ساخت ساختمانی مقاوم در برابر زلزله است. خانه‌هایی که از چوب ساخته می‌شوند، می‌توانند در برابر زلزله‌هایی با شدت ۷ ریشتر هم مقاومت کنند. ساختمان‌های چوبی  می‌توانند در چندین طبقه ساخته شوند و در برابر زلزله مقاوم باشند. چوب قیمتی ارزانتر از سایر مصالح دارد و معماران می‌توانند به‌ جای استفاده از مصالح گران‌ قیمت، از چوب برای ساخت ساختمان استفاده کنند. چوب علاوه‌ بر مقاوم بودن و قیمت مناسب، می تواند به راحتی با محیط زیست سازگار شود.

فواید چوب در برابر زلزله

1 انعطاف‌ پذیری ذاتی چوب

چوب قابلیت این را دارد که وزن بسیار شدیدی را برای مدت کوتاهی تحمل کند، بدون آنکه در ظاهر آن تغییری ایجاد شود، به همین دلیل زلزله  به‌ راحتی نمی‌ تواند سازه‌های چوبی را تخریب کند. این خاصیت در مناطق زلزله‌خیز یک مزیت محسوب می‌شود.

۲. وزن چوب

هر چقدر وزن سقف و سازه ها بیشتر باشد مقاومت در برابر زلزله کمتر است. ساختمان های چوبی وزن کم‌ تری نسبت به ساختمان‌های ساخته شده از بتن و فولاد دارند. ساختمان‌های سبک‌ تر در زمین‌ لرزه مقاومت بیش‌ تری دارند، زیرا می‌توانند نیروهای اینرسی را کاهش دهند. به‌ همین دلیل  خانه های چوبی به‌ دلیل ویژگی‌هایش یک ساختمان ضد زلزله محسوب می‌شود و به دلیل سبکی آن در صورت هرگونه خرابی نسبت به سازه های بتنی و فولادی، خسارت جانی کمتری خواهد داشت.

۳. کیفیت چوب

چوب یکی از مصالحی است که باید قبل از استفاده از آن برای خانه و کلبه های چوبی  دارای استاندارد های بین المللی باشد است به همین دلیل چوب با کیفیت بالای خود می‌تواند در برابر زلزله مقاومت کند.

۴. طراحی خاص چوب

ساختمان‌های چوبی طوری طراحی شده اند که می توانند در برابر نیروهای شدید وارد شده یکپارچگی خود را حفظ کنند.

۵. پیکربندی سازه

اسکلت یک ساختمان و کلبه چوبی طوری ساخته می‌شود که پلان و ارتفاعش منظم باشد. منظم بودن پلان و ارتفاع ساختمان چوبی باعث افزایش مقاومت آن در برابر زلزله می‌شود.

 

نکاتی در رابطه با ساخت ساختمان چوبی ضد زلزله

برای ساخت ساختمان ،کلبه و یا ویلای چوبی ضد زلزله باید ابتدا با یک زلزله‌ شناس مشورت کرده و سپس شروع به ساخت کنید.

۱. در اولین مرحله باید ساختمان در قسمت زیرسازی و خود خانه ضد زلزله باشد.

۲. باید در ساخت کلبه و یا ویلای چوبی از فنر لرزش‎‌گیر استفاده شود. استفاده از فنر لرزش‌گیر در مکان مناسب می‌تواند مقاومت خانه را در برابر زلزله بالا ببرد.

۳. باید در ساخت کلبه و یا ویلای چوبی از ناودانی استفاده شود، استفاده از ناودانی‌های فلزی که توکار هم هستند باعث می شود دیوارهای چوبی در برابر زلزله مقاوم شوند.

۴. باید از سیستم‌های بست‌های مخصوص استفاده شود. استفاده از این سیستم ها از تاب خوردن ساختمان هنگام وقوع زلزله جلوگیری می‌ کند.

۵. باید ساختمان بر روی پی مخصوص و ستون قرار بگیرد.

۶. باید سقف خانه سبک و در برابر لرزش مقاوم باشد.

۷. باید مقاومت خانه در برابر زلزله سنجیده شود.

سنجش مقاومت کلبه چوبی ضد زلزله به چه صورت است؟

برای سنجش مقاومت کلبه و یا ویلای چوبی در برابر زلزله ابتدا باید مراحلی انجام شود. در ابتدا باید ساختمان بر روی یک‌ صفحه‌ ای ارتعاشی قرار بگیرد. این کار به‌ گونه‌ ای صورت می‌گیرد که ساختمان به‌ آرامی در حال نوسان بوده و سپس شدت لرزش و جهت صفحه تغییر داده می‌شود.  خانه تنها زمانی آزمون سنجش مقاومت در برابر زلزله را قبول می‌شود که پس از تحمل هشت نوع ارتعاش مختلف فرو نریزد. این سنجش نه تنها بر روی کلبه های چوبی کوچک بلکه برای ساختمان های و ویلاهای بزرگ نیز انجام شده و ضد زلزله بودن آن را مشخص می شود. این سنجش باعث می شود معایب ساختمان و مقاومت آن برای مقابله با زلزله مشخص شود. زمانی که معایب ساختمان چوبی برطرف شود ساختمان، کلبه و یا ویلای چوبی به یکی از امن ترین ساختمان ها تبدیل خواهد شد.  امروزه می‌توان از چوب با خیال راحت در مناطق زلزله‌خیز به‌عنوان یکی از مقاوم‌ ترین مصالح در برابر زلزله برای ساخت انواع ساختمان‌های مختلف مسکونی و تجاری استفاده کرد و شاهد کاهش چشمگیر آسیب‌های جانی و مالی ناشی از زمین‌ لرزه شد.

ویلای چوبی

طراحی و نحوه ساخت ویلاهای چوبی به صورتی است که در بیشتر کشورهای دنیا در مناطق زلزله خیز به‌ جای ساخت آپارتمان و خانه‌ های مسکونی به ساخت ویلاهای چوبی می ‌پردازند. ساخت یک ویلا از جنس چوب بسیار ارزان‌تر و مقرون‌ و به‌ صرفه‌ تر از سایر مصالح است و علاوه بر ارزان بودن ظاهری مدرن و شیک هم دارد.

سخن پایانی

ایمنی مهم‌ ترین عامل در هنگام ساخت یک خانه است. خانه باید در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله مقاوم باشد تا خطرات جانی را به حداقل برساند و همچنین خسارات مالی به شما وارد نشود. به‌ طورکلی خانه‌های چوبی در برابر زلزله بسیار مقاوم هستند. در هنگام ساخت خانه ، کلبه و ویلای چوبی باید به استحکام آن بسیار توجه کرده و اگر در منطقه‌ ی زلزله‌ خیز زندگی می‌کنید، حتماً نکات ایمنی گفته شده برای ساخت را رعایت کنید. معماران باسلیقه مجموعه چوبین ویلا با خلاقیت و استعدادی که دارند می ‌توانند بهترین و لوکس‌ترین کلبه ها و ویلاهای چوبی را با توجه به سلیقه شخصی شما عزیزان طراحی کنند و به ساخت برسانند.  درصورتی‌که تمایل به ساخت یک ویلای زیبا و مدرن با قیمتی مناسب و در عین حال اصولی دارید، می‌ توانید به سایت چوبین ویلا مراجعه کنید تا کارشناسان این سایت در این کار شما را همراهی کنند.

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *