برای ساخت و اجرای آلاچیق پشت بام باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

آلاچیق برای پشت بام
فهرست مطالب

امروزه بسیاری از طراحان ایرانی به منظور زیباسازی پشت بام منازل و آپارتمان ها از روف گاردن استفاده می کنند. یکی از ایده های مدرنی که به منظور زیباسازی و تبدیل پشت بام به فضای دلنشین و زیبا استفاده می کنند، ساخت آلاچیق است. شرکت های مهندسی بسیاری در زمینه ساخت روف گاردن و یا یه عبارتی ساخت و اجرای انواع آلاچیق فعالیت می کنند که از جمله بزرگترین و معتبرترین آن ها می توان به چوبین ویلا اشاره کرد. چوبین ویلا با داشتن سال ها سابقه درخشان در زمینه ساخت و اجرای آلاچیق پشت بام، پرگولا و آلاچیق سنتی آماده ی پذیرش سفارشات شما است. لازم به ذکر است که در هنگام خرید و انتخاب آلاچیق پشت بام باید نکات مهمی را مورد توجه قرار داد. در این مطلب سعی داریم تا به بررسی چگونگی ساخت آلاچیق و نکات مهم در اجرای آن بپردازیم.

 

آلاچیق چوبی

 

آلاچیق پشت بام

طی چند سال اخیر به منظور زیبا ساختن و استفاده بهینه از فضای پشت بام علاوه بر استفاده از گل ها و گیاهان طبیعی و زینتی، آب نما و … از آلاچیق ها استفاده می کنند. آلاچیق هایی که به منظور استفاده در پشت بام ساخته می شوند باید دارای ویژگی های منحصر به فردی باشند. یکی از نکات قابل توجه برای ساخت آلاچیق پشت بام این است که باید آن را متناسب با سبک بام سبز، طراحی کرد. آلاچیق ها را در اشکال متفاوتی از جمله مربع مستطیل، شش ضلعی، دایره و … می سازند.

انواع آلاچیق پشت بام

آلاچیق پشت بام از مواد گوناگون و متفاوتی ساخته می شوند که در ادامه به بررسی انواع مختلف آن می پردازیم:

آلاچیق چوبی

آلاچیق چوبی یکی از انواع آلاچیق های پشت بام به شمار رفته و دارای محبوبیت فراوانی است. در واقع چوب یکی از مواد طبیعی بوده و حس و حال طبیعت را با خود به ارمغان می آورد، به همین خاطر بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از این ماده برای ساخت آلاچیق در روف گاردن خود استفاده کنند. چوب ترموود یکی از چوب های پر طرفدار در ساخت آلاچیق بوده و دارای مقاومت بسیار مناسب در برابر شرایط آب و هوایی متفاوت است.

آلاچیق چوب پلاست

یکی دیگر از موادی که از آن برای ساخت آلاچیق از آن استفاده می کنند، چوب- پلاست است. در واقع چوب- پلاست ترکیبی از دو ماده چوب و پلاستیک بوده و قیمت ارزان تری نسبت به چوب دارد. برای ساخت اسلکت اصلی آلاچیق های چوب پلاست از فلز استفاده می کنند، به همین خاطر این نوع آلاچیق ها دارای استحکام بالایی هستند.

آلاچیق شیشه ای

به جرات می توان گفت که آلاچیق های شیشه ای برای تمامی فصول مناسب و قابل استفاده هستند. این نوع آلاچیق ها را می توان به گونه ای طراحی کرد که دارای فضا و تهویه هوای مناسبی برای فصول گرم و سرد سال باشند. با استفاده از این نوع آلاچیق ها می توانید به فضای اطراف خود نیز دید داشته و از تماشای آن لذت ببرید.

آلاچیق فلزی

بسیاری از افراد از آلاچیق فلزی برای پشت بام خود استفاده می کنند، زیرا معتقدند که این نوع آلاچیق ها دارای استحکام بالاتری هستند. آلاچیق های فلزی را در طرح ها و رنگ های مختلفی طراحی و تولید می کنند. لازم به ذکر است که فلز آلومینیوم به دلیل استحکام بالا و وزن اندکی که دارد گزینه بسیار مناسبی برای ساخت آلاچیق فلزی است. در محیط های گرم و مرطوب کمتر از آلاچیق های فلزی استفاده می کنند، زیرا فلز در برابر رطوبت مقاومت کمتری داشته و ممکن است دچار زنگ زدگی شود. در طراحی سقف آلاچیق ها بهتر است که از ورق های گالوانیزه استفاده کنید. با استفاده از آلاچیق های فلزی می توانید فضایی کلاسیک و زیبا را در پشت بام خود ایجاد کرده و با استفاده از آن نهایت لذت را ببرید.

 

انواع آلاچیق

 

نکاتی که در هنگام ساخت و اجرای آلاچیق باید به آن ها توجه کنید

در هنگام سفارش و یا ساخت و اجرای انواع آلاچیق باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

مساحت پشت بام

توجه به مساحت پشت بام یکی از مهمترین مواردی است که در هنگام ساخت و طراحی آلاچیق باید به آن توجه داشته باشید. قبل از سفارش آلاچیق ابتدا ابعاد و اندازه پشت بام منزلتان را در نظر بگیرید. علاوه بر این تعداد اعضای خانواده نیز در انتخاب نوع و اندازه آلاچیق تاثیرگذار است.

میزان تحمل و باربری ساختمان

لازم به ذکر است که هر ساختمان با توجه به قوانین ساخت و ساز دارای میزان تحمل و باربری مشخصی است. در هنگام طراحی، ساخت و اجرای هر نوع آلاچیق پشت بام باید به میزان تحمل بار ساختمان بسیار توجه کرد. برای ساختمان هایی که دارای تحمل بار کمتری هستند می توانید از آلاچیق های پشت بام پیش ساخته استفاده کنید.

داشتن دید همسایه ها

اگر همسایه های شما به پشت بام منزلتان دید دارند، بهتر است که آلاچیق را به گونه ای طراحی کنید که جلوی دید آن ها را بگیرد.

فرم و شکل آلاچیق

همان گونه که پیش تر ذکر کردیم آلاچیق ها را در اشکال و فرم های متفاوتی طراحی و تولید می کنند. در فضای درونی آلاچیق ها می توان از مبلمان استفاده کرد، طرح، سبک، اندازه و مدل قرارگیری آن ها در آلاچیق بر روی انتخاب شکل آلاچیق تاثیرگذار خواهد بود.

 میزان استفاده از آلاچیق

در زمان ساخت و طراحی آلاچیق برای پشت بام خود باید میزان استفاده از آن را مشخص کنید، به عنوان مثال اگر قرار است تنها تابستان از آن استفاده کنید آن را متناسب با فصل تابستان و اگر در زمستان می خواهید از آن استفاده کنید آن را متناسب با زمستان بسازید.

آلاچیق پیش ساخته

طراحی سقف و دیواره های آلاچیق

در هر کدام از انواع آلاچیق ها می توان از سقف های ثابت و یا متحرک استفاده کرد. بهتر است این گونه بگوییم که برای طراحی سقف آلاچیق ها می توان از سقف کامل و یا نیمه استفاده کرد. اگر شما نیز دوست دارید در طول روز از نور خورشید استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم که از آلاچیق های دارای سقف متحرک و یا نیمه باز استفاده کنید. سقف های متحرک به شما این امکان را می دهند تا بنا بر نیاز و علاقه خود نور ورودی به آلاچیق را کنترل کنید. اگر دوست دارید که آلاچیق خود را جا به جا کنید پیشنهاد می کنیم که آلاچیق های قابل حمل و آکادئومی را انتخاب کنید. این مدل از آلاچیق ها را به وسیله پارتیشن ها طراحی و تولید می کنند.

یکی دیگر از ویژگی هایی که در ساخت و اجرای آلاچیق ها انتخابی است دیواره های آن است. باید بگوییم که بعضی از آلاچیق ها دارای دیواره هایی با قابلیت جمع شدن دارند. این قابلیت به شما این امکان را می دهد که در مواقع لزوم دیواره ها را جمع کنید. این نوع آلاچیق ها برای مناطقی که دارای وزش باد فراوان هستند مناسب نیست. باید بگوییم که برای کسانی که مایل هستند که در فصول خاصی از سال از آلاچیق استفاده کنند، آلاچیق های متحرک و یا همان آکاردئومی گزینه بسیار مناسبی است.

اگر در منطق گرم و خشک زندگی می کنید بهتر است که از آلاچیق های حصیری استفاده کنید. این نوع آلاچیق ها می توانند فضایی دنج، خنک و زیبا را برای شما به وجود بیاورند.

همان طور که قبلا نیز بیان کردیم در درون آلاچیق ها می توانیم از مبلمان استفاده کنیم. مبل های باغی یکی از انواع مبلمان بوده که برای این کاربرد بسیار زیبا و مناسب هستند. مبلمان آلاچیق را باید با توجه به افراد استفاده کننده از آن، فضای داخلی آلاچیق و سبک و شکل آلاچیق انتخاب کرد. فضای آلاچیقی که بر روی پشت بام قرار داده می شود فضایی بسیار دنج، زیبا و لذت بخش بوده و می تواند اوقاتی به یادماندنی و شاد را برای شما به وجود بیاورد. اگر فضای آلاچیق شما بزرگ است می توانید از امکانات رفاهی نیز مانند سینک ظرفشویی، باربیکیو، کمد و کابینت و … بهره برده و در هنگام مهمانی از آن ها استفاده کنید.

قیمت آلاچیق

قیمت آلاچیق به عوامل بسیاری بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به اندازه و ابعاد آلاچیق، نوع و کیفیت مواد به کار برده شده در ساخت آن، سفارشی و یا پیش ساخته بودن آن، طرح آلاچیق، متحرک و یا ثابت بودن آن، جنس بدنه، امکانات به کار برده شده و … اشاره کرد.

ساخت و اجرای آلاچیق پشت بام توسط چوبین ویلا

چوبین ویلا یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت های طراح  و سازنده انواع آلاچیق پشت بام و پرگولا بوده که با داشتن تیمی مجرب و با سابقه در این زمینه پذیرای سفارشات شماست. شرکت چوبین ویلا با استفاده از مواد مناسب و مرغوب و طرح های جذاب و منحصر به فرد می تواند آلاچیق هایی بسیار زیبا و جذاب را طراحی و اجرا کند. به منظور سفارش محصول و همچنین مشاهده نمونه کارها می توانید به سایت اینترنتی این شرکت مراجعه کرده و در صورت نیاز با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید. با مراجعه به سایت چوبین ویلا می توانید با صرف حداقل هزینه، آلاچیقی زیبا و منحصر به فرد برای خود سفارش دهید.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *