برای خرید کلبه چوبی به چه مواردی توجه کنیم؟

فهرست مطالب

اقامت در یک ویلای چوبی رویای همیشگی بشر برای به دست آوردن روح گم شده خویش است. از عالی‌ترین روش‌های اقامتی کوتاه یا بلند مدت، برای به دست آوردن آرامش از شر هیاهو شهرها؛ اقامت در یک کلبه چوبی در دامن طبیعت است.

چوب یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مواد اولیه‌ای است که در معماری و ساخت انواع تجهیزات از آن استفاده می‌شده. تقریبا می‌توان چوب را از حیاتی‌ترین مواد اولیه در ساخت انواع بسترهای مسکونی دانست.

امروزه به دلیل بالا رفتن تنوع در مصالح و طراحی‌های متفاوت و به میان آمدن روش‌های نوین برای بالا رفتن استحکامات و … دیگر از چوب به صورت انتخابی اجباری استفاده نمی‌شود. بلکه حالا چوب به یک ماده برای رنگ و لعاب دادن به زندگی و طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد و میتواند پتانسیل قوی در تزئین از خود نشان دهد.
اکو کمپ و طراحی کلبه چوبی

با فراگرفتن جو مدرنیته در طراحی‌های داخلی و خارجی، طراحان شروع به استفاده‌های جدی از چوب در ساخت انواع اقامتگاه‌ها، برای افرادی کردند که میخواستند ساعات یا روزهایی را از بافت شهری فاصله بگیرند. یکی از پرطرفدارترین سازه‌های چوبی این چنینی می‌توان به کلبه‌های چوبی یا ویلا چوبی اشاره کرد.
زمانی که اسم کلبه چوبی را می‌شنویم، اولین چیزی که به ذهن ما خطور می‌کند یک منظره در دل درختان و سکونت در یک کلبه چوبی است؛ که حتی تصور آن هم خاطر ما را جلا می‌دهد.

در مناطقی مثل ایران چوب از المان‌های پرکاربرد در طبیعت است زیرا به سادگی می‌تواند در شرایط مختلف جوی سازگاری نشان دهد. بعلاوه به دلیل غنی بودن شمال کشور نیز دسترسی به متریال چوبی برای ساختن انواع ویلا چوبی به سادگی امکان پذیر است.

از طرفی با همه گیر شدن علاقه به طبیعت و حمایت از آن؛ حالا یکی از مهمترین مباحث مورد بحث روز در گردشگری،‌ اکوکمپ است. اکوکمپ به معنی سازگاری بالای طراحی سازه باطبیعت است. به این معنی که این سازه‌ها کمترین دی اکسید کربن را تولید می‌کنند و از نظر بصری با بافت بومی و طبیعت محیط کاملا همراه هستند.

مبحث اکو کمپ موجب شد که کلبه‌های چوبی دوباره باب شوند و به همین منظور در طراحی و تولید تنوع بی‌نظیری پیدا کنند. اما با گسترش این تنوع انتخاب و پیدا کردن طراحی مورد نظر می‌تواند سخت‌تر و زمان‌برتر به نظر برسد. اگرچه با دانستن نکاتی می‌توان به سادگی بهترین و کاربردی‌ترین انتخاب خود را پیدا کرد.

قبل اقدام به خرید کلبه چوبی باید چه چیزی را بدانیم ؟

پیش از اقدام به خریدن یک کلبه چوبی، نکاتی وجود دارد که باید درباره خرید یک کلبه چوبی یا ساخت و طراحی آن‌ را در نظر بگیریم.

• کلبه چوبی با عایق‌های دما

• جلوگیری در اتلاف انرژی

• نیاز متراژی شما

• طراحی سازگار کلبه

o سازگاری با سلیقه شخصی
o سهولت استفاده از امکانات رفاهی و بهداشتی کلبه
o گرمایش و سرمایش متناسب
o فضای ذخیره یا انبار
o کارایی و فضای مفید
o اندازه گیری و توجه به حداقل بودن فضای غیر مفید کابین چوبی
o بسیار مهم است که ساخت و سر هم بندی توسظ یک پیمانکار حرفه‌ای انجام شود

• جنس چوب

o ظاهر کلبه

o ماندگاری

o سازگاری با شرایط جوی

• از پیش ساخته بودن یا ساخت کلبه چوبی در محل

o برنامه انتقال کلبه چوبی در صورت پیش ساخت بودن

o بررسی وجود یا عدم وجود شکاف در فضاهای داخلی کلبه

o کمک گرفتن از پیمانکار حرفه‌ای برای جلوگیری از صدمه دیدن کلبه در زمان سرهم بندی

o کیفیت مواد به کار رفته در کلبه چوبی از پیش ساخته شده

o سهولت سوار کردن قطعات یا جابه‌جایی کلبه

o مقایسه با انتخاب‌های دیگر در کلبه‌های از پیش ساخته شده

o برآورد سن کلبه از پیش ساخته شده برای تخمین عمر مفید

• ایمنی داشتن کلبه چوبی از تهدیدات ممکن طبیعی (مهم‌ترین تهدید آتش سوزی است)

• محل قرار گرفتن کلبه برای دسترسی به دیگر محیط‌های مسکونی و خدماتی

• نوع چوب و الوار به کار گرفته شده در کابین چوبی

o تکرار این موضوع به این دلیل است که یکی از مهم‌ترین نکات خرید یک کلبه چوبی برای استفاده طولانی مدت و لذت بخش از آن به این موضوع وابسته است.

• بررسی نمونه‌های مشابه در بازار کلبه های چوبی

• سهولت استفاده از کلبه از جهت طراحی فضاهای داخلی

• تامل کردن و تصمیم گرفتن درباره طراحی داخلی کلبه، پیش از خرید آن

o این بسیار مهم است که شما پیش از خریدن کلبه به نیازها و شیوه چیدمان و جای هر آنچه لازم دارید در کلبه‌تان باشد فکر کرده باشید. اینکار به شما کمک می‌کند از در هزینه‌های گزاف تهیه لوازم و طراحی داخلی صرفه جویی کنید. همچنین بهینه‌ترین استفاده را از فضای کلبه خود داشته باشید.

• در نظر داشتن تفاوت‌هایی که در نگرانی یک اقامتگاه با یک کلبه چوبی وجود دارد.

• پیشگیری و کنترل آفات و هزینه زمانی و مالی آن

• چگونه قرار است نیازهایی مثل برق و آب و گاز را در کلبه خود تامین کنید؟

o شما همیشه باید یک محل ذخیره برای آب خود در مواقع ضروری داشته باشید و به جز آنچه در دسترستان است؛ از آب ذخیره خود نگهداری کنید.

o اگر برای نیازهای خود از پمپ آب، چاه، یا موتورهای برق و کپسول‌های گاز استفاده می‌کنید به یاد داشته باشید که به طور همیشگی به یک جایگزین برای همه آن‌ها در شرایطی که از دستشان دادید نیاز دارید.

• جمع‌آوری اطلاعات درباره مشکلات احتمالی یک کلبه چوبی در آینده. در صورت لزوم باید ابزاری که ممکن است به آن‌ها در مواقع اورژانسی نیاز پیدا کنید را جمع‌آوری کنید.

• برای مورد قبل حتی می‌توانید با یک کارشناس حرفه‌ای مشورت کنید.

• در صورتی که قرار است از یک حیوان بیروز از کلبه نگهداری کنید به فکر جایگاهی هم برای او باشید که منظره کلبه را به هم نریزد.

• به موش‌ها و سنجاب‌ها فکر کنید که از همان اول از شر آن‌ها در امان باشید. همانطور که میدانید آن‌ها چوب را می‌جوند.

• در انتها طوری به امکانات کلبه خود بیاندیشید که با محلی که برای آن در نظر دارید سازگاری داشته باشد.

o هر چقدر کلبه چوبی شما از امکانات رفاهی شهری دورتر باشد مسلما به امکانات اختصاصی‌تری نیاز پیدا می‌کند. برای آسایش و اقامتی دلپذیرتر در کلبه‌تان باید به یاد داشته باشید که چه چیزی، چقدر و کجا به کار شما خواهد آمد.

اقامت در ویلا چوبی و بهترین خاطره سازی ها

هر آن چیزی که نیاز بود پیش از خرید یک کلبه چوبی بدانید در این نوشته آمده بود. اما تعدد این نکات و پشت سرهم آمدن آنها شاید شما را به این فکر بیاندازد که درگیری زیادی دارد؛ حتی شاید شمارا منصرف کند.

مطمئن باشید تنها یک شب اقامت در یک کلبه چوبی لذت و انرژی را برایتان به ارمغان می‌آورد که ممکن است تابه‌حال تجربه نکرده باشید. سعی کنید حتما پیش از تهیه آن این تجربه را از سر بگذرانید تا در تصمیم خود مصمم‌تر شوید.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *