روف گاردن کلاسیک، اصول طراحی آن

روف گاردن کلاسیک، اصول طراحی آن
فهرست مطالب

امروزه افراد زیادی مایلند فضایی داشته باشند که بتوانند در آن از اوقات فراغت خود لذت ببرند. روف گاردن کلاسیک یکی از انواع پرطرفدار روف گاردن بوده که در طراحی و ساخت آن باید از یکسری اصول پیروی کرد. آیا شناختی راجع به روف گاردن کلاسیک دارید و می‌دانید که طراحی آن چه مراحلی دارد و برای انجام آن باید به چه اصولی پایبند بود؟ با طراحی و اجرای یک روف گاردن جذاب به سبک کلاسیک می‌توانید عصرانه‌ای خوب و دل‌انگیز برای خود رقم بزنید.
در ادامه هر آنچه در مورد روف گاردن کلاسیک و اصول طراحی آن میخواهید بدانید ما در اختیارتان قرار میدهیم.

آشنایی با طراحی و اجرای روف گاردن کلاسیک

طراحی و اجرای روف گاردن کلاسیک

طراحی و اجرای روف گاردن کلاسیک در واقع اشاره به دوران باستان دارد. ساختمان‌های ساخته شده در دوران باستان شباهت زیادی به بهشت دارند. این ساختمان‌ها دارای ستون‌هایی کشیده و فضاهای درونی همچون تالار بوده و در محیط خارجی آن گیاهان، فواره‌ها و وسایل روشنایی به‌ وفور دیده می‌شود. امروزه شاهد پیاده‌سازی این ایده در پشت بام ها هستیم.
از جمله محبوب‌ترین روف گاردن‌ها می‌توان به نوع کلاسیک آن اشاره کرد. در صورتی که می‌خواهید یک باغ کلاسیک خیره‌ کننده در روف گاردن خود داشته باشید، باید یکسری مراحل را طی کنید.
روف گاردن چیدمانی کلاسیک و خیره‌ کننده داشته و بسیار مهم است که چگونگی ساخت آن را درک کنید. مراحلی که شما باید برای اجرای یک روف گاردن طی کنید، شامل لایه ضدآب، عایق دولایه، زه‌کشی سه‌لایه، لایه چهارم ژئوتکستایل و لایه پنجم پوشش گیاهی می‌شود. هریک از این مراحل، نکات مختص به خود را دارد.

به هنگام طراحی روف گاردن کلاسیک چه اصولی باید رعایت شود؟

طراحی کلاسیک در واقع از معماری یونانی و رومی نشات می‌گیرد. دستورالعمل‌هایی برای طراحی به این سبک وجود دارد که به شما در داشتن یک روف گاردن جذاب کمک می‌کند. در صورتی که مایل هستید یک روف گاردن به سبک کلاسیک طراحی نمایید، می‌بایست این نکات را سرلوحه کار خود قرار دهید. از جمله مواردی که به هنگام طراحی این مدل روف گاردن باید در نظر گرفت می‌توان به دایره‌ها، زوایای راست و خطوط مستقیم، ابعاد، تعادل، تقارن و نظم، تکرار و… اشاره کرد.

دایره ها، زوایای راست و خطوط مستقیم

برای اینکه این آیتم‌ها اجرا شود، باید طراح آلاچیق، همه وسایل و امکانات موجود را در نظر بگیرد.
همچنین کاشی‌های کف از الگوی کاشت چمن پیروی می‌کنند. برای اینکه سبک کلاسیک را در روف گاردن پیاده کنید، می‌بایست از فرم‌های منحنی و دیگر تزیینات که در مدل‌های کلاسیک و آنتیک دیده می‌شود، استفاده کرد.

ابعاد روف گاردن کلاسیک

ابعاد روف گاردن کلاسیک

در این مدل طراحی، مقیاس اندازه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهتر است که به نسبت اجزائ آن توجه زیادی داشته باشید و نسبت طلایی آزادانه را به‌کار گیرید. به هنگام طراحی روف گاردن کلاسیک حتماً این نسبت را رعایت کنید.

تعادل، تقارن و نظم

برای اینکه طرح‌های کلاسیک از طراحی مدرن مجزا شود می‌بایست نظم، تفارن و تعادل طرح‌ها را به‌ خوبی رعایت کنید. در این مدل طراحی نمی‌توان یک عنصر را به‌تنهایی طبق نظر شخصی و بدون لحاظ کردن سه عامل تعادل، تقارن و نظم قرار داد.
با رعایت این اصول، شاهد حفظ هویت متمایز و شان کلاسیک هستیم.

تکرار عناصر

از جمله عناصر کلیدی به هنگام طراحی کلاسیک می‌توان به رعایت معنای تکرار اشاره کرد. به هنگام طراحی روف گاردن کلاسیک یک فرم یا عنصر منحصر به‌ فرد در مکان‌های متنوعی تکرار می‌شود و ترازبندی صورت می‌گیرد.
به این صورت راحت‌تر می‌توان به هدف اصلی از طراحی کلاسیک دست یافت.

پالت رنگ محدود

در سبک کلاسیک به‌صورت محدود از رنگ استفاده می‌شود و ترکیب رنگ‌های متنوع در آن به‌کار گرفته نمی‌شود؛ بنابراین، این مسئله را به هنگام طراحی سبک کلاسیک مدنظر قرار دهید. برای نمونه، در صورتی که رنگ کرم یا قهوه‌ای در طراحی به‌کار گرفته شود، از این پالت رنگ نیز می‌بایست برای سایر عناصر فضا استفاده کرد. از آنجایی که پوشش گیاهی این محوطه به رنگ سبز دیده می‌شود، به‌کارگیری رنگ‌های متنوع محدودیت داشته و توصیه می‌شود که از رنگ‌های خنثی استفاده کنید.

مصالح در یک روف گاردن کلاسیک

از جمله اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی در مدل کلاسیک می‌توان به سنگ اشاره کرد. در طراحی روف گاردن کلاسیک سنگ‌ها به‌خصوص سنگ‌های مرمر کاربرد گسترده‌ای داشته و جلا و شکوه سبک کلاسیک را به نمایش می‌گذارند.
از آنجایی که اجزا و قطعات با محیط تماس مستقیمی برقرار می‌کنند، باید به هنگام گزینش نوع مواد مورد استفاده دقت کنید.
جدای از این مورد، آب‌وهوای منطقه نیز نقش موثری در گزینش مواد ایفا می‌کنند. برای نمونه، در صورتی که روف گاردن در منطقه سرد و بارانی باشد، امکان دارد با گذشت زمان شاهد یخ زدن و ایجاد سطحی صاف باشیم. به این صورت، احتمال آسیب‌پذیری شما به هنگام استفاده از این روف گاردن بالا می‌رود.

مبلمان

از جمله اصلی‌ترین ضروریات روف گاردن می‌توان به مبلمان، محلی برای نشستن و استراحت اشاره کرد؛ چراکه ماهیت روف گاردن به‌گونه‌ای بوده که از آن به عنوان باغ در ارتفاع استفاده می‌شود. در این مکان نیمکت‌های سنتی یا مبلمان کلاسیک گزینه خوبی به‌ حساب می‌آیند. بسیار مهم است که مبلمان شما به هنگام مواجه با آب‌وهوای ناخوشایند همچون باران، برف، رطوب و آفتاب از خود مقاومت نشان دهد. بهتر است از مبلمان فلزی با تزیینات کلاسیک استفاده کنید که گزینه بهتری برای فضاهای خارجی به‌ حساب می‌آیند.
البته برای اینکه راحتی و انعطاف‌پذیری بیشتری را تجربه کنید، می‌توانید اقدام به نصب آلاچیق‌ها کرده تا به این صورت بتوانید از مبلمانی استفاده کنید که در مقابل آب‌وهوا از خود مقاومت زیادی نشان نمی‌دهند.

سخن پایانی

در جهان کنونی می‌توان روف گاردن کلاسیک را به‌شیوه‌ای جذاب ساخت. طراحی روف گاردن کلاسیک نیازمند رعایت یکسری اصول و قوائد است. برای نمونه، به هنگام اجرا روف گاردن، طراحی همه اجزا می‌بایست به شکل هندسی و منظم انجام شود.
در این مدل طراحی، اصولی همانند دایره‌ها، زوایای راست و خطوط مستقیم، ابعاد روف گاردن کلاسیک، تعادل، تقارن و نظم، تکرار موارد و… از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و با رعایت کردن آن‌ها می‌توان یک نمونه طراحی کلاسیک فوق‌العاده داشت.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *