آلاچیق فلزی و چوبی چه تفاوتی با هم دارند؟

فهرست مطالب

گاهی شما قصد دارید برای محیط حیاط و یا باغ خود آلاچیق داشته باشید. پیش از خرید و یا سفارش ساخت آلاچیق باید به نوع و طرح آن فکر کنید. یکی از انواع بسیار رایج آلاچیق‌ها نوع چوبی آن‌ها است. در کنار آلاچیق های چوبی، آلاچیق‌ فلزی هم قرار دارند که به‌ دلیل نوع ساخت جدید آن ها، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.
انتخاب نوع آلاچیق نیاز به تحقیق و فکر زیاد دارد؛ زیرا آلاچیق‌ یک مکان دنج و راحت برای در امان ماندن از نور آفتاب در تابستان‌ است.
در ادامه هر آنچه در مورد تفاوت های آلاچیق فلزی و آلاچیق چوبی میخواهید بدانید ما به شما توضیح خواهیم داد.

آشنایی با 2 آلاچیق فلزی و چوبی

یکی از رایج‌ترین آلاچیق‌ها، آلاچیق چوبی بوده که به دلیل زیبایی، ظرافت، ماندگاری نسبتاً طولانی و خوب، افراد زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. استفاده از این نوع آلاچیق به‌دلیل همخوانی با فضای باغ، می‌تواند جلوه بسیار زیبایی را به محیط القا کند.
جالب است بدانید آلاچیق‌های چوبی برای تمامی مکان‌ها از جمله فضا‌های سنتی و مدرن نیز کاربرد داشته و می‌توان از آن ها همراه با سایر تجهیزات، چون استخر، پرگولا و… استفاده نمود. باتوجه به اینکه جنس چوب بکار رفته در آلاچیق‌های چوبی، چوب‌های ترمو و صنوبر هستند، به شما این اطمینان را خواهیم داد که این آلاچیق‌ها مقاومت و ماندگاری بسیار خوبی داشته و در هر شرایطی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. لازم به ذکر است، مراقبت از چوب و کالا‌های این چنینی کمی دشوار بوده و می‌بایست از عواملی چون باران، حشراتی چون موریانه، رطوبت، تگرگ، برف، تابش خورشید و… در‌امان باشند.
پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش دوام و ماندگاری در برابر عوامل خارجی، از ترکیب روغن یا لاک الکل استفاده کنید؛ چرا که این مواد تأثیر بسزایی در محافظت از چوب خواهند داشت.آلاچیق‌های فلزی گزینه خوبی برای دور شدن از فضای سنتی و قدیمی هستند.
آلاچیق‌های فلزی اغلب از ورق استیل و آلومینیوم تولید شده است که به افراد این امکان را می‌دهد از انوع تجهیزات باغی چون مبلمان، تزئینات محوطه، سایه‌بان، ماشین باغبانی، استخر، محوطه کباب پز، پرگولا و… استفاده نمایند.
علت محبوبیت این سازه به‌ دلیل سهولت در نصب، نظافت آسان، قیمت مناسب، مقاوم در برابر انواع شرایط آب و هوایی و… است. همچنین شما می‌توانید آلاچیق‌های فلزی را در ابعاد مورد نظر خود سفارش دهید؛ در واقع این جنس از آلاچیق در مقایسه با آلاچیق چوبی محدودیت نداشته و می‌توان تمام تغییرات را روی آن اعمال نمود. تنها ایراد آلاچیق فلزی را می‌توان سرمای آن در فصل زمستان دانست. به‌دلیل استفاده از ورق استیل و آلومینیوم محیط داخلی آلاچیق کمی خنک شده و معمولا در فصل زمستان نمی‌توان از آن به راحتی استفاده کرد.

آلاچیق فلزی یا چوبی؟

به‌ طور معمول آلاچیق‌ها از چوب ساخته می‌شوند. این نوع سازه‌ها با چوب پلاست در اشکال گوناگون اجرا خواهند شد.
شما در اماکن عمومی معمولاً آلاچیق‌های چوبی را می‌بینید. البته در باغ‌ها و ویلاها هم معمولاً ازجنس چوب برای آلاچیق استفاده می‌شود. امروزه آلاچیق‌های فلزی هم در کنار آلاچیق‌های چوبی مورد توجه افراد قرار گرفته اند.
نوع چوبی آلاچیق‌ها برای تمامی فضاها مناسب بوده و به راحتی با دیگر عناصر اطراف خود سازگار خواهند شد.

ساخت آلاچیق چوبی به صرفه‌تر است یا فلزی؟

اگر دقت کرده باشید آلاچیق‌ها اغلب اوقات از تراشه‌های چوب ساخته می‌شوند. این سازه‌ها را می‌توان به اشکال مختلف با استفاده از محصولات چوبی مختلف تولید نمود و در صورت فراهم نمودن بستر مناسب، چندین سال از آن استفاده کرد.
جالب است بدانید آلاچیق‌های چوبی و فلزی برای تمامی محیط‌ ها کاربرد داشته و آن ها را می توان با سایر عناصر موجود در باغ، فضای داخلی منزل و… هماهنگ کرد. اگر بخواهیم منطقی در مورد قیمت و بهای هر کدام از آلاچیق‌ها صحبت کنیم، لازم به ذکر است که یک آلاچیق چوبی قطعاً ارزان‌تر از آلاچیق فلزی خواهد بود؛ اما قطعاً این به انتخاب شما برای ساخت این سازه بستگی دارد، چرا که ممکن است برخی از افراد تمایل به داشتن سازه‌ای لوکس و مدرن داشته باشند و یا برخی دیگر علاقمند به سازه های سنتی باشند.
نکته مهمی که در رابطه با خرید انواع آلاچیق‌های چوبی و فلزی وجود دارد این است که شما می‌توانید با در نظر گرفتن بودجه خود، سازه مورد نیاز را با جزئیات دلخواه انتخاب کنید.
بسیاری از افراد حین خرید آلاچیق‌های چوبی یا فلزی، مصالح مورد نیاز برای ساخت آن را در نظر نگرفته که همین امر می‌تواند تأثیر بسزایی در قیمت نهایی آلاچیق داشته باشد؛ چرا که مصالح برای ساخت انواع آلاچیق متعدد بوده و هر کدام از آن‌ها قیمت نسبتاً زیادی را به خود اختصاص می‌دهند.
این مصالح شامل نبشی، قوطی پروفیل، ورق‌های فلزی طرح سفال، تیره هشتی، ورق دامپا، چسب ماستیک، پیچ و آچار سرمته و… می‌شود که باید در خرید نوع مرغوب آن دقت بسیار زیادی به خرج داد. در وهله اول شاید برای خرید این تجهیزات نیاز به پرداخت مبلغی نسبتاً زیاد باشد؛ اما در ادامه خواهید فهمید که استفاده از تجهیزات مناسب و با کیفیت، می‌تواند تأثیر بسزایی در دوام و ماندگاری آلاچیق شما داشته باشد.

کلام پایانی

قطعاً تمامی افراد در مکان های مختلف چون باغ، حیاط خلوت، پارک، اماکن تفریحی و… با انواع آلاچیق‌ها برخورد داشته‌اند. آلاچیق‌های چوبی در روزهای گرم تابستان شما را از آفتاب سوزان دور کرده و محیطی خنک و دنج برای شما فراهم خواهند کرد.
قطعاً حضور در آلاچیق‌ها می‌تواند اوقات بسیار لذتبخشی را برای شما فراهم کند؛ چرا که در این زمان تماشای مناظر و طلوع آفتاب آزار دهنده نبوده و می‌توان با آرامش خاطر به تماشای محیط اطراف مشغول شد.
یکی از نکات مهم برای خرید انواع آلاچیق‌ها، بررسی مواد اولیه و میزان ماندگاری آن‌ها بوده که اختلاف بسیار زیادی میان انواع مختلف آلاچیق به وجود می‌آورد.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *