انواع پوشش سقف آلاچیق چوبی، انواع آلاچیق چوبی با سقف شیب دار

انواع پوشش سقف آلاچیق چوبی
فهرست مطالب

آلاچیق درواقع به یک سازه سقف‌دار گفته‌ می‌شود که امروزه بیشتر در فضا‌هایی باز مانند باغ‌، پارک، حیاط منزل، ویلا، کنارساحل، مکان‌های تفریحی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد، آلاچیق‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که افراد می‌توانند با خیالی آسوده چندین ساعت را در آن‌ها به استراحت بپردازند. سقف آلاچیق‌ها درواقع  در انواع مختلفی وجود دارد که افراد می‌توانند آن‌ها را با سلیقه و شرایط آب‌وهوایی مکان خود انتخاب و خریدار‌ی کنند.

انواع پوشش سقف آلاچیق چوبی

آلاچیق یک سازه زیبا با طرح‌های متفاوت بوده که دور‌تا‌دور آن به‌طور کامل باز بوده و تنها پوششی برای سقف آن وجود دارد. سقف‌های آلاچیق در نوع‌های گوناگونی در بازار یافت می‌شوند که برخی از این نوع‌ها شامل:

 سقف آلاچیق با شینگل

سقف آلاچیق با شنگل

امروزه یکی از معروف‌ترین پوشش‌های سقف‌ آلاچیق شینگل بوده که تقریباً شباهت زیاد‌ی با ورق‌های کینگستون دارد. درواقع این نوع از سقف‌ها از مواد اولیه پلیمر‌ی تشکیل شده و بیشتر مواد‌ی که در آن به کار می‌رود گرانول معدنی خواهد بود. افراد‌ی که در ساخت چنین پوشش‌های سقفی مهارت دارند سایز ۳۵ سانتی متر با طول۱ متر را برای‌آن‌ها قرار داده‌اند.

مزیت‌های سقف آلاچیق شینگل:

۱. این نوع از سقف‌ها بسیار سریع و آسان نصب خواهند شد.

۲. در طرح و رنگ‌های متفاوتی وجود دارد.

۳. از وزن بسیار سبکی برخوردار بوده به‌همین دلیل هیچگونه فشار‌ی به سقف وارد نمی‌شود.

سقف‌ آلاچیق با سفال

سقف آلاچیق با سفالی

این نوع از سقف‌ها به‌عنوان قدیمی‌ترین پوشش‌های سقفی شناخته می‌شوند. افراد‌ی که از این نوع‌ها استفاده می‌کنند باید برای آن‌ها یک زیر‌بندی مناسب به کار ببرند تا همانند دیگر پوشش‌ها از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد. درواقع امروزه سقف‌های سفالی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما افراد‌ی که به سبک‌های ستنی علاقه دارند از سقف‌های سفالی برای آلاچیق‌های خود استفاده می‌کنند.

مزیت‌های سقف‌های سفالی:

۱. سقف‌های سفالی در طرح و رنگ‌های مختلفی در بازار وجود دارد.

۲. این نوع از سقف‌ها کاملا عایق صوتی بوده‌اند.

۳. پوشش‌های سفالی از ورود آب به داخل آلاچیق جلوگیر‌ی می‌کند.

۴. از وزن کمی برخوردار است.

۵. رنگ سفال عمر بالایی دارد.

۶. در برابر رطوبت و گرما هیچگونه‌ تغییر شکلی نخواهد داد.

۷. کاملا سریع و آسان نصب می‌شود.

پوشش سقف آلاچیق با آندولین

یکی دیگر از پوشش‌های مهمی که برای سقف آلاچیق‌ها به کار می‌برند پوشش سقفی با آندولین است، درواقع این نوع از پوشش‌ها از الیاف‌های کاملا طبیعی ساخته می‌شوند، به‌همین دلیل خاصیت‌ رنگ‌پذیر‌ی عالی را به خود اختصاص داده است.  سقف‌هایی که از جنس آندولین هستند رنگ آن‌ها کاملا به‌طور ثابت بوده و در طولانی مدت هم هیچگونه تغییر‌ی در آن‌ها مشاهده نخواهد شد.

مزیت‌های سقف آلاچیق با آندولین: 

۱. قیمت مناسبی دارد.

۲. از نفوذ آب به داخل جلوگیری می‌کند.

۳. بیشتر از آن در محیط‌زیست استفاده می‌کنند.

۴. از انعطاف‌پذیر‌ی بالایی برخوردار بوده و سریعاً شکسته نمی‌شود.

۵. نسبت به دیگر پوشش‌ها عمر بیشتر دارد.

۶. زنگ‌زده و پوسیده نخواهد شد.

پوشش سقف بتنی آلاچیق

از دیگر پوشش‌های مهم آلاچیق‌ها می‌توان به سقف‌های بتنی اشاره کرد،این نوع از سقف‌ها درواقع در ساخت سازه‌های متفاوت کاربرد زیاد‌ی داشته و علاوه‌بر آلاچیق در دیگر سازه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.پوشش سقف بتنی کاملا از فولاد و بتن ساخته شده و به همین دلیل در تمامی محیط‌ها قابل نصب خواهد بود.

مزیت‌های سقف‌های بتنی

۱. در برابر عواملی مانند زلزله، آتش‌سوزی و… مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

۲. هزینه ساخت مناسبی دارد

۳. طول عمر بالایی دارد.

انواع سقف شیروانی برای آلاچیق چوبی

برای ساخت سقف‌های آلاچیق چوبی از مدل‌های شیروانی استفاده می‌کنند. سقف شیروانی انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها مزایای منحصربه‌فرد خود را دارند و جلوه خاصی به آلاچیق می‌دهند.

 سقف شیب‌دار تک شیب یا یک طرفه

این نوع از سقف‌ها تنها یک‌طرف آن‌ها از شیب تند برخوردار بوده و حتی در برخی مواقع نیز ممکن است از چندین شیب جدا ازهم تشکیل شده باشند. استفاده کردن از این نوع سقف‌های شیب‌دار بیشتر در مناطقی که باد کمتری در آن‌ها می‌وزد امکان‌پذیر است. سقف‌های یک طرفه درواقع مزیت‌های زیاد‌ی را به خود اختصاص داده است که برخی از آن‌ها شامل هزینه کمتر در خرید متریال، نصب آسان و… می‌شود.

سقف‌های شیب‌دار چهارطرفه

یکی دیگر از سقف‌های شیب‌دار آلاچیق چوبی سقف‌های چهارطرفه یا به اصطلاح سقف‌های فرانسوی نیز نامیده‌ می‌شوند. درواقع استفاده از این نوع سقف‌ها علاوه‌بر آلاچیق برای سازه‌های دیگر مانند ساختمان‌ها و یا مکان‌های بزرگ‌تر نیز امکان‌پذیر خواهد بود. استفاده کردن از چنین سقف‌هایی این امکان را به شما می‌دهد که در آینده طراحی‌های دیگر‌ی را در آن به وجود آورید.

 سقف شیب‌دار گنبدی‌ شکل

سقف‌های گنبدی امروزه یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین سقف‌های شیب‌دار به شمار می‌رود، و ظاهر‌ی تقریباً شبیه به یک نیم دایره دارند. سقف‌های گنبدی از گذشته تا به امروز به‌دلیل طراحی‌های جالب آن طرفداران زیاد‌ی اعم از ایرانی و خارجی را به خود اختصاص داده است. استفاده کردن از این نوع سقف‌ها به‌دلیل ستنی بودن آن ظاهر‌ی بسیار باشکوه و زیبا را به آلاچیق‌های درون باغ و ویلا می‌دهد.

انواع آلاچیق از نظر متریال

آلاچیق‌ها امروزه یکی از بهترین سازه‌ها به شمار می‌روند، این نوع از سازه‌ها به صورت‌های متفاوتی ساخته می‌شوند؛ اما یکی از موارد‌ مهمی که در آن‌ها حائزاهمیت است سقف آلاچیق بوده است. به‌طور کلی آلاچیق‌ها از نظر متریال در دو نوع فلز‌ی و چوبی تقسیم‌بندی می‌شوند.

۱. آلاچیق چوبی

آلاچیق چوبی همانطور که از نام آن‌ها پیداست به‌طور کامل از چوب ساخته می‌شوند. درواقع چوبی که برای این نوع سازه‌ها به کار می‌رود چوب درجه‌یک روسی خشک‌شده بوده که از دوام و ماندگار‌ی بالایی برخوردار است. بهترین سقفی که می‌توان از آن برای این نوع آلاچیق‌ها استفاده کرد شامل سقف‌های شینگل، طرح سفال، سنگریزه‌ای و… می‌شود و برای کفپوش‌های آن بهتر است از چوب‌های پلاست‌کار، ترموود استفاده کنید.

۲. آلاچیق فلز‌ی

در هنگام ساخت و اجرا‌ی آلاچیق‌ فلزی اکثر بخش‌های آن از پوششی کاملا فلز‌ی بوده، چراکه نسبت به طرح‌های چوبی از استحکام، ماندگار‌ی و حتی هزینه کمتر‌ی برخوردار است و همین باعث شده افراد بسیار‌ی از آن‌ها برای حیاط منزل، ویلا، باغ و… استفاده کنند. سقف‌هایی که می‌توانید برای این طرح‌های فلز‌ی به کار ببرید شامل سقف‌های طرح سفال، سنگریزه‌ای، شینگل و… می‌شود. برای اینکه از یک آلاچیق محکم برخوردار شوید بهتر است در هنگام شروع اجرا‌ی آلاچیق از پروفیل‌های فلز‌ی استفاده کنید و حتی در برخی مواقع می‌توانید از این نوع پروفیل‌ها برای زیبا‌ساز‌ی آلاچیق خود نیز استفاده کنید.

سخن پایانی

امروزه آلاچیق چوبی یکی از سازه‌هایی بوده که به‌دلیل زیبایی‌های فوق‌العاده‌ای که در باغ‌، ویلا‌، پارک و… به‌وجود می‌آورد طرفداران زیاد‌ی پیدا کرده است. درواقع استفاده کردن از آلاچیق چوبی در محیط‌هایی مانند حیاط منزل ممکن است تغییرات زیاد‌ی را در آن ایجاد کند؛ به‌همین دلیل بهتر است از سازه‌ها و سقف‌هایی با جنس مناسب استفاده کنید تا بعد از مدتی با خرابی سازه خود مواجه نشوید.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *