طراحی روف گاردن سنتی

طراحی روف گاردن سنتی
فهرست مطالب

روف گاردن و کاربرد آن چیست؟ امروزه با توجه به ساخت خانه‌های آپارتمانی و بزرگ، فضای مربوط به حیاط و باغچه نیز به مراتب از بین رفته یا کمتر شده است. این موضوع باعث شده تا افراد، کم‌تر در معرض محیط‌های سرسبز، درختان و گیاهان قرار گیرند و از زیبایی‌های مربوط به آن بهره‌مند شوند. یکی از راهکارهای موثر و مناسب جهت ایجاد یک فضای سرسبز، استفاده از طراحی روف گاردن سنتی است. در ادامه با چوبین ویلا با مزایا، ایده و مراحل مختلف طراحی روف گاردن سنتی آشنا خواهید شد.

روف گاردن چیست و شامل چه مواردی می شود؟

روف گاردن چیست

برخی افراد برای افزایش زیبایی پشت بام خانه خود اقدام به قرار دادن تعدادی گلدان با گل‌های مختلف می‌کنند. همچنین برخی دیگر قسمت کوچکی از بالکن یا پشت بام خود را در صورت وجود فضای کافی و مناسب، به طرحی از یک باغچه در می‌آورند. یه این کار روف گاردن می‌گویند. اگر می‌خواهید در ساختمان یا آپارتمان خود روف گاردن را طراحی کنید باید به نکته‌های مختلفی توجه داشته باشید. طراحی روف گاردن سنتی با سلیقه‌ شما و با توجه به برخی از مسائل از جمله سازه ساختمان، کاربری و ویژگی‌های اقلیمی انجام می‌شود.

مزایای مختلف طراحی روف گاردن سنتی

طراحی، نصب و ایجاد روف گاردن دارای مزیت‌های مختلفی است. این مزیت‌ها شامل موارد مختلفی می‌شوند که می‌توان به بهبود و سالم سازی هوای شهری، به ارمغان آوردن ساعاتی دلپذیر در کنار میز و صندلی ویلایی، جلوگیری از اتلاف بیش از حد انرژی و افزایش طول عمر مفید بام ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها اشاره کرد. روف گاردن سنتی مناسب برای نصب و طراحی روی پشت بام‌های هر خانه‌ای است. به همین منظور شما با نصب این نوع از روف گاردن‌ها می‌توانید فضایی مناسب و عالی از پشت بام خود را به پشت بام سبز تبدیل کنید و زیبایی بسیار خاصی را با آن ایجاد نمایید.

مراحل مختلف جهت طراحی روف گاردن

بدون شک با توجه به کاربرد روف گاردن، آن‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید و ساخته می‌شوند. تمامی روف گاردن‌ها در مناسب‌ترین کیفیت ساخته شده و با استفاده از وسایلی چون نیز و صندلی باغی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی نصب روف گاردن‌های سنتی در دو مرحله انجام می‌شوند. مرحله‌ اولیه آن مربوط به انجام کارهای عمرانی و آماده سازی زیر ساخت‌های لازم جهت نصب و ایجاد روف گاردن سنتی است. این زیر ساخت‌ها شامل موارد مختلفی می‌شوند که می‌توان به زهکشی، ایزولاسیون بام جهت اجرا در پشت بام اشاره کرد. در مرحله‌ بعدی که مرحله‌ نهایی به حساب می‌آید، طراحان روف گاردن، محوطه سازی انجام شده در مرحله‌ قبل را با توجه به المان‌های مختلف کامل‌تر می‌کنند. این المان‌ها و عناصر می‌توانند شامل آلاچیق‌ها، مبلمان باغی و کباب پز و… باشند.

چگونه می توان طراحی روف گاردن سنتی را جذاب تر کرد؟

طراحی روف گاردن سنتی

یکی از ویژگی‌های بسیار عالی و جذاب در خانه‌های قدیمی، وجود حوضچه‌های آب و آب نماهای کوچک در وسط حیاط آن‌ها بوده است. امروزه نیز می‌توان برای افزایش زیبایی و جذابیت‌های مربوط به روف گاردن سنتی از این المان‌ها استفاده کرد. تنها تفاوت موجود در این دسته از المان‌ها، جنس حوضچه‌ها است. حوضچه‌هایی که در روف گاردن سنتی استفاده می‌شوند برخلاف حوضچه‌های موجود در خانه‌های قدیمی از جنس فلز بوده که در داخل آن‌ها معمولا از یک تندیس بسیار زیبا و شیک می‌توان استفاده کرد.

همچنین اگر شما قصد دارید جذابیت روف گاردن‌های خود را افزایش دهید، می‌توانید از افرادی که این روف گاردن را برای شما نصب می‌کنند درخواست نمایید برای شما چمن نیز در اطراف روف گاردن نصب و پیاده سازی کنند. علاوه‌بر این موضوع اگر شما می‌خواهید روف گاردن‌ها را داخل فضای داخلی آپارتمان یا خانه‌های خود پیاده سازی نمایید، باید توجهی ویژه به نورپردازی آن داشته باشید. نورپردازی باعث افزایش جذابیت و جلب توجه می‌شود و می‌تواند چشم انداز روف گاردن سنتی خانه‌ شما را دو برابر کند.

از دیگر راه‌های افزایش جذابیت و زیبایی در فضای سبز این محیط‌ها، قرار دادن میزو صندلی آلومینیومی، میز و صندلی فلزی و چیدمان آن‌ها است. به گونه‌ای که شما می‌توانید با توجه به چیدمان آن جذابیتی بسیار خاص به محیط روف گاردن سنتی خود دهید. علاوه‌بر چیدن صندلی در طرح و مدل‌های مختلف می‌توانید اجاق گازی را جهت پخت و پز در این محیط نصب کنید. البته ناگفته نماند میز و صندلی حصیری می‎تواند فضایی بسیار جذاب و سنتی را به ارمغان بیاورد.

ایده های مختلف جهت نصب روف گاردن سنتی

با نصب روف گاردن در تراس‌ یا پشت بام محل زندگی خود می‌توانید سبک زندگی‌تان را تغییر دهید. در این بین شما می‌توانید از ایده‌های مختلفی استفاده کنید. برخی از ایده‌های مناسب جهت استفاده برای طراحی روف گاردن سنتی در ادامه آمده است که شما می‌توانید با توجه به محیط تراس‌ یا پشت بام خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. با انتخاب هر کدام از آن‌ها و سپردن به طراحان می‌توانید محیطی زیبا برای خود و خانواده ایجاد نمایید.

  • انتخاب گیاهان مناسب برای ارتفاع
  • به روف گاردن سنتی خود، حالت طبیعی دهید.
  • در داخل روف گاردن سنتی خود از یک آشپزخانه کوچک استفاده کنید.
  • در لبه‌ها و مرزهای بام خود، گل و گیاه بکارید.
  • می‌توانید در روف گاردن سنتی خود سبزی کاری یا صیفی کاری داشته باشید.
  • نصب گلدان‌ها با ارتفاع‌های مختلف
  • ایجاد سایه بان برای گل و گیاه
  • اگر محیط روف گارن سنتی شما بزرگ است می‌توانید برای دسترسی راحت‌تر و ایجاد زیبایی یک پل چوبی بسازید.
  • ایجاد چمن روی پشت بام خود

سخن پایانی

آیا می‌خواهید به فضای تراس یا پشت بام خانه‌ خود محیطی جذاب هدیه دهید و عصرها در محیطی دلباز همراه با افرادی که دوستشان دارید یک فنجان چای میل کرده و از فضای سرسبز اطراف خود در یک محیط کوچک لذت ببرید؟ روف گاردن سنتی یکی از روش‌های مناسب جهت افزایش زیبایی و جذاب کردن آپارتمان‌های شما است. برای طراحی روف گاردن سنتی شما باید به دو نکته توجهی ویژه داشته باشید. این نکات شامل طراحی و راه‌اندازی است. شما با سپردن طراحی روف گاردن‌ سنتی خود به یک تیم حرفه‌ای می‌توانید با خاطری آسوده نتیجه‌ای بسیار عالی دریافت کنید.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *