ابعاد مناسب برای ساخت آلاچیق چوبی

ابعاد مناسب برای ساخت آلاچیق چوبی
فهرست مطالب

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که به راحتی می‌توان بدون برنامه‌ریزی و مشورت اقدام به ساخت آلاچیق چوبی پرداخت. ساخت آلاچیق چوبی بهتر است که بر اساس اصول آن انجام گیرد تا در نهایت نتیجه مطلوبی از آن دریافت کنید.

قبل از ساخت و ساز انواع آلاچیق باید به کسب اطلاعات در مورد ابعاد استاندارد آن نیز بپردازید. به طور معمول، ارتفاع مناسب برای آلاچیق باید بیشتر از 2 متر باشد اما عرض آن قابل تغییر است. در ادامه مطالب به ابعاد مناسب برای ساخت آلاچیق چوبی و نکات مهم برای ساخت آن خواهیم پرداخت.

اندازه‌های استاندارد آلاچیق چوبی

اندازه‌ استاندارد آلاچیق چوبی

توجه به ارگونومی آلاچیق چوبی و متراژ زمین مناسب برای ساخت آن، مبحثی بسیار مهم است. در هنگام ساخت آلاچیق برای هر نفر، یک متر مربع فضا در نظر گرفته می‌شود. هرچه فضای آلاچیق بزرگ‌تر باشد باید ارتفاع آن نیز بزرگ‌تر در نظر گرفته شود. در حالت کلی اندازه‌های استاندارد برای آلاچیق‌های چوبی به شرح زیر است:

  • آلاچیق چوبی با ظرفیت 4 نفر: ابعاد 2 در 2 متر
  • آلاچیق چوبی با ظرفیت 6 نفر: ابعاد 3 در 2 متر
  • آلاچیق چوبی با ظرفیت 9 نفر: ابعاد 3 در 3 متر
  • آلاچیق چوبی با ظرفیت 12 نفر: ابعاد 3 در 4 متر
  • آلاچیق چوبی با ظرفیت 18 نفره: 3 در 4.5 متر
  • آلاچیق چوبی با ظرفیت 24 نفره: 3 در 6 متر
  • آلاچیق چوبی با ظرفیت 26 نفره: 4 در 4 متر
  • آلاچیق چوبی با ظرفیت 40 نفره: 4 در 6 متر و یا بیشتر
  • آلاچیق چوبی با ظرفیت 52 نفره: 4 در 8 متر و یا بیشتر

ابعاد استاندارد آلاچیق بر اساس شکل آن

در مطالب بالا به ابعاد مناسب آلاچیق‌های چوبی از نظر ظرفیت آن پرداختیم. یکی از مسائل مهم در هنگام ساخت آلاچیق توجه به ابعاد آن از نظر شکل سازه است. آلاچیق‌ها در انواع شکل مستطیل، مربعی و چندضلعی ساخته می‌شوند. از انواع ابعاد مناسب برای آلاچیق‌های مربع، مستطیل یا چندضلعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلاچیق مربعی با ظرفیت 4 نفر: 2 در 3 متر
  • آلاچیق مربعی با ظرفیت 5 نفر: 2.5 در 2.5 متر
  • آلاچیق مربعی برای 6 نفر: 3 در 3 متر
  • آلاچیق 6 ضلعی با ظرفیت 6 نفر: 3 در 3 متر
  • آلاچیق مستطیلی برای 12 نفر: 3 در 4.5 متر
  • آلاچیق مستطیل برای 16 نفر: 3 در 6 متر

ارتفاع مناسب آلاچیق چوبی

ارتفاع آلاچیق چوبی

به طور معمول، ارتفاع آلاچیق چوبی باید برابر با 8 الی 10 فوت باشد. البته بر اساس نیاز مشتری و خواسته او می‌توان آلاچیق را با ارتفاع بیشتری نیز ساخت. ارتفاع آلاچیق به پرگولا و ابعاد کلی آلاچیق بستگی دارد.

در هنگام تصمیم‌گیری در مورد ارتفاع آلاچیق بهتر است که به اجزای درونی آن نیز توجه نمایید. صندلی و یا میزی که در داخل آن قرار خواهید داد باید متناسب با ارتفاع آن باشد. برای ساخت آلاچیق چوبی در مدل 10 نفره بهتر است که ابعاد آن نزدیک به 3 متر طول و حدود 2.7 متر عرض باشد. در برخی موارد، ارتفاع استاندارد سازه از کف آن برابر با 2.8 الی 3.5 متر است.

توجه به چیدمان داخلی برای ابعاد آلاچیق چوبی

در هنگام بررسی ابعاد مناسب برای آلاچیق چوبی باید به نوع چیدمان داخلی آن نیز توجه نمایید. یقینا وسایل داخلی آلاچیق همچون میز و صندلی نقش مهمی در ارائه فضای داخلی خواهد داشت. بهتر است که طراحی آلاچیق چوبی به صورت هشت و یا شش ضلعی باشد زیرا این دو مدل، فضای داخلی بزرگ‌تری نسبت به سایر مدل‌ها خواهند داشت.

همچنین، برای بزرگ‌تر شدن فضای داخلی سعی کنید که میز و صندلی‌هایی در ابعاد بزرگ را در داخل آن قرار ندهید. اگر قصد قرار دادن میزی بزرگ در آلاچیق را دارید باید آلاچیق خود را در زمینی با متراژ بالا بسازید و برای ارتفاع و عرض آن، متراژ بالاتری را در نظر بگیرید.

بررسی نکات مهم برای ساخت آلاچیق چوبی

یکی از مواردی که به جز ابعاد آن باید در نظر بگیرید، بهترین مکان برای ساخت آن است. مکان ساخت آلاچیق امری مهم است. آلاچیق باید در جایی قرار بگیرد که چشم‌انداز خوبی داشته باشد. از سایر نکات قابل توجه برای ساخت آلاچیق چوبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندازه مناسب زمین برای ساخت آلاچیق چوبی: اندازه فضای مورد نظر برای قرار دادن آلاچیق اهمیت بالایی دارد. در صورت کم بودن فضا باید برای سقف آلاچیق از سایبان پرگولا استفاده کرد. البته توجه کنید که فضای شما در هنگام ساخت آلاچیق باید فضای کافی برای رفت‌وآمد را داشته باشد.
  • ارتفاع استاندارد آلاچیق چوبی: به طور معمول ارتفاع آلاچیق چوبی در هر اندازه‌ای باید بیشتر از 2 متر باشد. البته در این مورد باید به فضای خود نیز دقت کنید. اگر آلاچیق چوبی خود را در فضای سرسبز و پر از درخت خواهید ساخت بهتر است که به فاصله بین درختان و آلاچیق خود دقت کنید. فاصله استاندارد بین آلاچیق و درخت باید بیشتر از یک و نیم متر باشد. همچنین، ارتفاع و ابعاد سازه باید به گونه‌ای باشد که شاخ و برگ درختان به آن برخورد نکند.
  • اجرای سقف استاندارد: به طور معمول سقف این سازه‌ها باید به صورت شیب‌دار باشد. البته سقف آلاچیق‌ها در انواع مختلفی نیز وجود دارند. مدل شیب‌دار باعث جلوگیری از تجمع آن در هنگام بارش باران شده و مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت.

سخن پایانی

علاوه بر ظاهر آلاچیق چوبی شما باید به استاندارد و ارگونومی آن نیز توجه کنید. به طور کلی برای آلاچیق‌های 4 نفره، ابعاد 2 در 2 و برای آلاچیق 6 نفره، ابعاد 3 در 3 در نظر گرفته می‌شود.

از انواع آلاچیق‌ها می‌توان به آلاچیق‌های 4 نفره، 6 نفره، 9 و 10 نفره، 12 الی 18 نفره، 24 و 26 نفره و همچنین 40 الی 52 نفره اشاره کرد. در واقع آلاچیق‌ها در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند که ابعاد آن در هنگام افزایش ظرفیت آلاچیق، بالاتر می‌رود.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *