فرق پنت هاوس و روف گاردن (مقایسه اصولی و کاربردی)

فرق پنت هاوس و روف گاردن
فهرست مطالب

یکی از معمول‌ترین روش‌ها برای زیبا سازی آپارتمان‌ها و ویلا‌ها ساخت پنت هاوس یا روف گاردن است. بر خلاف تصور اکثر مردم این دو تفاوت بسیار زیادی با هم دارند. روف گاردن یک فضای سبز است؛ اما پنت هاوس یک خانه مجزاست. این دو علاوه بر تفاوت ظاهر و کارکرد جزئی تفاوت قیمتی بالایی هم دارند. ساخت هر کدام از این‌ها بسته به شرایط محیطی و اقلیمی است که باید با مشاوره هر کدام را سنجید و بهترین را انتخاب کرد.
در ادامه، با تفاوت های بین پنت هاوس و روف گاردن بیشتر آشنا می‌شویم.

تفاوت های پنت هاوس و روف گاردن

فرق پنت هاوس و روف گاردن

با شناخت ویژگی‌های روف گاردن و پنت هاوس به تفاوت‌های آنها پی می‌برید. اما به طور مختصر باید گفت که روف گاردن یک باغچه بزرگ و پنت هاوس یک خانه بزرگ است. هر کدام ازاین دو دارای مزایا ومعایبی هستند که باید به طور ویژه بررسی شوند. شرایط خانه برای اجرای هر کدام باید سنجیده شود تا بهترین نتیجه و بازدهی را داشته باشد.

پنت هاوس چیست؟

پنت هاوس (Penthouse)

پنت هاوس (Penthouse) یکی از امکاناتی است که امروزه می‌توان برای خانه های بزرگ بوجود آورد. با اینکه این سبک رایج نیست؛ اما زیبایی و جلوه بسیار زیادی دارد. پنت هاوس‌ها خانه‌های شخصی و بزرگی هستند که بر پشت بام‌ها ساخته می‌شوند. آنها معمولا دارای استخر، سالن سینما، باشگاه و… هستند. پنت هاوس‌ها بسیار بزرگ و مجللند و هر کسی توانایی ساخت آنها را ندارد.
درواقع پنت هاوس‌ها هم یک خانه هستند منتهی روی سقف ودر ارتفاع زیادی ساخته می‌شوند تا خاص و ویژه باشند.

مزایا و معایب پنت هاوس

  • یکی از مزیت‌های مهم پنت هاوس‌ها شخصی بودن آنهاست؛ به این معنی که تملک آنها خصوصی است و دارای دید از بیرون پنت هاوس نیستند. این یعنی خانه با اینکه باز و شیشه ای است در معرض دید همگان قرار ندارد.
  • از معایب پنت هاوس قیمت بالای آنهاست که با روف گاردن تفاوت بسیار زیادی دارد. همچنین پنت هاوس‌ها نیازمند متراژ بسیار بالایی برای ساخت هستند. نمی‌توان بر روی هر پشت بامی یک پنت هاوس ساخت چرا که علاوه بر متراژ وشرایط ارتفاع نیازمند مجوز برای ساخت هم هستند.

روف گاردن چیست

روفگاردن

روف گاردن ها باغچه‌های بزرگی هستند که یک فضای سبز بسیار زیبا را می‌سازند. روف گاردن‌ هم بر روی پشت بام ساخته می‌شوند؛ اما تنها در آن‌ها ازگل و گیاه و آلاچیق های کوچک استفاده می‌شود. روف گاردن‌ فضای سبز بسیار زیبا و دلنشینی را ایجاد می‌کنند که حس طبیعت را به خانه شما می‌آورد.

در ساخت روف گاردن از مهمترین موارد که باید به ان توجه ویژه‌ای شود، مربوط به سیستم آبیار گیاهان است که این موضوع سبب می‌شود ساخت روف گاردن آنقدرها هم ساده طی نشود و به گذاشتن چند درختچه و گلدان در پشت بام منتهی نگردد. همچنین اغلب روف گاردن‌ها دارای محیط کوچکی متشکل از یک سرویس مبلمان راحتی و مواردی این چنین هستند تا مکانی برای بهره گیری از فضا پدید آید.

مزایا و معایب روف گاردن

  • از مزایای مهم روف گاردن‌ها می‌توان قیمت پایین تر آنها نسبت به پنت هاوس‌ها، سرسبزی و طبیعی بودنشان را می‌توان نام برد. روف گاردن‌ها در مساحت‌های کوچک و بزرگ اجرا می‌شوند و از این طریق محدودیتی ایجاد نمی‌کنند.
  • از معایب روف گاردن می‌توانیم به وابستگی آنها به شرایط اقلیم، هزینه‌های بالای آن و مواردی از این قبیل اشاره کنیم.
  • هر گل و گیاهی را نمی‌توان در روف گاردن گذاشت. گیاهانی که به آب کمتری نیاز دارند، در مناطق سردسیر و گرمسیر مقاومند مناسب روف گاردن هستند.
  • روف گاردن‌ها هر چند مدت نیازمند رسیدگی و تعمیر هستند. این موضوع هم یکی از معایب روف گاردن هاست.

تفاوت‌های اصلی بین روف گاردن و پنت هوس

تفاوت‌های اصلی بین روف گاردن و پنت هوس عبارتنداز:

  1. نوع کاربری: روف گاردن فضایی عمومی است که همه ساکنان ساختمان می‌توانند از آن استفاده کنند. پنت هوس فضایی خصوصی است که فقط مالکان یا مستأجران آن می‌توانند از آن استفاده کنند.
  2. امکانات: روف گاردن معمولاً دارای امکانات محدودی است، مانند مبلمان باغی و آبنما. پنت هوس معمولاً دارای امکانات بیشتری است، مانند استخر، جکوزی، سونا و آسانسور اختصاصی.
  3. هزینه: هزینه ساخت و نگهداری روف گاردن معمولاً کمتر از پنت هوس است.

بهترین چوب برای روف گاردن و پنت هاوس چیست؟

یکی از اشتراکات پنت هاوس‌ها و روف گاردن‌ها در مصالح ساخت آنها از جمله چوب است که در ساخت روف گاردن ها بیشتر استفاده می‌شود. برای روف گاردن باید از چوبی استفاده شود که اگر به آب برخورد کرد توانایی زیادی در مقابل پوسیدگی داشته باشد؛ چراکه روف گاردن ها سر و کارشان با گیاهان و آبیاری آنهاست بنابراین انتخاب چوب بسیار مهم است.

مورد دیگری که باید به آن توجه شود استحکام چوب هاست. مصالح باید آنقدر قوی و محکم باشند که به آسانی نشکنند و در مدت کتاه نیاز به تعمیر پیدا نکنند. ازچوب هایی که این دو ویژگی را داشته باشند می‌توان چوب گردو، ایپه و پاپیروس را نام برد. به صورت کلی چوبی که در برابر فرسودگی و پوسیدگی مقاوم باشد؛ اما در عین حال زیبا و شکیل هم باشد، چوب مناسب ساخت روف گاردن یا پنت هاوس است.

تفاوت در میزان هزینه روف گاردن و پنت هاوس

هزینه روف گاردن یا بام سبز و پنت هاوس‌ها از مهمترین معیارها برای انتخاب هرکدام است. به صورت کلی با توجه به ویژگی‌ها و خدماتی که هر کدام ارائه می‌دهند مسلما پنت هاوس‌ گران‌تر از روف گاردن‌ است. روف گاردن Roofgarden هزینه ساخت کمتری دارد؛ اما هزینه نگهداری از آن بالا است. هزینه ساخت یک روف گاردن با توجه به سقف دار یا بدون سقف بودن آن تغییر می‌کند.

کلام آخر

پنت هاوس و روف گاردن دو مدل از مواردی هستند که می‌توان با استفاده از آنها بخشی خاص به خانه اضافه کرد و فضای آن را تغییر داد. توجه داشته باشید فرق پنت هوس و روف گاردن، بسیار زیاد است که در اوایل متن به آنها اشاره کردیم. روف گاردن ها فضای سبزی کوچک و پنت هاوس ها خانه های مجلل مجزایی هستند که تنها وجه اشتراکشان ساختن آنها بر روی پشت بام است.

هر کدام از آنها دارای مزایا و معایبی هستند که باید با توجه به شرایط خانه آنها را در نظر گرفت.

شما بگویید
شما چقدر با فرق پنت هاوس و روف گاردن آشنایی دارید؟ در صورت تمایل، می‌توانید تجربه و نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *