انواع آلاچیق چوبی و کاربرد آن

انواع آلاچیق چوبی
فهرست مطالب

احتمالا به این فکر کرده‌اید که وقتی در حیاط خانه نشسته‌اید کاش یک سایبان هم داشته باشید تا نور افتاب مستقیم به پوست شما نخورد یا وقتی که باران می‌بارد در حیاط بشینید و از بارش باران لذت ببرید. خب چاره کار شما یک آلاچیق زیبا است. آلاچیق‌ها انواع مختلفی دارند و برخی هم بدون دیوار هستند که این باعث می‌شود بیشتر از محیط اطراف لذت ببرید. سرپوشیده بودن آلاچیق‌ها از ریزش باران و تابش مستقیم آفتاب جلوگیری می‌کند. آلاچیق‌ها در افزایش جذابیت بصری محیط بسیار تأثیرگذار هستند.

آلاچیق‌ها را می‌توان به صورت پیش ساخته یا سفارشی خریداری کرد. آلاچیق‌های پیش ساخته معمولاً ارزان‌تر از آلاچیق‌های سفارشی هستند، اما ممکن است انعطاف‌پذیری کمتری داشته باشند. آلاچیق‌های سفارشی معمولاً گران‌تر هستند، اما می‌توان آنها را با توجه به نیازهای خاص شما طراحی کرد.

هرآنچه لازم است درباره انواع آلاچیق چوبی و کاربرد آن بدانید، در این مقاله خواهید خواند؛ با ما همراه باشید.

تاریخچه آلاچیق

واژه آلاچیق از زبان ترکمنی گرفته شده است که تاریخ استفاده از آن هم به این قوم بازمی‌گردد. در گذشته قوم ترکمن در آلاچیق زندگی می‌کردند. علت زندگی آنها در آلاچیق‌ چوبی قابلیت جابه‌جایی راحت آن بود. این سازه در زبان فارسی به تارم یا طارم هم شناخته می‌شود.

قرن نوزدهم آلاچیق‌های چوبی در کشورهای غربی استفاده می‌شدند. ثروتمندان در حیاط خانه‌هایشان و باغ‌هایشان آلاچیق داشتند. به تدریج این سازه در فضای سبز مکان‌های عمومی هم جای خود را باز کرد و به کاربرد امروزی دست یافت. تا جایی که امروزه برای طراحی و زیباسازی محیط می‌توانید آلاچیق پیش‌ساخته چوبی خریداری کنید.

آلاچیق چوبی، نوعی سازه‌ سرپوشیده با قابلیت استفاده در فضاهای باز و سرسبز است. این سازه می‌تواند در ویلا، باغ، پارک و کافه رستوران مکانی برای نشستن و استراحت افراد استفاده ‌شود. حتی آلاچیق‌های مدرن و پیشرفته، مجهز به کباب‌پز و باربیکیو نیز هستند. اوج کارایی این سازه در قرن نوزدهم در غرب و در باغ‌های افراد ثروتمند جامعه بوده است. آلاچیق‌ها از قدیم تا به امروز با تغییرات زیادی همراه بوده‌اند و این تغییرات با توجه به کاربرد متریال‌های گوناگون براساس نیازهای انسان‌ها بوده است.

بهترین چوب برای ساخت آلاچیق های چوبی

تصور عموم بر این است که ساخت آلاچیق‌های چوبی با هر جنس چوبی امکان‌پذیر است. ولی آیا هر چوبی می‌تواند زیبایی، کیفیت و ماندگاری داشته باشد؟ جواب این سوال خیر است؛ به همین دلیل بهترین چوب‌هایی را که برای ساخت آلاچیق‌ چوبی مناسب هستند را معرفی می‌کنیم:

  • چوب بلوط
    چوب بلوط با تراکم بسیار بالا، می‌توان از آن در هر شرایط آب و هوایی استفاده کرد.
  • چوب کهور
    چوب کهور دارای استحکام و تراکم بالا و ظاهری صیقلی است و یکی از پرطرفدارترین چوب‌ها برای ساخت آلاچیق‌های چوبی محسوب می‌شود.
  • چوب سرو
    ویژگی سبک بودن و قیمت مناسب این چوب برای ساخت آلاچیق‌های چوبی انتخاب مناسبی است.
  • چوب توسکا
    چوب توسکا به آلاچیق چوبی ظاهر زیبا می‌دهد و به علت مقاومت خوبی که دارد پرطرفدار است.
  • چوب کاج
    مقاومت بالای چوب کاج مانند توسکا از آلاچیق چوبی در برابر رطوبت محافظت می‌کند.
  • چوب پلاست
    ساخت آلاچیق با چوب پلاست در مناطق با بارش فراوان باران و یا تابش آفتاب سوزان، مناسب است.
  • چوب ترموود
    به کارگیری این چوب در مناطق با آب‌وهوای معتدل توصیه می‌شود.

انواع طرح های آلاچیق چوبی و کاربرد آن

انواع طرح آلاچیق چوبی

آلاچیق‌های چوبی به‌دلیل زیبایی و کارایی که دارند، امروزه مورد توجه قرار عموم قرار گرفته‌‌اند. آلاچیق‌ها در همه فصل‌های سال مورد استفاده قرار می‌گیرند و محیط لذت‌بخشی را در اختیار شما قرار می‌دهند. آلاچیق‌ها در انواع سنتی و مدرن و قابل حمل و… هستند و طرح سنتی آن از چوب ساخته می‌شود و دارای اضلاعی منظم و هندسی هستند.

همچنین سقف این نوع آلاچیق‌ها شیروانی طراحی می‌شوند. از مزایای آلاچیق چوبی ادغام با طبیعت است. شما می‌توانید یک آلاچیق چوبی را در گوشه حیاط در میان انبوهی از شاخ و برگ درختان پنهان کنید تا حریم خصوصی بیشتری داشته باشید. درکل می‌توان این سازه چوبی را به چند گروه دسته‌بندی کرد. در ادامه با انواع آلاچیق‌ چوبی و کاربردهای آن آشنا خواهید شد:

آلاچیق چوبی مشبک

شکل رایج آلاچیق چوبی مشبک به‌صورت مسقف و گاهی پوشیده با پیچک‌ است. البته به طرحی که می‌پسندید بستگی دارد و گاهی چند ضلع آن باز یا بسته است و در برخی طرح‌ها در دیواره‌های آن، کناره‌هایی برای نشستن در نظر گرفته می‌شود. در آلاچیق‌ مشبک، چوب به کار رفته در دیوارها و سقف به صورت شبکه‌ای نصب شده‌اند.

آلاچیق چوبی باغی

آلاچیق های چوبی باغی

برای حیاط بزرگ با فضای سبز و همچنین در باغ‌ها آلاچیق‌ها را می‌توان در ابعاد بزرگ ساخت. زیبایی و کاربردی بودن آلاچیق می‌تواند فضای باغ را به مکانی منحصر به‌فرد تبدیل کند از این رو بهتر است که در هنگام انتخاب آلاچیق باغی حساسیت لازم را به خرج دهید. در فضای باغ، آلاچیق دارای متراژ بزرگ است، پس بهتر است در فضای آن مبلمان یا صندلی راحتی قرار دهید؛
همچنین برای راحتی بیشتر در کنار آلاچیق باربیکیو بسازید و فضای غذاخوری بین فضای خالی آلاچیق و باربیکیو ایجاد نمایید. توجه داشته باشید که دیزاین داخلی و نورپردازی آلاچیق جزء مواردی هستند که در زیبایی ظاهری آن تاثیرگذار هستند.

آلاچیق چوبی مدرن

آلاچیق‌های چوبی مدرن بیشتر برای زیباسازی فضا کاربرد دارند. این آلاچیق‌ها‌ را می‌توان به سبک و مدل مورد پسندتان، بسازید. آلاچیق‌های چوبی مدرن در حیاط‌ کوچک خانه‌ها کاربرد دارند. سقف این آلاچیق به ‌صورت صاف و بدون شیب ساخته می‌شود؛ تزیینات آلاچیق مدرن آن را دو برابر زیبا می‌کند.

آلاچیق چوبی سنتی

از سازه‌هایی که هیچوقت قدیمی نمی‌شود، آلاچیق چوبی سنتی است. در رستوران‌های سنتی بیشتر از این نوع آلاچیق‌ها ساخته می‌شود که با آب‌نما و دیوارهای سبز فوق‌العاده حس طبیعت را به چشم مشتری القا می‌کند. سقف آلاچیق‌ چوبی سنتی اکثراً گنبدی است و زیباسازی آن با طراحی روی چوب انجام می‌شود.

آلاچیق چوبی حیاط

شما می‌توانید به سلیقه خودتان و با توجه به متراژ، در حیاط خانه آلاچیق بسازید. در این مورد همه چیز به سلیقه و آب‌وهوای محل زندگی شما بستگی دارد؛ زیرا این دو مورد، طرح و نوع چوب مورد نیاز آلاچیق را تعیین می‌کند. با توجه به سلیقه‌تان آلاچیق را با دیوار یا بدون دیوار بسازید، در بعضی موارد این دیوار را با گل وگیاه تزئین کنید تا زیبایی آلاچیق چوبی افزایش یابد.

آلاچیق چوبی ساده

اگر محیط کوچکی دارید، هرچه طرح ساده‌تری برای آلاچیق انتخاب کنید، بهتر است. این مدل آلاچیق‍ها سلیقه‌‍‌ی بسیاری از افراد است؛ زیرا ظاهر مدرنی داشته و می‌تواند برای حیاط‌های کوچکتر مناسب باشد. بدین ترتیب تا سال‌ها زیبا خواهد بود و از مد نمی‌افتد، البته در هزینه هم صرفه‌جویی می‌کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله قصد بر اشنایی با انواع آلاچیق چوبی و کاربرد آن پرداختیم چرا که آلاچیق‌ها مناسب حیاط و فضای باز هستند و مکان پرطرفدار برای نشستن و دورهمی در باغ و یا فضای سبز می‌باشند.
آلاچیق باید به گونه‌ای ساخته شود که با شرایط جوی مختلف سازگاری داشته باشد. دید کامل به اطراف، نصب آسان، ماندگاری و دوام بالا از ویژگی های لازم برای یک آلاچیق چوبی محسوب می‌شود. با توجه به مکان نصب می‌توان طرح و اندازه آلاچیق را مشخص کرد.

تابه‌حال از آلاچیق چوبی استفاده کرده‌اید؟ از آلاچیق سنتی یا آلاچیق مدرن؟ چه توصیه‌ای برای خرید آلاچیق های چوبی دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *