مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت آلاچیق چوبی

عوامل موثر بر قیمت آلاچیق چوبی
فهرست مطالب

همان‌طور که دیده‌اید آلاچیق‌ها به‌عنوان سازه و سرپناه کوچک برای نشستن در طبیعت ساخته می‌شوند. هنگام بارش باران و تابش نور خورشید بیشترین استفاده را از آنها می‌بریم. آلاچیق در پشت‌ بام ساختمان‌ها همراه با روف‌گاردن نیز ساخته می‌شود که نما و جلوه زیبایی ساختمان را افزایش می‌دهد.

در خرید آلاچیق با این سوال مواجه می‌شوید که چرا قیمت آلاچیق‌ها با هم فرق می‌کند؟ در اصل دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود که برخی موارد آلاچیق ارزان قیمت باشد. لازم است، مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت آلاچیق چوبی را بررسی می‌کنیم تا به جواب این سوال برسیم.

عوامل تاثیر گذار در قیمت ساخت آلاچیق چوبی

عوامل موثر بر قیمت آلاچیق چوبی
ساخت آلاچیق چوبی با کمترین هزینه

این موضوع خیلی طبیعی و رایج است که قبل از هر خریدی از قیمت آن مطلع می‌شویم، به طبع در مورد آلاچیق هم همین‌طور است. وقتی با فروشنده صحبت می‌کنید، متوجه قیمت‌های مختلف در آلاچیق‌ها می‌شوید. مثلا از آلاچیق ارزان قیمت تا گران، همگی در یک کارگاه موجود هستند؛ ولی چرا قیمت‌ها متفاوت هستند؟ به دلایلی مثل نوع چوب مصرفی، قیمت و نوع متریال، زیرسازی و یا عدم زیرسازی کف، تعداد دیوار، عایق‌سازی سقف، نوع خرپا و… همگی در قیمت تاثیرگذار هستند.

نوع چوب

به طورکلی بهترین چوب‌‌هایی که در ساخت آلاچیق بکار می‌روند سرو و صنوبر هستند. ولی چوب ترمووود هم یکی از چوب‌‌های پراستفاده است که به دلیل ویژگی ‌خاص خود، جایگاه خوبی در بازار کسب کرده است و امروزه به‌عنوان بهترین چوب برای آلاچیق معرفی شده است. چوب ترموود از طریق یک فرایند حرارتی ویژه با دمای زیاد و در یک فضای بدون هوا تولید می‌شود.

این فرایند با تغییر ساختار چوب مقاومت آن را در برابر حرارت، رطوبت، خوردگی و حشرات بالا می‌برد. چوب ترمووود با مقاومت بالا در برابر عوامل آب و هوای به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای چوب‌ سرو و صنوبر در ساخت آلاچیق است.

نوع سازه (چهار ضلعی، شش ضلعی، مربعی)

راهنمای نوع سازه در اجرای آلاچیق
انتخاب نوع سازه آلاچیق

خب کاملا مشهود است که هرچه مواد و تجهیزات مصرفی در یک سازه بیشتر و بزرگتر باشد هزینه هم بیشتر می‌شود. اگر می‌خواهید هزینه ساخت آلاچیق را کاهش دهید و آلاچیق ارزان قیمت بسازید بهتر است از تعداد دیوارها و اضلاع کم کنید. آلاچیق با اضلاع شش یا بیشتر مناسب متراژهای زیاد است. در متراژ کوچک شش ضلعی از زیبایی کم می‌کند و فضا را کوچک نشان می‌دهد. در این حالت مربع بهترین گزینه است.

این که فضای آلاچیق به صورت باز، نیمه باز یا بسته طراحی گردد

این موضوع به شدت به سلیقه شما مربوط می‌شود؛ برای مثال اگر می‌خواهید در زمستان هم از آلاچیق استفاده کنید راهکار مناسب، ساخت دیوار در دورتادور آلاچیق است. البته در صورتی‌که دیوار‌ها را متحرک بسازید می‌توانید در تابستان و بهار مثل پنجره آنها را باز و بسته کنید. پر واضح است که ساخت دیوار بیشتر هزینه را بالا می‌برد. اگر ترجیح می‌دهید آلاچیق ارزان قیمت نصب کنید، مدل باز یا نیمه باز ارزان‌تر خواهد بود.

نوع پوشش سقف

امروزه انواع مختلف سقف آلاچیق برای نصب در بازار وجود دارند که شامل سقف چوبی، سقف دکرا، سقف شینگل، سقف سفالی، سقف آندولین، سقف فلزی، سقف سنگی و سقف بتنی می‌شوند. اما همه سقف‌ها زیبایی و دوام و ماندگاری در هر اقلیم و آب و هوا را ندارند و هر نوع مناسب یک منطقه و فضای خاص است.

نوع متریال به کار رفته در طراحی داخل آلاچیق

برای ساخت آلاچیق از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود، چوب پراستفاده‌ترین است. از متریال فلزی، سیمانی، سنگی و سفالی هم باتوجه به آب‌وهوای منطقه استفاده می‌شود. در بهترین حالت برای ساخت یک آلاچیق بادوام، چوب ترموود متریالی سبک و مقاوم در برابر هر نوع آسیب خواهد بود.

زیر سازی و یا عدم زیرسازی کف

برای زیرسازی فرقی ندارد آلاچیق باشد یا هر سازه دیگری؛ زیرا زیرسازی در هر پروژه‌ای اجتناب ناپذیر است. بتن، برترین روش برای آماده‌سازی کف آلاچیق‌های چوبی است. با بتن برای استقرار آلاچیق‌های چوبی، زیرسازی محکمی می‌سازند. حتی برای خرید آلاچیق پیش ساخته چوبی هم باید قبل از نصب، زیرسازی به درستی انجام شود.

یک طبقه یا دو طبقه بودن آلاچیق

در ساخت آلاچیق‌های دو طبقه محاسبات مهندسی باید صورت گیرد تا آلاچیق در برابر فشار ناشی از تحمل وزن داخلی و فشار خارجی مقاومت لازم را داشته باشد. در صورتی‌که فضای بزرگی دارید، مثل یک رستوران یا مکان‌ تفریحی، ساخت آلاچیق در دو طبقه برای مشتری بسیار جذاب خواهد بود. نشستن در ارتفاع و دیدن ویو شهر، باعث جلب نظر افراد می‌شود.

استفاده و یا عدم استفاده از پنجره در آلاچیق

استفاده از پنجره به متریال‌های بکار رفته در آلاچیق مربوط است، مثلا آلاچیق چوبی هم پنجره چوبی خواهد داشت. در نظر داشته باشید شیشه پنجره اهمیت بسیاری دارد. بهترین گزینه در آلاچیق‌های دارای دیوار پنجره دوجداره است. پنجره دوجداره ضمن حفظ زیبایی بیرونی آلاچیق‌ها برای ممانعت از نفوذ سرما و گرمای بیش از حد هم حائز اهمیت است. اگر داخل آلاچیق وسایل گرمایشی و سرمایشی دارید، پنجره دوجداره مصرف برق و گاز را کاهش خواهد داد. با طراحی پنجره ساده می‌توانید آلاچیق ارزان قیمت و زیبا بسازید.

طراحی و عدم طراحی فضای نشینگاه

معمولا در پارک‌ها نشیمنگاه آلاچیق را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که به هنگام نشستن به دیوارها تکیه داده شود. نشیمنگاه آلاچیق پارک‌ها ار جنس فلزاتی مثل لوله‌ای، چدنی و سی‌ان‌سی هستند. در خصوص آلاچیق‌های خانگی طراحی متفاوت است. شما می‌توانید مبل، صندلی، فرش و پشتی و هر چیز دیگری را در آلاچیق خانه خود قرار دهید. اگر آلاچیق ارزان قیمت می‌خواهید، نشیمنگاه ساده در نظر بگیرید.

عایق سازی و یا عدم عایق کردن سقف آلاچیق

عایق‌بندی سقف از عایق‌بندی دیوارهای آلاچیق اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا با هر بارش برف و باران، آب از سقف به داخل چکه می‌کند. ورود آب از درز و شکاف سقف‌ مشکلی است که با شروع فصل بارندگی با آن روبه‌رو می‌شوید. از بهترین روش‌های عایق‌کاری، استفاده از ورق ژئوم‌مبران برای سقف آلاچیق است.

قیمت روز متریال و تجهیزات

آلاچیق چوبی در مقایسه با دیگر متریال آلاچیق‌ها گران‌تر است، آن هم به دلیل قیمت بالای چوب است. در ساخت و طراحی آلاچیق چوبی مدل‌های کلاسیک و مدرن قابل اجراست. در آلاچیق فلزی نوع فلزات به کار رفته در ساخت و وزن فلز تعیین کننده قیمت است. همان‌طور که می‌دانید قیمت فلزات روزانه دچار نوسان است، پس برآورد هزینه ساخت آلاچیق به موارد متعددی وابسته است. انتخاب آلاچیق فلزی یا چوبی با میزان متراژ و همچنین شکل ظاهری آن قیمت تمام‌شده آلاچیق موثر است.

سخن پایانی

برای ساخت محوطه در حیاط یا پشت بام اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، ساختن آلاچیق ارزان قیمت است؛ اما اگر بخواهیم آلاچیق چوبی را با قیمت ارزان بسازیم توجه به متریال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته آلاچیق فقط در فضاهای خصوصی کاربرد ندارد، در پارک‌، رستوران و… آلاچیق‌ چوبی بسیار پرطرفدار است و به مکانی برای نشیمن و گذران اوقات فراغت خانواده و دوستان است.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *