معرفی چوب ترمو و کاربرد آن

چوب ترمو
فهرست مطالب

برای ساخت آلاچیق‌ چوبی نیاز به استفاده از چوب با کیفیتی است که علاوه بر دوام و استحکام بالا، ظاهری زیبا نیز داشته باشد. یکی از بهترین متریال‌های رایج برای ساخت آلاچیق‌های چوبی و همچنین سایر مصارف دیگر، چوب ترمو می‌باشد. این چوب که با نام Thermowood نیز شناخته می‌شود، از فرآوری چوب درخت کاج و درختی به اسم زبان گنجشک به دست می‌آید که مصارف زیادی در صنایع مختلف از جمله در ساختمان سازی دارد.

 

ترمووود

 

چوب ترمو چیست؟

به واسطه دلایل جغرافیایی و وجود جنگل‌های انبوه، فنلاند اولین کشوری در دنیاست که چوب ترمو را فرآوری کرده است و امروزه بهترین چوب ترمو در دنیا توسط کشور فنلاند تولید می‌شود اما کشورهایی نظیر آلمان و کانادا نیز از تولیدکنندگان این چوب هستند. کشور ایران نیز تولید کننده چوب ترمو است اما بالاترین کیفیت، بدون شک متعلق به چوب ترمو تولید کشور فنلاند است.

چوب ترمو چگونه ساخته می‌شود؟

در واقع چوب ترمو از نوعی درخت کاج به اسم pine و همچنین چوب درخت زبان گنجشک ساخته می‌شود. چوب برش خورده این دو درخت، در یک فرایند خشک سازی قرار گرفته و با حرارت بسیار بالا، چوب ترموود ساخته می‌شود. برای ساخت این نوع چوب، نیاز به حرارت بین 180 تا 220 درجه است.

با این فرایند، رنگ چوب تیره‌تر شده و رطوبت داخل چوب کاملا خشک می‌شود و این مورد باعث افزایش مقاومت چوب در مقابل فرسایش بیرونی از جمله در مقابل سرما، گرما و بارش باران می‌گردد. لازم به ذکر است که چوب ترموود کاملا طبیعی ساخته می‌شود و در فرایند آماده سازی آن هیچگونه مواد شیمیایی با چوب ترکیب نمی‌گردد.

 

آلاچیق با چوب ترمو

ویژگی‌های چوب ترموود

از ویژگی های چوب ترمو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در مقابل شرایط جوی

چوب ترمو یا ترمووود بهترین گزینه ممکن برای ساخت آلاچیق‌های چوبی در فضای باز بوده چرا که همانطور که در بالا توضیح دادیم، این چوب در فرآیند ساخته شدن در دمای بین 180 تا 220 درجه قرار می‌گیرد که این امر موجب می‌گردد که دوام و مقاوت بالایی در مقابل هرگونه سرما، گرما، نور خورشید، بارش باران و رطوبت از خود نشان داده و به گزینه‌ی اول برای ساخت آلاچیق سنتی و چوبی تبدیل گردد.

  • مقاومت بالا در مقابل حشرات،آفت چوب، قارچ و کپک

این نوع چوب کاملا در مقابل انواع حشرات چوب خوار، آفت‌ها و قارچ و کپک مقاوم بوده و طول عمر بالایی دارد.

  • رنگ زیبا و ظاهر جذاب 

یکی دیگر از ویژگی‌های چوب thermo رنگ جذاب و دلربای آن است که زیبایی دوچندانی به سازه شما می‌بخشد و رنگ چوب بطور یکدست و یکنواخت در سطح آن پخش شده است. شما همچنین برای افزایش مقاومت و حفظ رنگ طبیعی چوب در بلند مدت، می‌توانید از رنگ چوب ترمو نیز استفاده کنید. رنگ چوب ترمو همچنین چوب را در مقابل اشعه ماورا بنفش خورشید حفط می‌کند.

  • وزن کم و سبکی

چوب ترمو به نسبت سایر چوب‌ها وزن سبک‌تری داشته و در عین حال دارای استحکام و دوام کاملا قابل قبولی است که این ویژگی، ترمو را به یکی از گزینه‎‌های اصلی برای ساخت آلاچیق و یا سایر سازه‌های نیمه باز تبدیل کرده است.

  • عدم جذب رطوبت 

چوب ترمووود، رطوبت را به خود جذب نمی‌کند و این موضوع باعث افزایش طول عمر آن به نسبت متریال‌های مشابه شده است. عدم جذب رطوبت باعث شده است که از این چوب در مکان‌هایی مثل لبه استخرها نیز استفاده شود.

  • سازگاری با محیط 

چوب ترمو بر خلاف متریال‌هایی همانند چوب روسی، در انواع و اقسام شرایط آب و هوایی قابلیت استفاده داشته و با کلیه محیط‌ها سازگاری کامل دارد.

  • قابلیت شستشو

چوب ترمو، قابل شستشو است و آب و رطوبت باعث فرسایش آن نمی‌گردد.

  • مقاوم در برابر آتش سوزی 

چوب ترمو در مقابل آتش سوزی مقاوم بوده و در زمره چوب‌های نسوز قرار می‌گیرد.

  • عایق صدا و حرارت 

چوب ترمو حرارت و صدا را منتقل نمی‌کند و گزینه مناسبی برای استفاده در سقف آلاچیق و یا اتاق سونا است.

  • طول عمر بالا 

این چوب دارای طول عمر بالاییست و کم‌ترین فرسایش را به نسبت سایرچوب‌ها داشته و مقرون به صرفه است.

  • عدم داشتن صمغ 

در هنگام فرآوری این چوب، مواد مضر و باکتری‌های موجود در سلول‌های آن به طور کامل از بین می‌روند و این چوب از نوع آنتی باکتریال و بدون هیچگونه صمغ یا شیره می‌باشد.

  • خم پذیری کم 

با توجه به حرارت بالایی که ترمو در معرض آن قرار گرفته است، این نوع ماده، خم پذیری کمی داشته و ابعاد خود را در شرایط تحت فشار و … حفظ می‌کند.

thermowood

کاربرد چوب ترمووود

چوب ترمو با توجه به ویژگی‌هایی که دارد در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • برای ساخت آلاچیق‌ 

یکی از اصلی‌ترین مصارف ترمو، استفاده برای ساخت انواع آلاچیق‌ از جمله آلاچیق چوبی است.

  • برای ساخت سایه‌بان 

به دلیل مقاومت بالای ترمو در مقابل گرما، سرما، بارش باران و برف و همچنین نور آفتاب، چوب thermo-wood بهترین گزینه برای ساخت سایه‌بان است.

  • استفاده در نمای بیرونی ساختمان (نمای چوبی) 

از کلاس نوع D این متریال برای مصارف نمای بیرون ساختمانی استفاده می‌شود.

  • کف‌پوش در فضای باز و داخلی ساختمان 

این نوع چوب، در مقابل فشار بالا مقاوم است و استفاده آن در کفپوش‌های ساختمانی رایج است.

  • استفاده در کف‌پوش استخر و اتاق سونا

این متریال در مقابل رطوبت و آب کاملا مقاوم است.

  • استفاده در دکوراسیون داخلی 

علاوه بر استحکام، نوع S این چوب، برای مصارف تزئینی و دکوراسیون داخلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • استفاده در روف گاردن 

به دلیل اینکه این چوب در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید مقاوم است، از آن برای روف گاردن نیز استفاده می‌شود.

  • استفاده برای ساخت درب و پنجره 

برخی از افراد با توجه به اینکه ترمو، عایق گرما و صدایی عالی است از آن برای درب و پنجره ساختمان خود استفاده می‌کنند.

  • استفاده در انواع مبلمان 

این چوب در صنعت مبلمان سازی هم استفاده می‌شود.

  • برای ساخت قرنیز و راه پله ساختمانی 

به دلیل اینکه ترمو، خاصیت آنتی باکتریالی داشته و دیرتر از سایر مصالح کثیف می‌شود، لذا گزینه مناسبی برای استفاده در قرنیز و راه پله ساختمانی است.

 

thermowood gazebo

انواع چوب ترمو

چوب ترمو به طور کلی از نظر روش تولید به دو نوع Thermo-S و Thermo-D تقسیم می‌شود که در ادامه به معرفی هرکدام می‌پردازیم.

چوب Thermo-S 

از این نوع چوب ترمو بیشتر در فضاهای مسقف و درونی ساختمان استفاده می‌شود و یا دکوراسیون داخل خانه و قرنیزهای ساختمانی را با این نوع از چوب ترمو می‌سازند.

عبارت S در این نوع اشاره به Stability یا همان قابلیت ثبات است و در روش ساخت این نوع از ترمو، چوب نهایتا در معرض دمای 180 درجه‌ای قرار می‌گیرد. در این کلاس از ترمو، برای ساخت ادوات و آلات موسیقی نیز استفاده می‌شود.

چوب Thermo-D 

از کلاس D چوب ترمو در مصارفی همچون کفپوش سونا و استخر، نمای بیرونی ساختمانی، سقف‌ کاری، آلاچیق‌های چوبی در فضای باز و … استفاده می‌شود. عبارت D در این کلاس از ترمو، به قابلیت Durability یا پایداری و دوام آن اشاره می‌کند چرا که این کلاس از چوب thermos در معرض دمای 220 درجه‌ای قرار گرفته و در مقابل فرسایش و عوامل محیطی کاملا مقاوم شده است و با در معرض رطوبت یا دمای سرد و گرم و بارش باران و برف و … قرار گرفتن، دچار فرسایش و خوردگی نمی‌شود و انتخاب ایدالی برای مصارف این‌چنینی است.

یک دسته بندی کمتر رایج دیگری برای چوب ترمووود وجود دارد که انواع ترمو از نظر گونه چوب مورد استفاده است که در این دسته بندی ترمو به دو گونه ترمووود با چوب نرم (softwood) و ترمووود با چوب سخت (hard wood) تقسیم می‌شود.

چوب Thermo-Softwood 

در این نوع دسته بندی، برای ساخت ترمو، از تکه چوب‌های بریده شده از درختان سوزنی مثل کاج از نوع pine استفاده می‌شود.

چوب Thermo-Hardwood 

چوب ترمو از نوع هارد یا سخت از تکه چوب‌های بریده شده از درختان با برگ پهن ساخته می‌شوند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *