بهترین و با کیفیت ترین متریال برای ساخت آلاچیق

فهرست مطالب

آلاچیق‌ها از سازه‌های پرکاربرد در فضاهای مختلف به شمار می‌روند. این سازه‌ها در مکان‌های عمومی و پارک‌های از کاربرد بسیاری برخوردار هستند. برای انتخاب بهترین و باکیفیت‌ترین متریال برای ساخت آلاچیق باید با متخصصان این حوزه مشورت کنید. همچنین برای ساخت یک آلاچیق خوب متریال‌های مختلفی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها بهره گرفت. البته برای ساخت آلاچیق باید مواردی مانند موقعیت جغرافیایی و منطقه مورد نظر را مد نظر قرار دهید.

کدام متریال ها برای ساخت آلاچیق مناسب هستند؟

 

آلاچیق را می‌توان با مواد و مصالح مختلفی ساخت. معمولا بیشتر آلاچیق‌ها از چوب ترموود ساخته می‌شوند. چوب ترموود نسبت به دیگر چوب‌ها دارای مزیت‌های بسیاری است. البته از متریال‌های دیگری نیز برای ساخت آلاچیق استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

فلز و سیمان یکی از متریال‌ های پرکاربرد در ساخت انواع آلاچیق:

گاهی اوقات برای ساخت آلاچیق‌ها از متریال‌هایی مانند فلز و سیمان استفاده می‌شود. البته امروزه باتوجه به روی کار آمدن متریال‌های چوبی دیگر متریال‌های فلز و سیمان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. برای ساخت آلاچیق با سیمان و فلز به هزینه بالایی نیاز است. همچنین وزن این دسته از آلاچیق‌ها بالاست و در برابر سرما و گرما و زنگ زدگی بسیار آسیب‌پذیر هستند. آب برای این آلاچیق‌ها بدترین دشمن است. البته برای مکان‌های عمومی و پارک‌ها هنوز هم از آلاچیق‌هایی با متریال فلز و سیمان استفاده می‌شود.

متریال سفالی برای ساخت آلاچیق:

یکی از متریال‌هایی که امروزه برای ساخت آلاچیق مورد استفاده قرار می‌گیرد، سفال است. معمولا سفال در آلاچیق‌ سنتی و قدیمی کاربرد دارد. سفال‌ها متریالی سبک هستند و میزان آسیب رساندن به افرادی که در زیر آن قرار داشته‌اند را افزایش می‌دهد. امروزه از این متریال بیشتر برای سفره‌خانه‌ها و رستوران‌های سنتی استفاده می‌شود.

استفاده از متریال‌های سفالی در مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها هرچز توصیه نمی‌شود؛ زیرا در صورت وزش باد شدید به راحتی تخریب خواهند شد. همچنین هزینه ساخت آلاچیق با متریال سفالی ارزان است. البته باید بیان کرد که آلاچیق چوبی معمولا از بدنه‌ای با سیمان و فلز ساخته می‌شود. سقف این آلاچیق‌ها سفالی بوده و به علت وجود شکاف در سقف این نوع از آلاچیق‌ها راه ورود حشرات بسیار راحت خواهد بود. در نتیجه می‌توان گفت که متریال سفالی گزینه مناسبی برای ساخت آلاچیق نخواهد بود.

آلاچیق‌ های چوبی بهترین متریال برای ساخت آلاچیق:

معمولا آلاچیق‌هایی با متریال چوب در دو نوع آلاچیق مدرن و سنتی تولید می‌شوند. چوب به کار رفته در این دسته از آلاچیق‌ها کاج و سرو هستند. به‌طور معمول از آلاچیق‌های چوبی در تفریحگاه‌های کوهستانی و طبیعت استفاده می‌شود. هماهنگی و زیبایی این آلاچیق‌ها با طبیعت بیشتر خواهد بود. آلاچیق چوبی از طرح‌ها و نوع‌های مختلفی برخوردار است. برخی از آلاچیق‌های چوبی سقفی صاف و برخی نیز سقفی شیب‌دار دارند. به‌طور کلی آلاچیق‌های چوبی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته باید به خاطر داشته باشید که چوب همواره متریال خوبی برای ساخت آلاچیق در همه مکان‌ها نخواهد بود.

متریال شیشه برای ساخت آلاچیقی مدرن

یکی از بهترین و جذاب‌ترین گزینه‌ها برای ساخت آلاچیق مدرن، متریال شیشه‌ای است. زیبایی خاص و منحصربه‌فرد آلاچیق‌های شیشه‌ای سبب پرطرفداری آن‌ها در چند دهه اخیر گردید. آلاچیق با متریال شیشه بیشتر در استخرها، باغ‌ها و رستوران‌های سنتی و مدرن کاربرد دارد. شیشه بهترین گزینه متریال برای ساخت آلاچیق مدرن در محیط‌های تفریحی به شمار می‌رود. برای ساخت آلاچیق‌های شیشه از اشکال مختلفی مانند دایره، مربع، مستطیل و ذوزنقه می‌توان بهره گرفت.

دیگر متریال های مناسب برای ساخت آلاچیق

از دیگر متریال‌هایی که برای ساخت آلاچیق‌های زیبا مناسب هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

حصیر

در جنوب ایران به علت گرمای بالای هوا، معمولا آلاچیق‌هایی با متریال حصیر ساخته می‌شوند. آلاچیق‌های حصیری از متریال‌های قدیمی به حساب می‌آیند. این دسته از آلاچیق‌ها نسبت به دیگر متریال‌ها برای آلاچیق خنک‌تر هستند. برای مناطق گرم و خشک آلاچیق حصیری فضا را خنک‌تر خواهد کرد.

ترموود

یکی از مستحکم‌ترین و بهترین متریال‌ها برای ساخت آلاچیق، چوب ترموود است. معمولا برای تهیه چوب‌های ترموود از ترکیب دو چوب زبان گنجشک و گونه‌های مختلف درخت کاج استفاده می‌کنند. در پروسه تولید چوب ترموود از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. عدم استفاده از مواد شیمیایی سبب گردیده تا استحکام و مقاومت این دسته از چوب‌هاافزایش یابد. بهترین متریال برای ساخت آلاچیق چوب ترموود خواهد بود؛ زیرا این چوب پروسه ترمو را طی خواهد کرد. چوب ترموود در برابر آسیب هر نوع حشره مانند موریانه، ساس و کپک، آب باران و نور آفتاب و رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. این دسته از چوب‌ها به هیچ عنوان تغییر رنگ نخواهند داد.

چوب‌های ترموود به علت امکان تعمیر راحت و رنگ شدن ساده، از طرفداران بسیاری برای ساخت آلاچیق‌ها برخوردار است. ترموود یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت آلاچیق در ویلاها و باغ‌های خصوصی است. چوب‌های ترموود دارای ویژگی‌ها و مزایای خوبی هستند که سبب شده‌اند تا اقتصادی‌تر باشند. از جمله ویژگی‌های مثبت این نوع چوب‌ها عبارتند از:

  •  ایجاد تعادل در تغییرات هوایی و دما
  •  ایجاد نصب بسیار راحت و در کم‌ترین زمان ممکن
  • داشتن وزنی سبک‌تر نسبت به دیگر آلاچیق‌های فلزی، سیمانی و شیشه‌ای
  • محافظت از رطوبت موجود در محیط و جلوگیری از آسیب دیدگی آلاچیق
  • مقاومت بالا در برابر آسیب‌هایی مانند آب، آتش و رطوبت
  • تجزیه‌پذیر و محافظ محیط زیست
  • انعطاف در برابر زلزله و دیگر خطرات فیزیکی و طبیعی
  • داشتن عایق صدا
  • مقاوم در برابر پوسیدگی

مزایای روش پرتابل مدولار با چوب ترموود

روش پرتابل مدولار یکی از روش‌های جدید و پرکاربرد در ساخت آلاچیق مدرن و امروزی است. از این روش بیشتر در کشورهای اروپایی و آمریکایی استفاده می‌شود. زیبایی و منحصربه‌فرد بودن آلاچیق‌های ترموود با روش پرتابل مدولار باعث شده تا طرفداران بسیاری را از آن خود نمایند. برخی از مهم‌ترین مزایای این روش عبارتند از:

• ساخت طرح‌های زیبا و جدید
• امکان تغییر مکان
• کاور پوب ترموود نمی‌سوزد و اگر هم دچار آتش‌سوزی شود خیلی دیر خواهد سوخت.
• امکان نظافت و تمیز کردن سریع و آسان
• امکان تغییر دادن دیزاین آلاچیق
• انتقال حس گرما به افراد
• امکان اجرا با سرعت زیاد
• ایستادگی خوب
• داشتن وزنی مناسب

سخن پایانی

امروزه آلاچیق کاربردهای فراوانی در بیشتر اماکن عمومی و پارک‌ها، حتی در باغ‌ها و ویلاهای خصوصی دارد. برای ساخت آلاچیق می‌توان از متریال‌های مختلفی مانند چوب، فلز، سیمان و سفال استفاده کرد. البته بهترین گزینه برای ساخت یک آلاچیق مناسب و بادوام، استفاده از چوب ترموود خواهد بود. چوب ترموود متریالی سبک و مقاوم در برابر هر نوع آسیب است.

بشتر بخوانید:

آلاچیق پیش ساخته چوبی

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *