ساخت آلاچیق چوبی به صرفه ‌تر است یا فلزی؟

فهرست مطالب

بسیاری از افراد تمایل دارند که برای زیباسازی فضای خارجی منازل خود، از آلاچیق چوبی یا فلزی استفاده نمایند. خرید این‌گونه تجهیزات همانند سایر کالا‌ها نیاز به بررسی داشته و می‌بایست نسبت به طرح، متریال و قیمت آن‌ها آگاه بود.

از آنجایی که تمامی افراد حداقل یکبار با این موضوع مواجه شده‌اند، می‌توان استفاده از این نوع تجهیزات را برای زیباسازی امری رایج دانست و با توجه به سوابق خرید افراد در گذشته بهترین کالا را انتخاب کرد.

جالب است بدانید که صنعت تولید آلاچیق امروزه از پیشرفت بسیار مناسبی برخوردار بوده و توانسته با استفاده از تجهیزات تکمیلی چون پرگولا، استخر، فضای سبز و… جلوه زیباتری به فضای خارجی منازل و باغ‌ها ببخشد.

 

آلاچیق چوبی، مزایا و معایب آن

یکی از رایج‌ترین آلاچیق‌ها، آلاچیق چوبی است که به دلیل زیبایی، ظرافت و ماندگاری نسبتاً طولانی و خوب افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. استفاده از این نوع آلاچیق به دلیل نزدیکی و همخوانی با فضای باغ، می‌تواند جلوه بسیار زیبایی را به محیط القا کند.

جالب است بدانید که آلاچیق‌های چوبی برای تمامی مکان‌ها از جمله فضا‌های سنتی و مدرن کاربرد داشته و می‌توان از آن همراه با سایر تجهیزات چون استخر، پرگولا و… استفاده نمود.

با توجه به این‌که جنس چوب به‌کار رفته در آلاچیق‌های چوبی، چوب‌های ترمو و صنوبر هستند، به شما این اطمینان را خواهیم داد که این آلاچیق‌ها مقاومت و ماندگاری نسبتاً مطلوبی داشته و در شرایط مساعد می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

لازم به ذکر است که نگهداری از چوب و کالا‌های این‌چنینی کمی دشوار بوده و می‌بایست از عواملی چون باران، حشراتی چون موریانه، رطوبت، تگرگ، برف، تابش خورشید و… در ‌امان باشند.

پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش دوام و ماندگاری آن‌ها در برابر عوامل خارجی، از ترکیب روغن یا لاک الکل استفاده کنید؛ چراکه این مواد تأثیر به‌سزایی در محافظت از چوب خواهند داشت.

آلاچیق فلزی، مزایا و معایب آن

اگر می‌خواهید کمی از فضای سنتی دور شوید، به شما استفاده از آلاچیق فلزی را توصیه می‌کنیم. آلاچیق‌های فلزی اغلب از ورق استیل و آلومینیوم تولید شده که به افراد این امکان را می‌دهند تا بتوانند از انوع و اقسام تجهیزات باغی چون مبلمان، تزئینات محوطه، سایه‌بان، ماشین باغبانی، استخر، محوطه کباب پز، پرگولا و… استفاده نمایند.

محبوبیت این کالا به دلیل سهولت در نصب، نظافت آسان، قیمت مناسب، مقاومت در برابر انواع شرایط آب و هوایی و… است. همچنین شما می‌توانید آلاچیق‌های فلزی را در ابعاد مورد نظر خود سفارش دهید؛ در واقع این جنس از آلاچیق در مقایسه با آلاچیق چوبی محدودیت نداشته و می‌توان تمام تغییرات را روی آن اعمال نمود.

تنها ایراد آلاچیق فلزی را می‌توان سرمای آن در فصل زمستان دانست؛ چراکه به دلیل استفاده از ورق استیل و آلومینیوم محیط آلاچیق کمی خنک شده و ممکن است برای حضور در فصل زمستان مناسب نباشد.

 

تناسب آلاچیق فلزی و آلاچیق چوبی با محیط

از آنجایی که افراد دوست‌دار طبیعت اغلب به خرید و استفاده از انواع و اقسام آلاچیق‌ها روی می‌آورند، شما می‌توانید برای داشتن محیطی طبیعی از آلاچیق‌های چوبی استفاده نمائید؛ چراکه این‌گونه از آلاچیق‌ها شباهت بسیار زیادی به فضای طبیعی داشته و می‌توانند جلوه زیبایی را به محیط هدیه دهند.

از مهم‌ترین نکات که امروزه توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند، عدم قطع درختان برای ساخت آلاچیق‌های چوبی است. با توجه به این‌که برای ساخت آن‌ها از تراشه‌های چوب استفاده می‌گردد، امکان بازیافت مجدد آن‌ وجود داشته و می‌توان در آینده نیز از آن به عنوان کالای جدید استفاده کرد.

در مقابل برای ساخت آلاچیق‌های فلزی ممکن است مواد اولیه به وفور یافت نشوند و امکان تناسب آن با محیط در مقایسه با آلاچیق‌های چوبی، نسبتاً دشوار باشد. توصیه می‌کنیم اگر تمایل به استفاده از آلاچیق فلزی دارید، سعی کنید در فضای محوطه با به‌کار گرفتن کفپوش‌های فلزی مخصوص جلوه آلاچیق را چندین برابر سازید.

ساخت کدام یک به صرفه تر خواهد بود، آلاچیق چوبی یا فلزی؟

اگر دقت کرده باشید آلاچیق‌ها اغلب اوقات از تراشه‌های چوب ساخته می‌شوند. این سازه‌ها را می‌توان به اشکال مختلف با استفاده محصولات چوبی متفاوت تولید نموده و در صورت فراهم نمودن بستر مناسب، چندین سال از آن‌ها استفاده کرد.

جالب است بدانید که آلاچیق‌های چوبی و فلزی برای تمامی محیط‌ها کاربرد داشته و می‌توان آن‌ها را با سایر عناصر موجود در باغ، فضای داخلی منزل و… هماهنگ کرد.

اگر بخواهیم منطقی در مورد قیمت و بهای هر کدام از آلاچیق‌ها صحبت کنیم، باید گفت که یک آلاچیق چوبی قطعاً ارزان‌تر از فلزی خواهد بود؛ اما به‌طور قطع به انتخاب شما برای ساخت این سازه چوبی نیز بستگی دارد؛ چراکه ممکن است برخی از افراد تمایل به داشتن سازه‌ای لوکس و مدرن داشته باشند.

نکته حائز اهمیت در خرید آلاچیق‌های چوبی و فلزی آن است که شما می‌توانید با توجه به بودجه خود، کالای مورد و جزئیات آن را انتخاب کنید.

بسیاری از افراد حین خرید آلاچیق‌های چوبی یا فلزی، مصالح مورد نیاز برای ساخت آن‌ها را در نظر نمی‌گیرند که همین امر می‌تواند تأثیر به‌سزایی در قیمت نهایی آلاچیق داشته باشد؛ چراکه مصالح برای ساخت انواع و اقسام آلاچیق متعدد بوده و هر کدام از آن‌ها قیمت نسبتاً زیادی را به خود اختصاص می‌دهند.

این مصالح شامل نبشی، قوطی پروفیل، ورق‌های فلزی طرح سفال، تیزه هشتی، ورق دامپا، چسب ماستیک، پیچ و آچار سرمته و… می‌شوند که باید در خرید نوع مرغوب آن دقت بسیار زیادی به خرج داد.

در وهله اول شاید برای خرید این تجهیزات نیاز به پرداخت مبلغ نسبتاً زیادی باشد؛ اما در ادامه درخواهید یافت که استفاده از تجهیزات مناسب و باکیفیت، می‌تواند تأثیر به‌سزایی در دوام و ماندگاری آلاچیق شما داشته باشد.

سخن پایانی

قطعاً تمامی افراد در بخش‌های مختلفی چون باغ، حیاط خلوت، پارک، اماکن تفریحی و… با انواع و اقسام آلاچیق‌ها برخورد داشته‌اند. شما می‌توانید برای گذراندن اوقات خود یا پناه بردن از باران و اشعه خورشید از آلاچیق چوبی استفاده کنید.

قطعاً حضور در آلاچیق‌ها می‌تواند اوقات بسیار لذت‌بخشی را برای شما رقم بزند؛ چراکه در این زمان تماشای مناظر و طلوع آفتاب آزاردهنده نبوده و می‌توان با آرامش خاطر به تماشای محیط اطراف نشست. یکی از نکات مهم برای خرید انواع آلاچیق‌، بررسی مواد اولیه و میزان ماندگاری آن‌ها است که اختلاف بسیار زیادی را میان گونه‌های مختلف آلاچیق به‌وجود می‌آورد.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *