نکات مهم در ساخت فلاور باکس روف گاردن

فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین اجزا برای ساخت فضای سبز که در فضای داخلی و روف گاردن از آن استفاده می‌شود، فلاور باکس است. تنوع بسیار زیاد در طرح، رنگ و شکل از مزیت‌های اساسی فلاور باکس‌ها به شمار می‌آید. نکات مهمی در ساخت فلاور باکس روف گاردن وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. برای ساخت یک فلاور باکس مناسب باید برخی از موارد مانند متریال یا اندازه و شکل آن را مد نظر قرار دهید. علاوه‌بر این، توجه به این‌که کدام فلاور باکس برای گیاه مناسب‌تر است، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

انتخاب یک فلاور باکس مناسب

یکی از فاکتور‌ها و پارامتر‌هایی که در زمان انتخاب یک فلاور باکس مناسب باید به آن توجه داشته باشید، متریال به‌کار رفته در آن است. بسیاری از افراد در زمان انتخاب فلاور باکس بیشتر به رنگ و شکل آن توجه می‌کنند، این ویژگی‌ها در طراحی فضا دارای اهمیت زیادی است؛ اما از نظر تخصصی و فنی باید مواردی مانند وزن مناسب و مقاومت آن را نیز مد نظر داشته باشید. علاوه‌بر این، داشتن زهکش و طول عمر باکس دارای اهمیت زیادی است. افرادی که به مدل چوبی علاقه دارند، بهتر است از چوب ترموود استفاده کنند؛ چراکه مقاومت و طول عمر بالایی برخوردار است.

انتخاب گیاه پیش از انتخاب فلاورباکس

به منظور هماهنگ کردن فلاور باکس با فضای روف گاردن در بسیاری از مواقع ابتدا باکس یا گلدان بر اساس تم طراحی و انتخاب می‌شود. گیاهی که در داخل باکس مورد استفاده قرار می‌گیرد، متناسب با اندازه جعبه باشد.

ذکر این نکته ضروری است که فلاور باکس در حقیقت یک بستر مناسب برای ساخت فضای سبز است. به همین منظور، گیاهان در طراحی دارای اهمیت زیادی هستند. برای خرید فلاور باکس پیشنهاد می‌شود تا ابتدا گیاه خود را انتخاب کنید، در این صورت انتخاب بیشتری در انواع گونه‌های درختی، بوته و علفی دارید. با انتخاب نوع گیاه، اندازه رنگ فلاور باکس مشخص می‌شود.

 

اندازه مناسب فلاور باکس چقدر است؟

فلاورباکس‌ها در شکل و متریال‌های مختلفی در بازار وجود دارند. یکی از فلاورباکس‌هایی که در حال حاضر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و قابلیت هماهنگ شدن با فضای روف گاردن را دارد؛ فلاورباکس چوبی است. پیش از انتخاب فلاور باکس باید به سایز گیاه و سیستم ریشه‌بندی آن توجه داشته باشید. معمولاً باکس کشت یا گلدان چندین سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین علت باید فضای مناسبی برای قرار‌گیری ریشه‌های فعلی و ریشه‌هایی که در طول مدت زمان رشد خواهند کرد، وجود داشته باشد.

فلاورباکس

 

اشتباه رایجی که بسیاری از افراد در زمان خرید فلاور باکس می‌کنند این است که باکسی را انتخاب می‌کنند که هم اندازه با گلدان فعلی گیاه است. ذکر این نکته ضروری است که در زمان انتخاب حتماً باید مدلی را انتخاب کنید که حداقل یک سایز از گلدان فعلی بزرگ‌تر باشد. همچنین توجه به رشد افقی یا عمودی ریشه در زمان انتخاب این وسیله اهمیت زیادی دارد.

زهکشی مناسب

برخی از گلدان‌ها و باکس‌هایی که در بازار وجود دارند و بسیاری از افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند، فاقد سوراخی برای خروج آب هستند. باید توجه داشته باشید که معمولاً این نوع از باکس‌ها استاندارد نیستند چرا که نوع اصولی و مناسب باید دارای راه خروجی آب باشد. بسیاری از گیاهان کشت شده در خاک نباید در شرایط غرقاب قرار داشته باشند. به همین دلیل خروج آب اضافی از خاک اهمیت بالایی دارد. در زمان خرید باکس مورد نظر حتماً زهکشی مناسب آن را مورد بررسی قرار دهید یا باکسی را انتخاب کنید که قابلیت به وجود آوردن سوراخ را داشته باشد. مدل‌هایی که فاقد سوراخ هستند باید به صورت متناوب و با حجم بسیار کمی از آب، آبیاری شوند. این کار معمولاً دشوار است و به همین دلیل احتمال اشتباه و مرگ گیاه افزایش پیدا می‌کند.

فلاور باکس‌ هایی که نیاز به شیب بندی دارند

به طور کلی باکس‌های بلند که دارای طول بیشتر از دو متر هستند، علاوه‌بر نیاز به زهکش، به شیب‌بندی نیز احتیاج دارند. در این فلاورباکس‌ها باید از کف باکس یک شیب ملایم به سمت سوراخ زهکش به وجود بیاورید. این کار باعث می‌شود تا آب اضافی به سمت زهکش حرکت نماید. معمولاً این باکس‌ها به صورت ثابت در محل نصب می‌شوند و به صورت پیش ساخته وجود ندارند. در زمان استفاده از فلاور باکس‌هایی که نیاز به شیب‌بندی دارند باید اجرای درستی انجام شود.

متریال فلاور باکس

متریال بسیار زیادی برای ساخت فلاور باکس وجود دارد. یکی از این متریال بسیار باکیفیت، ترموود است. انتخاب جنس باکس باید با در نظر گرفتن نکات فنی باشد که این نکات شامل وزن، مقاومت فیزیکی و طول عمر آن می‌شود. با در نظر گرفتن تمامی این موارد می‌توانید یک فلاور باکس مناسب برای روف گاردن انتخاب کنید.

وزن فلاور باکس

با در نظر گرفتن نوع کاربرد می‌توانید از فلاورباکس‌هایی با وزن زیاد یا کم استفاده کنید. به عنوان مثال معمولاً باکس‌هایی که در روف گاردن استفاده می‌شوند، از نظر وزنی سبک‌تر از باکس‌هایی هستند که بر روی سطح زمین قرار می‌گیرند. وزن این وسیله با اندازه گیاه نیز رابطه مستقیم دارد. به همین منظور درختان گلدانی باید در مدل‌های نسبتاً سنگین‌تری کاشته شوند تا وزن باکس توانایی تحمل ‌ایستادگی گیاه را داشته باشد.

مقاومت فیزیکی فلاورباکس

منظور از مقاومت فیزیکی، مقاومت دیواره‌ها در برابر فشار‌های جانبی خاک است. به طور کلی می‌توان گفت فشار جانبی که به وسیله خاک به دیواره‌های جانبی این وسیله وارد می‌شود، با اندازه باکس متغیر است. در واقع هرچه این وسیله بزرگ‌تر باشد، فشار جانبی خاک نیز افزایش پیدا می‌کند. گلدان‌های کشت درختی بسیار بزرگ از جنس کامپوزیت هستند و معمولاً از میلگرد برای مقاوم‌سازی استفاده می‌شود.

طول عمر فلاورباکس

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در ساخت فلاور باکس روف گاردنی باید به آن توجه کنید، طول عمر آن است. معمولاً طول عمر رابطه مستقیمی با متریال دارد. متریال مناسب می‌تواند مقاومت خوبی در برابر عوامل آسیب‌رسان مانند تغییرات دما داشته باشد. علاوه‌بر این، ‌مقاومت باکس در برابر نور مستقیم خورشید و خوردگی در برابر رطوبت به متریال به‌کار رفته در آن است. باید در مناطقی که رطوبت زیاد است از باکس‌های فلزی و از نوع گالوانیزه استفاده کرد؛ اما در مناطق خشک استفاده از باکس‌های چوبی از جنس ترموود، طول عمر بیشتری خواهد داشت.

کلام پایانی

به دلیل استفاده بسیار زیاد از فلاور باکس برای به وجود آوردن یک فضای سبز در بام سبز، نیازمند رعایت برخی از موارد مهم هستید. علاوه‌بر این، باید به طرح، رنگ و شکل فلاور باکس دقت داشته باشید. اینکه کدام مدل برای گیاه مناسب است با توجه به اندازه و رشد ریشه گیاه مشخص می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت نکات مهم در ساخت فلاور باکس روف گاردن شامل اندازه مناسب و زهکشی آن است. در زمان خرید باید به متریال آن نیز دقت کنید. انتخاب رنگ هماهنگ با محیط نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر در زمان ساخت به شمار می‌آیند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *