نکات طلایی برای استحکام بیشتر خانه‌ چوبی

فهرست مطالب

چوب به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی در کل جهان، نه تنها برای ساخت خانه بلکه در ساخت پل‌ها، سیستم آبرسانی، فاضلاب و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. به مرور زمان این دیدگاه در بین سازندگان گسترش یافت که چوب از استحکام کافی و عمر مناسب برخوردار نیست. به همین سبب از دیگر مصالح مانند سیمان، آجر و بتن در ساخت‌ و سازهای مختلف استفاده کردند اما این اعتقاد نادرست و رایج کاملاً اشتباه بوده و باعث شد تا سازندگان مجدداً در فکر ساخت خانه‌ چوبی باشند.

خانه‌های قدیمی در آمریکا، کانادا، اسکاندیناوی و… نیز ثابت کردند که چوب به عنوان یکی از مصالح ساختمانی می‌تواند جایگزین خوبی برای آجر و سیمان باشد. امروزه به‌کارگیری روش‌های مدرن و بهبود استحکام چوب، سبب شده است این محصول سختی به اندازه آجر و سیمان پیدا نماید. در این مطلب قصد داریم به بررسی نکات طلایی برای استحکام بیشتر خانه‌ چوبی و اثر آن بر قیمت خانه چوبی بپردازیم.

مقاومت خانه‌ های چوبی

مزیت‌ها و معایبی که چوب دارد از مواردی محسوب می‌شود که در ساخت بنا به ذهن هر سازنده‌ای خطور می‌کند. امروزه در صنعت ساختمان‌سازی پیشرفت‌های گسترده‌ای در خصوص مقاومت، استحکام و زیبایی هر سازه‌ای صورت گرفته است.

سال‌ها است ساخت ویلا‌ها و خانه‌های چوبی به دلیل سازگاری با محیط زیست، جلوگیری از آلودگی زمین، جلوگیری از اثرات مخرب زیست محیطی و… مجدداً رونق گرفته است.

چوب برای زمین تجدیدپذیر است بنابراین به محیط زیست آسیب خیلی کمتری وارد می‌کند. اگر قوانین بهره‌برداری از جنگل‌ها مراعات شود، نه تنها به جنگل‌ها آسیبی وارد نمی‌کند بلکه باعث گسترش آن‌ها نیز می‌شود.

برای شروع دوباره و رونق ساختمان‌سازی با چوب باید مقاومت این محصول در زمینه رطوبت، زلزله، حشرات، آتش‌سوزی، حرارت و… مورد توجه قرار گیرد. با کمک تکنولوژی‌های جدید، مطالعات و نتایج مفیدی در خصوص مقاومت چوب در برابر عوامل مختلف صورت گرفته است. عده‌ای از افراد هنوز تصور می‌کنند به چوب به عنوان یک محصول در سازه نمی‌توان اعتماد کرد اما این گونه نیست.

قیمت خانه‌ چوبی در مقابل دیگر خانه‌ها یکی از دلایل محکمی است تا طراحان و تولیدکنندگان خانه‌های چوبی تمام تلاش‌شان را جهت مقاوم‌سازی بناهای چوبی انجام دهند. در ادامه مطلب به نکات طلایی برای استحکام بیشتر خانه چوبی اشاره خواهیم کرد.

نکات طلایی در ایجاد استحکام چوب

در ایجاد استحکام و مقاومت خانه‌های چوبی، ویژگی‌هایی باید در نظر گرفته شوند تا طول عمر خانه افزایش یابد و از خطرات احتمالی و آسیب‌های محیطی در امان بمانند.

به منظور رسیدن به این هدف هر کدام از این ویژگی‌ها باید به صورت اختصاصی مورد بررسی و تقویت قرار گیرند. لازم به ذکر است مقاوم‌سازی بناهای چوبی در قیمت خانه چوبی مؤثر است. در ادامه به صورت جزئی‌تر به شرح این خصوصیات می‌پردازیم:

مقاومت در برابر زلزله

چوب از سیمان، آهن و بتن بسیار سبک‌تر است و در مقابل استحکام بالایی دارد. همچنین وزن پایین چوب سبب شده تا خانه‌های چوبی از امنیت بالایی برخوردار باشند.

در کل دنیا خانه‌ها و ساختمان‌های چوبی وجود دارند که بیش از 300 سال از ساخت آن‌ها می‌گذرد و هنوز پابرجا هستند. باتوجه به اینکه در گذشته و ساخت این بناها هیچگونه عملیاتی جهت استحکام و دوام بیشتر انجام نمی‌شد، این بناها از چوب‌های خام بدون انجام تغییرات نوین امروزی ساخته شده بودند.

امروزه با انجام عملیات روی چوب، استحکام و دوام این محصول به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. همچنین این فعالیت‌ها بر قیمت خانه چوبی اثر مستقیم دارند.

سازه‌های چوبی امروزی در چندین طبقه ساخته می‌شوند و توانایی مقاومت در برابر زلزله 7 ریشتری را دارند. چوب به دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری و وزن کم، محصولی ایمن در برابر زلزله محسوب می‌شود. همچنین با انجام مراحل زیر مقاومت‌سازی این محصول در برابر زلزله بیشتر می‌گردد:

  • کیفیت بالای چوب
  • طراحی خاص
  • پیکربندی ساختمان

ضد آتش بودن

یکی از فرآیندهایی که روی چوب انجام می‌گیرد تا سازه‌ها و بناهای چوبی استحکام بیشتری پیدا کنند، ضد حریق یا ضد آتش کردن چوب محسوب می‌شود. در روش‌های سنتی لایه‌ای گچی روی چوب قرار می‌دادند تا در برابر آتش مقاوم باشد.

امروزه نیز به جهت ایجاد مقاومت و استحکام چوب در برابر آتش، روش کندسوز کردن چوب را به‌کار گرفته‌اند. کندسوزکننده‌ها احتمال آتش گرفتن چوب را کاهش می‌دهند و از گسترش آتش در سطح چوب جلوکیری می‌کنند. کندسوزکننده‌ها میزان تخریب چوب در اثر پوسیدگی را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

یکی از مواد کندسوزکننده، رنگ‌های ضد حریق هستند که به همین منظور تهیه و استفاده می‌شوند. این رنگ‌ها در زمان بسیار کوتاهی و به کمک ابزارهایی مانند دستگاه پاشش رنگ ایرلس، غلتک و قلم‌مو روی چوب زده می‌شود. هر زاویه، شکستگی، انحنا و به‌ طور کلی هر حالتی از چوب توسط این رنگ‌ها پوشش می‌یابند و در برابر حریق عایق می‌شوند.

عایق در برابر سرما و گرما

یکی از مهم‌ترین و طلایی‌ترین نکات در ساخت خانه‌های چوبی، عایق بودن این بناها در برابر اتلاف انرژی به‌ شمار می‌آید. به‌کارگیری از یک عایق درست در میزان مصرف انرژی تأثیر فراوانی دارد و در کاهش هزینه افراد و تولید گازهای گلخانه‌ای نقش اساسی دارد.

بیشتر از 5000 چوب مختلف در جهان وجود دارند که طراحان با استفاده از برخی از چوب‌ها در خصوص عایق‌کاری خانه‌ها از آن‌ها استفاد می‌کنند. همچنین با ایجاد یک عایق حرارتی در سمت بیرونی و داخلی سازه توسط فوم‌های عایق، لایه‌ای محافظ جهت جلوگیری از اتلاف انرژی ایجاد می‌گردد.

عایق در برابر نفوذ حشرات و قارچ ‌ها

حشرات و قارچ‌ها از جمله مواردی هستند که سلامت و استحکام سازه‌های چوبی را تهدید می‌کنند. از نکات طلایی در استحکام بیشتر خانه‌های چوبی، ایجاد عایق در برابر حشرات موذی و قارچ‌ها به‌ شمار می‌آید. به همین جهت ماده‌ای مخصوص به صورت پوششی روی چوب قرار می‌گیرد تا در برابر صدمات ناشی از نفوذ حشرات و قارچ‌ها جلوگیری شود.

همچنین در تکنولوژی جدید در ساخت خانه‌های چوبی مواد داخل چوب به مواد غیر قابل خوراکی برای حشرات تبدیل می‌گردند. به همین دلیل بستری برای لانه‌سازی، تغذیه و تکثیر حشرات باقی نمی‌ماند. قیمت خانه چوبی که در برابر حشرات عایق نباشد، بسیار کمتر خواهد بود.

عایق در برابر رطوبت

وجود رطوبت در یک خانه چوبی از مواردی است که عمر و استحکام آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رطوبت با نفوذ به ساختمان سبب پوسیدن آن می‌شود. به همین سبب از نکات طلایی در استحکام خانه چوبی استفاده از تکنولوژی روز جهت آبگریز کردن چوب در برابر رطوبت محسوب می‌شود.

کلام آخر

امروزه خانه‌های چوبی بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفته‌اند. دلیل گرایش سازندگان به سمت خانه‌های چوبی انرژی خاص این خانه‌ها، قیمت و ساخت سریع آن‌ها محسوب می‌شود. اگر شما برای باغ، ویلا یا حیاط خانه خود به دنبال یکی از این خانه‌های چوبی هستید، به نکات طلایی برای استحکام بیشتر خانه چوبی دقت و تمرکز داشته باشید تا بتوانید گزینه مناسبی انتخاب نمایید. قبل از اقدام به خرید خانه چوبی اطلاعات مناسبی نیز در خصوص قیمت آن به‌ دست آورید.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *