سبک‌ های مختلف برای ساخت کلبه چوبی

فهرست مطالب

کلبه چوبی از قطعه‌های طبیعی درختان ساخته می‌شود. گاهی حتی به صورت کنده‌هایی که اره نشده‌اند، ساخته می‌شوند. از نظر معماری، این کلبه‌ها بسیار ساده هستند، اما با حس و حال دلنشینی که دارند، اقامت در آن‌ها بسیار رؤیایی خواهد بود.

این سازه‌های خاص به دلیل زیبایی و جذابیت‌های منحصر به‌ فردی که دارند طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. امکان استفاده از آن‌ها در کنار دریا، جنگل، پشت‌بام، کنار دریا، باغ، حیاط خانه و هر گوشه‌ای از طبیعت وجود دارد. در ادامه این مطلب به بررسی سبک‌های مختلف برای ساخت کلبه چوبی و نکات مهم در ساخت آن‌ها می‌پردازیم.

ساخت کلبه چوبی

اگر به زندگی در طبیعت علاقه داشته باشید، کلبه‌های چوبی بهترین گزینه برای اقامت در محیطی دنج و سرشار از آرامش برای شما به‌ شمار می‌آیند. زندگی در کلبه‌ای که تمام مصالح آن از درختانی است که در مناطق مختلف رشد کرده‌اند، می‌تواند خاص و منحصر به‌ فرد باشد.

درختان مناطق سردسیری به دلیل چگالی بالایی که دارند، دارای بافت ایده‌آلی برای ساخت کلبه هستند. به همین علت گزینه مناسبی برای این منظور محسوب می‌شوند. از دیگر مزیت‌های چوب این درختان، کیفیت بالا نسبت به درختان معمولی و طول عمر بالای آن‌ها است. به همین علت انتخاب نوع چوب در ساخت بنا بر قیمت کلبه چوبی تأثیر مستقیمی دارد.

معمولاً کلبه‌های چوبی در سبک‌ها و ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند، اما به‌ طور کلی تمام کلبه‌های چوبی طبق استاندارد خاصی ساخته خواهند شد. اغلب کلبه‌های چوبی در ابعاد کوچک و جمع‌ و جور ساخته می‌شوند. اکثر کلبه‌های چوبی، هر چقدر هم که کوچک باشند، دارای امکاناتی نظیر آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام، سیستم گرمایش و سرمایش هستند.

 

انواع سبک کلبه‌ های چوبی

کلبه‌های چوبی از نظر شیوه طراحی در دو نوع «روستیک» و «گوتیک» ساخته می‌شوند. شما قبل از ساخت یا سفارش یک کلبه چوبی باید در مورد این دو سبک و نوع طراحی آن‌ها اطلاعاتی داشته باشید تا در نهایت طرح اجرایی و قیمت کلبه چوبی شما مشخص شود. هر کدام از این دو سبک با توجه به سلیقه، موقعیت قرارگیری کلبه و بودجه شما قابل اجرا هستند.

کلبه ‌های چوبی روستیک

کلبه‌های روستیک از متریال کاملاً طبیعی و آلی بهره می‌برند. در حقیقت این کلبه‌ها با ساده‌ترین و طبیعی‌ترین تجهیزات ساختمانی ساخته می‌شوند.

در نمای کلبه‌های روستیک هیچ‌گونه تجهیزات صنعتی استفاده نشده و در دیوارها، ستون‌ها، سقف و کف کلبه از چوب بهره گرفته‌اند. چوب‌های ساخته شده در این کلبه‌ها با توجه به طراحی و محل اجرا، گریدهای مختلفی دارند.

در ساخت این کلبه‌ها تمام موارد مربوط به عایق‌بندی صدا و اتلاف انرژی در نظر گرفته می‌شود، به همین علت این سازه‌ها مقرون‌ به‌ صرفه هستند. کلبه‌های روستیک هیچ‌گونه محدودیتی متراژ ندارند و در هر ابعادی قابل ساخت هستند.

کلبه ‌های چوبی گوتیک

کلبه‌هایی که در ساخت آن‌ها علاوه‌ بر چوب درختان از دیگر مصالح ساختمانی استفاده شود، کلبه‌هایی با سبک گوتیک می‌گویند. در این سبک از ساخت، می‌توان ستون‌ها را آهنی انتخاب کرد یا در نمای خارجی ترکیبی از سنگ و شیشه به‌ کار برد.

از جذابیت‌های منحصر به‌ فرد این سبک، پنهان بودن آهن یا شیشه و سنگ است که در پوششی از چوب قرار دارند. همچنین در این سبک می‌توان سقف، دیوارها و کف را از مصالح فلزی ساخت و با پوششی از چوب آن‌ها را پوشاند.

در حقیقت در این سبک کلبه‌ها مانند کلبه‌های روستیک آنچه مشاهده می‌شود چوب است، در حالی که اسکلت داخلی کلبه همه از فلز یا سنگ تشکیل شده است. این سازه‌ها در برابر زلزله و حریق مقاومند و قابلیت بنا در چند طبقه را دارند.

از طرفی در برابر گرما و سرما کاملاً عایق هستند. نکته مهم و جالب توجه در خصوص کلبه‌های چوبی گوتیک، قابل حمل بودن آن‌ها است. قیمت کلبه چوبی گوتیک و کلبه چوبی روستیک به دلیل متریال مختلف کاملاً متفاوت خواهد بود.

نکات مهم در ساخت کلبه ‌های چوبی

در ساخت کلبه‌های چوبی شما هر ایده‌ای که در ذهن دارید براساس سلیقه شخصی‌ خود می‌توانید اجرا نمایید. در دکوراسیون داخلی یا نمای بیرونی، هر آنچه آرامش و آسایش برای شما داشته باشد؛ طرح ایده‌آلی محسوب می‌شود.

شما در دکوراسیون داخلی از هر جنس یا طرح فرش، مبلمان راحتی و… می‌توانید استفاده نمایید. به‌ طور کلی در ساخت و بنا کردن کلبه چوبی اصول و قوانینی باید رعایت شوند تا از نظر ایمنی، سازه‌ای مطمئن و قابل سکونت داشته باشید. در ادامه به مهم‌ترین نکات در ساخت کلبه‌های چوبی اشاره می‌نماییم.

عایق رطوبت

همان‌طور که می‌دانید چوب به عنوان ماده‌ای شناخته شده است که رطوبت به راحتی به داخل آن نفوذ می‌کند. با توجه به اینکه اغلب کلبه‌های چوبی در مناطقی نظیر جنگل‌ها، مناطق کوهستانی، باغ، کنار دریا و… ساخته می‌شوند، عایق رطوبت بودن کلبه نکته مهمی است.

به همین منظور در لایه بیرونی کلبه‌های چوبی اغلب از چوب برزیلی استفاده می‌شود. این چوب سختی بالا و مقاومت خوبی در برابر نور آفتاب و بارش باران دارد. قیمت این چوب کمی بالا است و به همین علت قیمت کلبه چوبی با این جنس بیشتر می‌شود.

لازم به ذکر است که از چوب‌های افرا، بلوط، ممرز، راش و… نیز می‌توان در نمای بیرونی استفاده کرد که انتخاب هر کدام به سلیقه سازنده و بودجه‌ای که در نظر گرفته بستگی دارد. هر نوع چوبی که برای نما انتخاب شود، قبل از اجرا نسبت به رطوبت عایق می‌شود و همچنین اقدامات مقاوم‌سازی روی آن اجرا می‌گردند.

عایق در برابر حریق

چوب در نمای کلبه چوبی به عنوان یک لایه از لایه‌های داخلی محافظت می‌کند. اگر کلبه دچار آتش‌سوزی شود، سطحی که در معرض سوختن است، یک لایه طبیعی محافظت شده ایجاد می‌نماید. سطح رویی بر اثر حریق به ذغال تبدیل می‌شود و عایقی می‌شود تا سوختن لایه‌های زیرین به تعویق بیفتد. در حقیقت زغال مانعی در گسترش آتش‌سوزی به‌ شمار می‌آید.

روش دیگری نیز در ضد حریق کردن کلبه‌های چوبی به‌کار می‌رود. در این روش با استفاده از محلول ضد حریق که غیر قابل اشتعال است و توسط فناوری نانو تولید می‌شود، سطح چوب یا هر ماده قابل اشتعال را می‌پوشانند. این محلول با ایجاد یک لایه محافظ مانع از رسیدن آتش خواهد شد. این محلول در دمای بسیار بالا نیز نوعی عایق به‌ شمار می‌آید و مانع از عبور گرما به داخل کلبه می‌شود.

نورپردازی

قبل از شروع به ساخت کلبه حتماً مسیرهای دسترسی به برق را در نظر داشته باشید. کلبه‌های چوبی در جنگل اغلب برق ندارند و از موتورهای مبدل برق جهت روشنایی آن استفاده می‌شود.

همچنین می‌توانید از چراغ‌های LED و چراغ‌های کوچک یا بزرگ برای نورپردازی داخل و بیرون کلبه استفاده نمایید. در طراحی داخلی کلبه از لوسترهایی که بر پایه چوب ساخته شده‌اند به‌ کار ببرید.

نورپردازی نقش مؤثری در طراحی داخلی دارد و می‌توانید به کمک المان نور فضایی رؤیایی و دنج خلق کنید. نکته بسیار مهم در این خصوص، قراردادن عناصر نورپردازی در جای درست است. برای این منظور از ستون‌ها، تیرهای چوبی سقف و… استفاده نمایید.

رنگ‌آمیزی کلبه چوبی

برای افزایش طول عمر چوب‌ها در کلبه چوبی هر چند وقت یک‌بار باید آن‌ها رنگ شوند، این کار سبب می‌شود تا چوب در برابر پوسیدگی و نفوذ حشرات مقاومت بیشتری پیدا کند.

جهت رنگ‌آمیزی کلبه چوبی از رنگ‌های اکریلیک، تمام پلی استر، نیم پلی استر، سیلر و کیلر، لاک الکل، رنگ‌های پلی اورتان، رنگ‌های ضد سایش، نانو عایق‌های ضد آب و… می‌توان استفاده کرد. با توجه به قسمت مورد نظر از رنگ مناسب می‌توانید استفاده نمایید.

کلام آخر

اقامت در کلبه‌ چوبی به عنوان مکان دنج جهت استراحت یک موقعیت ایده‌آل برای همه ما محسوب می‌شود. اگر شما نیز علاقه‌مند به داشتن یکی از این کلبه‌ها هستید و امکان ساخت آن را دارید، هر چه سریع‌تر اقدام به انجام آن نمایید. نوع سبک مورد دلخواه‌تان را انتخاب کرده و براساس آن قیمت کلبه چوبی را بررسی کنید. ایجاد یک مکان آرام برای گذراندن روزهای آخر هفته، تعطیلات زمستانی و تابستانی به دور از هیاهوی شهر ارزش دارد که برای آن هزینه شود.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *